ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024
פרטים חדשים נחשפים

השיחה הדרמטית של בכירי הצבא שעות לפני המתקפה

שעות ספורות לפני פתיחת מתקפת החמאס התקבלו אותות מסוימים מרחבי הרצועה שהעידו על הפלישה המתכוננת. באמצע הלילה נערכת שיחה בין הרמטכ"ל, ראש מבצעים ואלוף פיקוד הדרום. יחד עם זאת, נחשפים פרטים חדשים ממסך שהוכן חודשים לפני המלחמה

השיחה הדרמטית של בכירי הצבא שעות לפני המתקפה
מבצע חרבות ברזל - היום הראשון צילום: צלמי פלאש90

59 יום למתקפת הפתע של החמאס: אילנה דיין חשפה הערב (ראשון) ב'חדשות 12' פרטים חדשים על הלילה הדרמטי שבטרם החלה המתקפה. סביב השעה 1:00 לפנות בוקר רל"ש הרמטכ"ל מקבל עדכון ראשון מהשב"כ, ולאחר מכן מאלוף פיקוד דרום, בנוגע לאותות שהתקבלו מהרצועה שהעידו על המתקפה שתוכננה.

שעתיים וחצי לאחר מכן ביקש הרמטכ"ל לכנס שיחת ועידה בה השתתפו הוא, ראש אגף מבצעים ואלוף פיקוד הדרום, וקיבלו תדריך לגבי האינדיקציות שהתקבלו אשר העידו על המתקפה המתוכננת.

הרמטכ"ל הורה בשיחה "לבדוק את מה שעולה (במודיעין), תוך הטלת ספק בהנחה שחמאס לא רוצה מלחמה". בכל שעות אלו מי שלא לוקח חלק בהיערכות הוא ראש אמ"ן, אהרון חליוה, שבדיוק באותו סופ"ש שהה בנופש באילת.

ראש אמ"ן חליוה. צילום: דובר צה"ל.

סביב 3:00 לפנות בוקר קיבל חליווה שיחת טלפון על הסימנים שמגיעים מעזה, אך משום מה הוא לא מכנס הערכת מצב משלו, ואף לא משתתף בדיון הטלפוני עם הרמטכ"ל.

חליווה הסביר למי ששאלו: "הרי גם אילו הייתי משתתף בהתייעצות עם הרמטכ"ל, זה לא היה משנה דבר: הייתי אומר שככל הנראה מדובר בתרגיל, שהסימנים חלשים, ושנחכה לבוקר. זה לא היה משנה בכלום את התוצאה הסופית".

יחד עם זאת נחשפה הערב מצגת שהכין בחודש יולי 2022 קמ"ן אוגדת עזה, בו הוצגה באחד השקפים מפה שנשאה את הכותרת "תוכנית הפשיטה הגדולה של חמאס".

לפי התרחיש שהוצג, יותר מ-20 פלוגות נוח'בה של חמאס ייצאו לפשיטה על יותר מ-15 נקודות במקביל. במצגת נכתב: "הפשיטה מהווה את האיום החמור ביותר עימו מתמודדים כוחות צה"ל בהגנה. לכן, השאלה הגדולה שעולה כעת היא למה, למרות כל המידע הזה, והאזהרות והמיילים, שחלקם פורסמו לאחַרונה, לא הצליחו להבין באמ"ן בסוף הקיץ האחרון, שסינוואר מיצה את השקט, ושהוא כבר משלים את ההכנות להרבה מאוד רעש?".

עוד נכתב כי התשובה הפשוטה לכאורה: בצמרת אמ"ן בטוחים שפניו של סינואר להסדרה - והביטחון העצמי הזה בעייתי במיוחד, כי מתברר שהיה קצין בכיר שכן הדליק נורת אזהרה. כשלושה חדשים לפני מתקפת הפתע, מתכנס דיון בפורום סגור אצל ראש חטיבת ההפעלה באמ"ן, תא"ל פ'. זה האיש שמופקד על הפעלת היחידות המיוחדות, שאמורות להביא מודיעין שאחרים לא יודעים להביא. אולם באותו הדיון הוא קבע - "ניסינו, לא הצלחנו, אנחנו לא יודעים לומר כיצד יפעל סינוואר. וראוי שהמפקדים בשטח ייערכו בהתאם".

מצה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל פועל ונלחם בימים אלו בארגון הטרור הרצחני חמאס ברצועת עזה. תחקיר מפורט ומעמיק בנושא לבירור הפרטים עד תום ייערך כשהמצב המבצעי יאפשר זאת".

חמאס עזה הרמטכ"ל מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד