ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
עסקאות ענק

ההתעצמות הצבאית של איראן מדאיגה את המערב

סגן שר ההגנה האיראני, מהדי פרחי, הודיע על סיכומן של עסקאות נשק עם רוסיה. מדובר לדבריו, במטוסי קרב סוחוי Su-35, מסוקי תקיפה מי-28 ומטוסי אימון סילוני יאק-130 שלטענתו "יצטרפו ליחידות הלוחמות של צבא איראן"

ההתעצמות הצבאית של איראן מדאיגה את המערב
שר הביטחון האיראני אמיר מוחמד רזא אשטאני צילום: סוכנות הידיעות תסנים

סימה שיין, ראש תכנית איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי ובכירה לשעבר באמ"ן ובמוסד, מנתחת את היחסים המתהדקים בין מוסקבה לטהראן כשגולת הכותרת היא עסקה דרמטית של מכירת מטוסים רוסיים לחיל האוויר האיראני, מהלך בעל תרומה משמעותית לבניין הכוח הצבאי האיראני.

בעוד המלחמות באוקראינה ובעזה נמשכות, ובמסגרת היחסים המתהדקים בין איראן לרוסיה, מגיעה להבשלה מכירת נשק גדולה מרוסיה לאיראן.

בשנתיים האחרונות, ועל רקע המלחמה באוקראינה, ראינו לראשונה אספקת נשק מאיראן לרוסיה. במוקד - כטב"מים איראניים, באמצעותם פגעה מוסקבה באתרי תשתית באוקראינה; סיוע איראני בבניית מפעל לייצור כטב"מים ברוסיה שעומד להיות מושלם בקרוב; ואף אספקת תחמושת.

על הפרק, לפי הערכות של גורמי מודיעין בישראל ובמערב, גם אספקה קרובה של טילים מאיראן לרוסיה. זאת, בעקבות סיומו, באוקטובר האחרון, של האיסור על איראן של מכירת טילים במסגרת החלטת מועבי"ט 2231, שאישררה את הסכם הגרעין שרוסיה הייתה שותפה לחתימתו במסגרת ה-P5+1.

בימים אלה, כאמור, מסתמנת גם התקדמות בתמורה של רוסיה לאיראן. סגן שר ההגנה האיראני, מהדי פרחי, הודיע על סיכומן של עסקאות נשק עם רוסיה. מדובר לדבריו, במטוסי קרב סוחוי Su-35, מסוקי תקיפה מי-28 ומטוסי אימון סילוני יאק-130 שלטענתו "יצטרפו ליחידות הלוחמות של צבא איראן".

בדיווחים מהעבר גם דובר על אימונים שכבר מקיימים טייסים איראנים על מטוסי סוחוי 35. בהנחה שעסקאות אלה יתממשו, תהיה לכך תרומה משמעותית לבניין הכוח הצבאי האיראני. לחיל האוויר האיראני יש רק כמה עשרות מטוסי תקיפה, כולל מטוסים רוסיים וכן דגמים אמריקניים מזדקנים שנרכשו לפני המהפכה האסלאמית ב-1979.

שתי המדינות מקיימות ביקורים צבאיים רבים ובביקורו האחרון של שר ההגנה הרוסי שויגו בטהראן בחודש ספטמבר הוא חזר והדגיש כי איראן היא שותפה אסטרטגית של רוסיה במזה"ת ושני הצדדים הקפידו להאדיר את שיתוף הפעולה הצבאי המתקיים בין המדינות. בימים אלו גם פורסם על תרגיל ימי משולש, רוסיה-איראן-סין, שיתקיים בקרוב כחלק מסדרה דומה שכבר התקיימה בשנתיים האחרונות.

ההתפתחויות האלה מקבלות משמעות מיוחדת דווקא בימים של המלחמה בעזה, והתפקיד המרכזי שאיראן ושלוחיה באזור ממלאים בה. חיבור האינטרסים של מוסקבה וטהראן הוא ברמה הגלובלית ושתיהן רואות ביחסיהן חלק מהמאבק על הסדר העולמי החדש במסגרתו הן מעוניינות לראות בהיחלשות ההשפעה האמריקאית.

איראן רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד