ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
טקטיקות יצירתיות

הפיגוע בירושלים שיבש את התכניות האמריקאיות

כוחות צה"ל לוקחים סיכונים גדולים כדי להימנע מפגיעה באזרחי עזה. מזכיר המדינה דרש כי ישראל לא תתחיל מחדש את הלחימה בעזה עד שתקבע "תוכנית ברורה". שעות לאחר בקשתו מחבלי חמאס פתחו באש לעבר תחנת אוטובוס בירושלים ובקשתו נגנזה

הפיגוע בירושלים שיבש את התכניות האמריקאיות
זירת הפיגוע בכניסה לי-ם צילום: גולדברג, פלאש90

מזכיר המדינה אנטוני בלינקן דרש ביום חמישי האחרון שישראל לא תתחיל מחדש את הלחימה בעזה עד שתקבע "תוכנית ברורה" למנוע פגיעה באזרחים - ואיים להסיר את התמיכה האמריקאית אם לא תציית ל"חוק ההומניטרי". אך שעות לאחר מכן, מחבלי חמאס פתחו באש לעבר תחנת אוטובוס בירושלים, ורצחו שלושה אזרחים, שאיפותיו של בלינקן נמוגו במכה אחת, כך מדווח ה'ניו יורק פוסט'.

למרות ההאשמות כי כוחות ישראל גרמו למותם של אלפי עזתים במלחמה בת כמעט חודשיים, אמנון שפלר, דובר צה"ל לתקשורת הזרה אמר לעיתון, כי צה"ל הוא "הצבא המוביל בעולם בלחימה בסביבות עירוניות צפופות תוך מזעור מוות של אזרחים".

"האנשים שסובלים הכי הרבה בגלל זה הם תושבי עזה, העם הפלסטיני", אמר שפלר. "אז אם לחמאס באמת כפי שהם טוענים אכפת מהפלסטינים, הם יעשו מה שהם יכולים כדי לתת רשימה של בני ערובה שניתן לשחרר, כדי שהסיוע הזה יוכל להמשיך לזרום".

אסטרטגיית פשע המלחמה של ארגון הטרור חמאס, מביאה את ישראל למצב שהיא לא יכולה להגן על עצמה ללא נפגעים מהאוכלוסייה האזרחית. אבל זה לא אומר שהם לא מנסים למנוע מקרים כאלה.

"איך מתמודדים עם תשתית טרור שנמצאת מתחת לבית החולים? אנחנו יכולים לתקוף את זה מהאוויר, אבל כמובן שיש לזה השלכות ובגלל זה בחרנו לא לעשות את זה", אמר שפלר.

הוא פירט גם אסטרטגיות יצירתיות רבות אחרות שבהן משתמש צה"ל כדי לצמצם את הפגיעה בעזתים - משימוש בטכנולוגיה ועד טקטיקות בסיסיות יותר - מה שמעמיד את חיילי צה"ל שלו בסיכון גדול יותר.

כך למשל, צה"ל שלח כוחות קרקעיים "לנקות" מוקדי חמאס החבויים בתשתיות אזרחיות ומתחת לקרקע.

"במשך שנים רבות, אנו בונים את הכוחות המיוחדים שלנו כדי להיות מסוגלים לבצע משימות מסוג זה בהתבסס על מודיעין מדויק מאוד", אמר. "הולכים לאזורים מאוד מאוד ספציפיים, את התשתיות האלה שצריך לפרק, שולחים את היחידות האלה עם דוברי ערבית, עם צוותים רפואיים, וכך הצלחנו לצמצם את הנזק", הוסיף.

צה"ל פתוח גם ללמוד מניסיונם - ומטעויות של אחרים. לדוגמה, שפלר אמר שלבכירים ישראלים יש קשר יומיומי עם הצבא האמריקני, שנותן עצות לגבי לחימה בסביבות עירוניות שנלמדו מ-20 שנות הלחימה באפגניסטן ובעיראק.

"בהתחלה, האזרחים לא הקשיבו לנו כשאמרנו להם לצאת מבית שבו אנחנו יודעים שיש מחבלים, אמרנו להם שאנחנו הולכים לתקוף, אבל הם למדו להאמין שנתקוף", אמר שפלר.

כעת, הפלסטינים למדו להאמין להודעות צה"ל עד ש"אתה יכול למצוא כל כך הרבה סרטונים של פלסטינים עומדים מחוץ לבניינים אותם עזבו, מצלמים את התקיפה מהטלפון שלהם כשהם עומדים שם כי הם יודעים שאנחנו הולכים לתקוף".

"הם גם יודעים לסמוך עלינו כשאנחנו מבקשים מהם לעבור לאזורים שונים, הם יודעים שהם צריכים להקשיב לנו, ואנחנו מקווים שזו עוד רמה של למידה הדדית שמתרחשת איך להתמודד עם המצב הקטסטרופלי הזה", הוסיף.

בעוד שהאסטרטגיה הצילה אינספור חיים, היא באה עם מחיר לצה"ל", אמר שפלר. כך למשל, ישראל מסרה הודעה מוקדמת לבית החולים שיפא בעזה לקראת הפשיטה עליו בחודש שעבר, וההודעה המוקדמת היוותה סכנה לכוחות צה"ל שהמחבלים פשוט התכוננו לבואם".

"בתוך בית החולים שיפא גילה צה"ל כי חמאס הציב מלכודת שנועדה להרוג אזרחים ולהרוג את החיילים שיגיעו לשם", אמר שפלר.

"אם היינו פותחים בתקיפה מהאוויר, אז זה היה מתפוצץ. אבל בהיותנו על הקרקע, פירקנו אותו ולא אפשרנו לו להתפוצץ", אמר.

"הרבה פעמים כשאנחנו פוגעים בבניינים יש בתוכם חומרי נפץ ורקטות שמתפוצצים ויוצרים בעצמם הרבה נזקים נלווים", אמר. "אז אנחנו צריכים להסתכן בשליחת החיילים שלנו להיות שם בשביל הרבה דברים, להסתכן שהם יתמודדו עם התחמושת הזו, עם המלכודות האלה, עם הפוטנציאל של לוחמי חמאס לקפוץ החוצה מפירים שונים".

שפלר אמר כי "צה"ל בדק בזמן הפסקת האש דרכים נוספות לצמצום פגיעה באזרחים, וממשיך לנתח את פעולות העבר כדי להפיק לקחים", אמר.

חמאס אנתוני בלינקן מלחמת חרבות ברזל ארצות הברית פיגוע ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד