ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
על רקע המלחמה בעזה

מאמצים איראנים לטשטש את השסע בעולם הערבי

מאז פרוץ המלחמה בעזה הדגישו דוברים איראנים, כי הגברת האחדות בין שיעים לסונים תחזק את העולם המוסלמי במערכה נגד ישראל. במקביל למאמצים לקדם אחדות שיעית-סונית, לא זנחה הרפובליקה האסלאמית את זהותה השיעית והיא מנסה ליצור זיקה בין הפלסטינים הסונים לאסלאם השיעי

מאמצים איראנים לטשטש את השסע בעולם הערבי
שריפת דגל ישראל באיראן צילום: מתוך הסרטון

מאז פרוץ המלחמה בעזה, ניכר מאמץ מצד הרפובליקה האסלאמית לטשטש את השסע הסוני-שיעי שעלול, בראייתה, לפגוע במאמציה לגייס את תמיכת דעת הקהל המוסלמית והערבית במערכה נגד ישראל, וכן לעורר התנגדות הן מצד סונים והן מצד שיעים כלפי תמיכתה בפלסטינים, ובמיוחד בחמאס.

הצהרות ופרשנויות של דוברים איראנים כוללות שני מסרים עיקריים: הדגשת הצורך באחדות אסלאמית בין שיעים לסונים במאבק נגד ישראל והצגת הפלסטינים כקרובים יותר לשיעה חרף השתייכותם לזרם הסוני באסלאם, כך מפרסם ד"ר רז צימט במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

הקריאה לאחדות מוסלמית, בעיקר נגד אויבי האסלאם, משקפת את מדיניותה הרשמית של הרפובליקה האסלאמית מאז כינונה ב-1979. על רקע הטלטלה האזורית מ-2011, שהעמיקה את השסע הסוני-שיעי בעולם הערבי, הדגישו בכירים איראנים, ובראשם המנהיג עלי חמינאי כי הרפובליקה האסלאמית דוגלת בסולידריות אסלאמית ומחויבת לתמוך הן בשיעים והן בסונים ללא קשר להשתייכותם העדתית. מאז פרוץ המלחמה בעזה הדגישו דוברים איראנים, כי הגברת האחדות בין שיעים לסונים תחזק את העולם המוסלמי במערכה נגד ישראל.

במקביל למאמצים לקדם אחדות שיעית-סונית, לא זנחה הרפובליקה האסלאמית את זהותה השיעית והיא מנסה ליצור זיקה בין הפלסטינים הסונים לאסלאם השיעי. דברי פרשנות, שהתפרסמו באיראן מאז תחילת המלחמה, מציגים את הפלסטינים, ובכלל זה את תנועת חמאס, כקרובים לשיעה, בעיקר לנוכח השתייכותם של רוב הפלסטינים לאסכולה השאפעית באסלאם הנחשבת קרובה יותר לשיעה. לטענת אנשי דת איראנים, הצגת הפלסטינים כאויבי השיעה משרתת את האינטרס הישראלי לזרוע חילוקי דעות בקרב המוסלמים ולתקוע טריז בין איראן והשיעים לבין הפלסטינים והסונים.

 

איראן חמאס פלסטינים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד