א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
ברחובות וברשתות

ארגונים תומכי חמאס מובילים את ההפגנות בארה"ב

התמיכה בפלסטינים בקרב ארגונים רבים בארה"ב שמשתתפים במחאה נגד ישראל ותומכים בחמאס, מבוססת על תפישה פרוגרסיבית ואנטי ממסדית בשמאל העמוק האמריקאי הפועלים ל"שחרור עמים מדוכאים", הן בתוך ארה"ב והן ברחבי העולם

המון פלסטיני ברברי בגבול ב-7 לאוקטובר
המון פלסטיני ברברי בגבול ב-7 לאוקטובר צילום: צלמי פלאש90

מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" ב-7 באוקטובר 2023, מתקיימות הפגנות ועצרות פרו פלסטיניות ברחבי ארה"ב ברחובות הערים המרכזיות, בקמפוסים של מוסדות אקדמיים ובאתרים ציבוריים. ההפגנות מאורגנות על ידי קבוצות המזוהות מזה שנים כפרו פלסטיניות ואנטישמיות שמתנגדות לרעיון הציוני ומשתתפות בקמפיינים של תנועת החרם (BDS) נגד מדינת ישראל.

הקבוצות שעומדות מאחורי המחאה הביעו תמיכה מובהקת במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והגדירו אותה "התנגדות לגיטימית". זאת, על אף שחמאס מוגדר כארגון טרור על ידי הממשל האמריקאי וניתן להטיל עונשי מאסר על "אספקת סיוע חומרי או משאבים" או להטיל סנקציות כלכליות על מי שמקיימים קשרים עם חמאס.

המחקר מתמקד בארגונים המרכזיים והבולטים שמובילים את המחאה הפרו פלסטינית בארה”ב מאז תחילת המלחמה: "סטודנטים למען צדק בפלסטין", הוועדה הערבית-אמריקאית נגד אפליה, תנועת הצעירים הפלסטינים וקול יהודי לשלום. עם זאת, ישנם עשרות ארגונים ותנועות נוספים שמשתתפים בהפגנות, הן בייזום ובארגון והן בהענקת חסות ותמיכה, כך פרסם ד"ר חיים איסרוביץ במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

התמיכה בפלסטינים בקרב רבים מהארגונים המוזכרים במחקר וארגונים נוספים שמשתתפים במחאה מבוססת על תפישה פרוגרסיבית ואנטי ממסדית בשמאל העמוק האמריקאי הפועלים ל"שחרור עמים מדוכאים", הן בתוך ארה"ב (כדוגמת שחורים וילידים אמריקאים) והן ברחבי העולם.

מספר אוניברסיטאות סגרו סניפים של קבוצות שהביעו תמיכה בחמאס ועמדות אנטישמיות והטרידו סטודנטים התומכים במדינת ישראל. עם זאת, פרסומי תעמולה תומכת חמאס, כולל שימוש במאפיינים ויזואליים ממתקפת הטרור בעוטף עזה, עדיין מתפרסמים ללא הפרעה בערוצים של הארגונים ברשתות החברתיות בחסות ההגנה של חופש הביטוי במסגרת התיקון הראשון לחוקה.

פירוט הארגונים

ארגון "סטודנטים למען צדק בפלסטין" הוא רשת של אגודות סטודנטים פרו-פלסטיניות הפועלות במוסדות אקדמיים ברחבי ארה”ב וקנדה.

הארגון שומר על עמימות ארגונית כדי לאפשר לחבריו חופש פעולה. על אף שקיימת ועדת היגוי לאומית של ה-SJP, שפרטי חבריה אינם מתפרסמים בפומבי, בארגון טוענים כי אין להם מבנה היררכי מסודר וכי הסניפים פועלים באופן אוטונומי כאשר ועדת ההיגוי רק מספקת ייעוץ. כמו כן, הקבוצה לא נרשמה כעמותה ללא כוונת רווח ולא מילאה דוחות מס שידרשו ממנה לחשוף את מקורות המימון שלה.

בהגדרת המשימה של הארגון נאמר כי הוא "מקדם אג'נדה שנטועה בחירות, בסולידריות, בשוויון, בביטחון ובצדק היסטורי" וכי הוא פועל "לקדם תנועה מחוברת וממושמעת המצוידת בכלים הכרחיים כדי לתרום למאבק למען שחרור פלסטיני".

פעילים של SJP קראו במוצהר לחיסול מדינת ישראל ולהתנגדות אלימה נגד ישראל עם תמיכה מובהקת בטרור. באירוע שהתקיים באוניברסיטת ויין סטייט בדטרויט באפריל 2018, הצהירה הדוברת ג'וליה קאסם כי "התנגדות לכיבוש בכל האמצעים הנדרשים אינה אלימות" וכי "כל האמצעים הנדרשים כוללים גם התנגדות חמושה".

ב-28 באוגוסט 2023, ציין הארגון את "חייו ומורשתו של אבו עלי מצטפא, המנהיג ואיש החזון של החזית העממית לשחרור פלסטין" במלאות 22 שנה לחיסולו על ידי ישראל.

הפעילות של סניפי "סטודנטים למען צדק בפלסטין" התמקדה בעיקר בהפגנות תמיכה בפלסטינים במהלך מבצעי צה"ל נגד הטרור ברצועת עזה וביהודה ושומרון, קמפיינים לחרם אקדמי וכלכלי נגד ישראל כחלק מתנועת BDS, שיבוש של אירועים בקמפוסים בהשתתפות דוברים ישראלים או תומכי ישראל והטרדות נגד אגודות יהודיות וציוניות בקמפוסים.

ארגון נוסף הוא WOL, שהוקם בניו יורק בשנת 2015, מגדיר את עצמו "ארגון קהילתי בהובלה פלסטינית שבונה את התנועה למען פלסטין בעיר ניו יורק". המטרות המוצהרות של הארגון הן קידום זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים "למולדתם בכל פלסטין ההיסטורית מנהר הירדן ועד הים התיכון".

התנגדות מוחלטת לציונות, אותה הארגון מכנה "אידיאולוגיה גזענית מתנחלת-קולוניאלית של עליונות לבנה הבנויה על רצח עם ונישול של העם הפלסטיני". תמיכה מלאה "בזכותם של הפלסטינים כעם תחת כיבוש להתנגד לכיבוש הציוני בכל האמצעים הנדרשים", והתנגדות "לאלימות של האימפריה האמריקאית בבית ובחוץ לארץ", תוך סולידריות "עם כל מאבקי השחרור הלאומיים ברחבי העולם שמתנגדים לאימפריאליזם האמריקאי".

ארגון נוסף הוא “Decolonize This Place” הוקמה בניו יורק בשנת 2016 כפעולת מחאה נגד מוזיאון ברוקלין, שם התקיימה תערוכת צילומים מישראל ומיהודה ושומרון, שלטענת פעילי התנועה “הציגה את הכיבוש הישראלי באור ‘מאוזן'. הארגון קורא לחרם אמנותי נגד ישראל, ונטל חלק בקמפיין "להפוך את האינתיפאדה לגלובלית".

ארגון נוסף הוא "הוועדה הערבית-אמריקאית נגד אפליה". ב-7 באוקטובר, הביעה הוועדה נגד אפליה תמיכה במתקפת הטרור של חמאס. "ההתנגדות חסרת התקדים והמתמשכת מצד הפלסטינים בעזה, שהפתיעה את ישראל, לא התרחשה בוואקום. זו התגובה של אנשים שנדחפו מעבר לסיבולת", נאמר בהודעה הרשמית. "הפלסטינים מיישמים את זכותם להגשמה עצמית ודורשים את חירותם באופן חד משמעי. לעולם לא תמעיטו ברצון של עם מדוכא וכבוש להיות חופשי".

ארגון נוסף הוא "תנועת הצעירים הפלסטינים". ב-7 באוקטובר, פרסמה התנועה הודעת תמיכה במתקפת הטרור של חמאס בליווי צילום של פלסטינים חוגגים על ג'יפ צה'ל ברצועת עזה והכותרת "פלסטין חיה ההתנגדות חיה". "ההתנגדות בעזה הסתערה על גדר הגבול הבלתי לגיטימית, נכנסה מחדש לפלסטין של 1948 בפעם הראשונה ברבים מהחיים שלנו", נאמר בהודעה. "אנחנו ממשיכים לעמוד לצד עמנו בעזה וברחבי פלסטין הכבושה בהתנגדות הלגיטימית שלהם נגד הכובשים. בשם של השהידים שלנו, המאבק לחירות ולשיבה ממשיך".

ארגון נוסף הוא "קול יהודי לשלום". הודעת הארגון ב-7 באוקטובר הביעה תמיכה במתקפת הטרור של חמאס כשהיא מציינת כי "שורש אלימות הוא דיכוי". הארגון גם כינה את המחבלים "לוחמים פלסטינים" וקשר את ההתקפה ל-16 שנים של מצור צבאי ישראלי.

חמאס עזה ארצות הברית אנטישמיות מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד