כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"מסר חזק של סולידריות"

היסטוריה: קנצלר גרמניה ידליק את החנוכייה הציבורית בשער ברנדנבורג

היסטוריה בגרמניה. קנצלר גרמניה ידליק חנוכייה ציבורית בשער ברנדנבורג המפורסם. הדלקת החנוכיה על ידי הקנצלר אולף שולץ שולחת "מסר חזק של סולידריות"

היסטוריה: קנצלר גרמניה ידליק את החנוכייה הציבורית בשער ברנדנבורג
הדלקת נר חנוכה למרגלות שער הניצחון הגרמני צילום: הקהילה היהודית בברלין

קנצלר גרמניה, אולף שולץ, אמור להדליק הערב את החנוכיה הציבורית של ברלין בשער ברנדנבורג. זאת תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה קנצלר גרמניה משתתף בטקס הדלקת חנוכייה ציבורית ומדליק את החנוכיה.

ההדלקה תתקיים בתקופה שבה העם היהודי מתמודד עם אנטישמיות גואה ברחבי אירופה ומתמודד עם זוועות הטבח ב-7 באוקטובר בישראל עם 1,200 נרצחים ו-240 שנחטפו לעזה, כשקרוב למחצית מהם שוחררו מאז. משפחות של חטופים ישתתפו בטקס וכן אורחי הקהילה היהודית של ברלין.

אישים בולטים נוספים שישתתפו כוללים את נשיא הפרלמנט הגרמני, ברבל בס ושגרירים מ-12 מדינות, כולל שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור, ושגרירת ארצות הברית בגרמניה איימי גוטמן.

הרב יהודה טייכטל, רבה של הקהילה היהודית בברלין, הקים את ביתו בבירת גרמניה בשנת 1996, והוא מציב את החנוכייה הציבורית בשער ברנדנבורג האייקוני - זוהי החנוכייה הגדולה באירופה - מאז 2003.

נוכחותו של הקנצלר שולץ מעבירה "מסר עוצמתי של סולידריות" עם הקהילה היהודית בגרמניה, כמו גם עם יהודים ברחבי העולם, אמר הרב דוד טייכטל בנו של הרב יהודה טייכטל. נוכחותו של שולץ תציין גם את הפעם הראשונה שקנצלר גרמניה משתתף בטקס הדלקת החנוכיה בשער המפורסם.

חנוכיית חב"ד בשער ברנדנבורג, בגובה 10 מטרים, היא אחת מ-50 החנוכיות שחב"ד מקימה ברחבי העיר.

"החנוכיות הציבוריות האלה יהיו במקומות פופולריים ברחבי הערים, כולל כניסות למשרדים. תוכלו לחוות את חנוכה ברחבי ברלין", אמר הרב דוד טייכטל לאתר Chabad.org.

חלק מהיהודים הביעו דאגה מהצבת חנוכיות ברחבי העיר מחשש שהדבר עלול לעורר מתחים ביטחוניים, הרב טייכטל היה נחרץ שעכשיו יותר מתמיד, "היהודים צריכים לצאת מהצללים ולאמץ את אמונתם בגלוי".

"חלקם הציעו להפחית את מספר החנוכיות, אבל אמרנו שלא", אמר בנחרצות. "תמיד יש סיכון שמשהו יקרה, אבל אנחנו לא יכולים להיכנע לפחד הזה כי אז אנחנו נותנים לרוע לנצח. אנחנו אומה של אור ואחדות, ואנחנו גאים במי שאנחנו".

המפגן הגדול של גאווה יהודית יתקיים בשער ברנדנבורג, בדיוק באותו מקום שאירח אירועי תעמולה נאציים במהלך השואה.

"אחרי 7 באוקטובר, אנשים מפחדים יותר", הודה הרב טייכטל, אבל "כל כך הרבה אנשים באים וגאים להיות יהודים. אנחנו רואים כל הזמן אנשים חדשים שמגיעים לחב"ד כאלה שלא ראינו מעולם. אנשים מבינים שזה הזמן להתאחד".

למשפחת טייכטל היסטוריה אישית עם עברה האפל של גרמניה, שכן הסבא רבא שלהם נספה בשואה. לדברי הרב דוד, סבא רבא שלו, נסע ברכבת מאושוויץ בתום המלחמה עם עוד ניצולי שואה, על הרכבת היו אסירים אוקראינים אנטישמים, שהכו אותו למוות כדי לגנוב את פרוסת הלחם שלו.

משפחת טייכטל חשו משיכה חזקה לגרמניה ורצו לעזור להחיות את הקהילה היהודית שהיטלר עבד להרוס.

 

חב"ד אנטישמיות גרמניה הרב יהודה טייכטל חנוכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד