כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
סכנת הדבקה

לקראת החנוכה: למה חשוב להתחסן לשפעת דווקא עכשיו?

ימי החנוכה בפתח, התכנסות המשפחתית והחברתית היא תדירה וכך גם הסכנה להדביק ולהדבק בשפעת | בישראל אחוז החולים בעונת השפעת נע בין 5%-15% מהאוכלוסייה מדי שנה | שפעת עונתית עלולה להוביל לסיבוכים רפואיים, במיוחד אצל אנשים הנמצאים בסיכון בקרב בני המשפחה - ילדים ואנשים מבוגרים

לקראת החנוכה: למה חשוב להתחסן לשפעת דווקא עכשיו?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: Chen Leopold / Flash 90

ימי החנוכה בפתח, התכנסות המשפחתית והחברתית היא תדירה וכך גם הסכנה להדביק ולהדבק בשפעת. רק בישראל אחוז החולים בעונת השפעת נע בין 5%-15% מהאוכלוסייה מדי שנה. איך נקיים את המצווה עם הקרובים שלנו סביב נרות החג?

בעודנו מתכוננים לימי החנוכה, מכינים את הסופגניות ומצטיידים בנרות החג, נדרש מאיתנו רגע של מחשבה על האורחים שלנו והמשפחה על איך הם יעברו את החג בשלום. שכן ביכולתנו להגן על עצמנו ועל בני המשפחה אלו הפגיעים ביותר מפני מחלת השפעת. 

המודעות לנושא עלתה משמעותית במהלך מגפת הקורונה. מפגשים משפחתיים, הנערכים לעתים קרובות בתוך הבית, מגבירים את הסיכון להעברת נגיפים. זה נכון לגבי הקורונה - וזה נכון גם לגבי שפעת.

לא הצטננות פשוטה

עבור חלקנו שפעת היא רק הצטננות פשוטה שחולפת במהירות, אבל עבור אחרים זה לא המקרה כלל. שפעת עונתית עלולה להוביל לסיבוכים רפואיים, במיוחד אצל אנשים הנמצאים בסיכון בקרב בני המשפחה - ילדים ואנשים מבוגרים. אבל גם ללא תלות בגיל ובמצבים בריאותיים כאלו ואחרים, השפעת יכולה להתקבל בדרך קשה ולפגוע בשגרה.

ההשפעה הבריאותית של השפעת על קהילות העולם היא משמעותית. על פי ההערכות, השפעת פוגעת במיליארד אנשים ברחבי העולם מדי שנה. בישראל אחוז החולים בעונת השפעת נע בין 5%-15% מהאוכלוסייה. במילים אחרות, בין 400,000 ל-1.3 מיליון אנשים חולים בשפעת. כ-10,000 מהאנשים הללו מאושפזים בבית חולים עקב סיבוכי שפעת.

"למרות שאנחנו עשויים לחשוב שאנחנו אנשים בריאים בדרך כלל ושהידבקות בנגיף השפעת לא תפגע בנו בטווח הארוך, חשוב לזכור שישנם לא מעט אנשים שאנו נמצאים איתם במגע יומיומי שכן נמצאים בסיכון - קשישים, ילדים, הורים לילדים, נשים בהריון ואנשים עם מחלות כרוניות שעלולים להיות בסיכון לחלות בגללנו בשפעת קשה", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האגודה הישראלית לרפואה פנימית. 

אז איך נגן עליהם?

ארגון הבריאות העולמי רואה בחיסון השפעת את הדרך היעילה והמשתלמת ביותר למנוע ולבקר את התפשטות השפעת. החיסון מפחית את הסיכון לחלות בנגיף ומקטין את התסמינים אשר הופכים חמורים פחות מאשר אצל אלו שלא קיבלו את החיסון נגד שפעת. הוא מחזק את מערכת החיסון להתגונן מפני הנגיף, ועוזר להפחית באופן משמעותי סיבוכים בריאותיים, אשפוזים ותסמינים נשימתיים קשים.

לצד החיסון, ישנם אמצעים פשוטים יותר, לרבות שטיפת ידיים קבועה, כיסוי הפה כאשר אנו משתעלים או מתעטשים, הימנעות מהתערבבות עם אחרים כאשר יש לנו או להם תסמינים כגון שיעול, כאב גרון או נזלת, זאת כדי לסייע בהגבלת התפשטות הנגיף ושמרו על בריאותנו ועל המשפחה. 

לא לחכות לחורף

תפיסה רווחת נוספת בקרב הציבור היא שיש צורך להתחסן נגד שפעת רק פעם אחת בשנה, איך אין אמת בדבר. בשל נגיפי השפעת המשתנים ללא הרף, ארגון הבריאות העולמי עוקב באופן רציף אחר נגיפי השפעת המסתובבים בעולם ומעדכן את המלצותיו להרכב ותדירות החיסונים. פרופ' אליס מוסיף: "קבלת חיסון נגד שפעת מדי שנה חיונית כדי להבטיח הגנה אופטימלית ומתמשכת מפני נגיפי השפעת והגרסאות המתפתחות במהירות. חשוב לזכור שאסור לחכות למזג אוויר גרוע כדי להשפיע על ההחלטה שלנו להתחסן, השפעת היא נגיף עונתי ואינו קשור לתנאי החורף או מזג האוויר, לכן אין צורך לחכות לחורף או לגשם כדי לנקוט באמצעי זהירות".

חשוב לזכור שישראל בולטת כאחת המדינות הבודדות המספקות חיסוני שפעת חינם לכל אוכלוסייתה החל מגיל 6 ומעלה, מה שמהווה עדות למחויבות שלה להגן על אזרחיה. הגישה לחיסון נוחה, עם אפשרויות הכוללות מרפאות אחיות, אתרי חיסונים ייעודיים, מרפאות רופא ספציפיות וכן בתי ספר. 

יש המתנגדים לחיסונים בטענה שאין צורך לקבל חיסון כי לראייה הרבה לא קבלו חיסון כל חייהם ונפטרו בשיבה טובה ולכן אין כאן סכנה ודאית. בברייתא מספרים בקשר למים מגולים שהוזכרו: “דתניא: חבית שנתגלתה אף על פי ששתו ממנה תשעה ולא מתו, לא ישתה ממנה עשירי". 

 

 

חיסון שפעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד