כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
זעם על האיחוד האירופי

בוריס ג'ונסון שקל "פשיטה" על מפעל חיסונים בהולנד

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון שקל "פשיטה" על מפעל חיסונים בהולנד בשל ויכוח עם האיחוד האירופי. ועדת חקירה בבריטניה על ניהול הקורונה צפויה להתייחס לדיווחים על 'אפשרויות צבאיות' להשיג חיסונים ממפעל בליידן שבהולנד

בוריס ג'ונסון שקל "פשיטה" על מפעל חיסונים בהולנד
בוריס ג'ונסון צילום: ממשלת בריטניה

הופעתו של בוריס ג'ונסון לפני ועדת החקירה על התנהלות ממשלת בריטניה בתקופת הקורונה תהיה רק ביום רביעי, אבל היא כבר עולה לכותרות בהולנד על רקע דיווחים כי ג'ונסון בדק לבצע "פשיטה" צבאית על מפעל חיסונים הולנדי.

ה"דיילי מייל" דיווח כי הרעיון לפשיטה הגיע על רקע מריבה חזקה במרץ 2021 בין ראש הממשלה דאז לבין האיחוד האירופי, בגין הגבלת יצוא חיסונים מחוץ לאיחוד האירופי.

ג'ונסון זעם וביקש משירותי הביטחון לגבש "אפשרויות צבאיות" כדי להשיג את "המנות החזקות" של חיסון 'אסטרה זינקה' ממפעל בליידן לאחר שבריטניה ניהלה משא ומתן על עסקה עם החברה. משרד החוץ ההולנדי אישר שהוא "מודע" לדיווח אך סירב להגיב.

לטענת בוריס ג'ונסון האיחוד האירופי 'גנב' מיליוני חיסונים שיועדו לבריטניה במהלך המגיפה, כך נטען. מקורות דיפלומטיים אמרו שראש הממשלה לשעבר "זעם" לאחר שהאיחוד האירופי חסם למעשה את הייצוא של חמישה מיליון מנות בשיא השקת החיסון במרץ 2021.

הרעיון נזנח רק לאחר שדיפלומטים הזהירו שהוא יפגע ביחסים - ויסכן את אספקת החיסונים במקומות אחרים באיחוד האירופי.

ג'ונסון צפוי להדגיש את תסכולו מהפעולות של האיחוד האירופי בנוגע לחיסונים שהוזמנו על ידי בריטניה.

שני מקורות דיפלומטיים אמרו לעיתון הבריטי שמאחורי הקלעים, ג'ונסון כעס כל כך על ההתערבות בריסל עד ששקל להורות על פשיטה סמויה ופשוט לחלץ את החיסונים שממשלת בריטניה שילמה עליהם.

מקור אחד אמר: "האיחוד האירופי תפס בעצם חמישה מיליון מנות של החיסון שלנו. כמובן שראש הממשלה כעס - הם סיכנו את חיי הבריטים כדי להעלות נקודה פוליטית ולהסיח את הדעת מהמחדלים שלהם. הוא הורה לגורמים רשמיים לבדוק את כל האפשרויות להגיב, וזה כלל לבקש משירותי הביטחון לבדוק אם יש אפשרויות ללכת פיזית ולקחת את החיסונים מהולנד ולהביא אותם לכאן".

המקור הוסיף: "האיחוד האירופי לא יכול היה לקבל את העובדה שניהלנו משא ומתן על עסקה טובה יותר עם חברת אסטרה זנקה, ולכן הם למעשה השאירו את החיסונים הללו בהולנד. הם נגנבו למעשה. הוא הרגיש שהוא נלחם על החיים הבריטיים ובשלב מסוים הוא שאל אם יש אפשרויות צבאיות להביא את החיסונים האלה".

"אבל בשלב זה הפעולות של האיחוד האירופי היו כל כך אגרסיביות שזה לא נראה רעיון כל כך מוזר" אמר. דוברו של ג'ונסון סירב להגיב על הטענות, ואמר רק שהוא "מצפה לסייע לחקירה בעבודתה החשובה" בשבוע הבא.

אבל בעל ברית בכיר של ראש הממשלה לשעבר הודה שהוא 'כעס' על מעשי האיחוד. "בוריס תמיד היה מוכן להשתמש בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח שבריטניה תקבל את החיסונים הדרושים לה ושהשיגה בצדק", אמר החבר. "לא היה לו עניין לשחק במשחקים הפוליטיים של האיחוד האירופי והפוליטיקה הקטנה שחלקם הפגינו בנושא הזה היו מרגיזים לחלוטין".

בריטניה האיחוד האירופי קורונה הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד