כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
שכב בשיחים פצוע

נלחם במחבלים, הרופאים נלחמו על חייו - והצילו אותו

רוני, לוחם חטיבת הנח"ל שנפצע קשות מירי פונה במסוק אל בית החולים הדסה עין כרם עם חוסם עורקים שהונח שעות קודם לכן על רגלו. רופאי הדסה הצילו אותו בסדרת ניתוחים מורכבים

נלחם במחבלים, הרופאים נלחמו על חייו - והצילו אותו
רוני עם פרופ׳ וייל צילום: דוברות הדסה

רוני, לוחם חטיבת הנח"ל שנפצע קשות מירי בשבת ה-7 באוקטובר, פונה במסוק אל בית החולים הדסה עין כרם עם חוסם עורקים שהונח שעות קודם לכן על רגלו ומייד עטו עליו רופאי הדסה שהצילו אותו בסדרת ניתוחים מורכבים. "רוני נלחם בקרב ואנחנו בהדסה נלחמנו על חייו והצלחנו", מסכם פרופ' יורם וייל, מנהל היחידה לטראומה אורתופדית בהדסה.

בשאלה של הצלת חייו של רוני, חייל בן 20 לוחם בחטיבת הנח"ל, לרופאי הדסה לא היה ספק. "נלחמנו על החיים של הבחור הצעיר", הם אומרים.
הצוות אשר בחן את מצבו של הפצוע הקשה שפונה במסוק אל יחידת הטראומה בבית החולים, כשהוא סובל מפגיעת ירי חמורה ברגל, ידע שהוא נכנס ללחימה משלו – בפעולה בכל החזיתות והצליח להציל את חייו.

באותה שבת רוני (20), לוחם בחטיבת הנח"ל, יצא בשעות הבוקר המוקדמות לסיור ממוצב סופה בו שירת. בזמן שהוא וצוות הלוחמים נמצאים בשטח, החל מטר ממושך של פצמ"רים לכיוון שטח ישראל: "הירי היה בלתי פוסק", הוא מתאר. "החלטנו לנסוע במהירות למוצב כשהטילים נופלים לידנו לאורך כל הדרך. הרכב שנהגתי בו רעד". במהלך אותה נסיעה, שלושת הלוחמים ברכב הבינו כי בנוסף לירי הטילים, יש מספר רב של חדירות מהגדר: "אז כבר הבנו שאנחנו במלחמה", מתאר רוני.

לאחר הנסיעה תחת אש, הם הגיעו למוצב סופה כאשר באותו הזמן גם המחבלים הגיעו לאיזור, במטרה לחדור אל הבסיס: "המחבלים עמדו ברכבים ואופנועים מולנו. הם היו רבים מאתנו אז החלטנו להסתובב, לתפוס מחסה ולהילחם בהם משם". בזמן שהם מסתובבים כדי למצוא מיקום טוב יותר להילחם, הם מבחינים בטיל אר פי ג'י שמופנה לכיוונם מאזור השיחים. הטיל פגע ברכבם אך הם הצליחו לצאת ממנו ולהמשיך בלחימה: "אחרי ההדף מהפגיעה, הצלחנו שלושתנו לצאת מהרכב כדי לירות לעבר המחבלים. אחרי זמן קצר שני הלוחמים שהיו איתי נפגעו ונהרגו, רס"ן רועי צ'אפל וסמ"ר תומר מזרחי, נשארתי לבד בשטח מול עשרות מחבלים".

בעודו נלחם לבדו, רוני נפגע מכדור ברגלו הימנית והוא חיפש מחסה תוך שהוא מבין את גודל פציעתו: "קיבלתי כדור ברגל אבל ניסיתי להמשיך לדרוך עליה ולא הצלחתי. קפצתי על רגל אחת עד שהגעתי לשיחים והתחבאתי שם. עשיתי לעצמי חוסם עורקים עד שהדימום נעצר". תוך כדי לחימה, אספו אותו מספר לוחמים אל תוך רכב וחובש צבאי טיפל בו כשהשאר מחפים עליהם וממשיכים בלחימה.

לאחר שמונה שעות של המתנה עם חוסם עורקים על רגלו, פונה רוני במסוק אל בית החולים הדסה עין כרם. פרופ' מאיר ליברגל, מנהל אגף השריר והשלד המרכז הרפואי הדסה שניתח את רוני מייד עם הגעתו מתאר: "רוני הגיע אל בית החולים עם פגיעה רב מערכתית כאשר הפגיעה המשמעותית הייתה ברגלו הימנית. כאשר הורדנו את חוסם העורקים, השריר היה במצב לא טוב ושוחררו הרבה חומרים רעילים לגוף. הוא היה בסכנת חיים והחלטנו להלחם על חייו ועל הרגל".

במשך שבוע ניסו הרופאים להסיר שרירים מתים ולשמר את מה שניתן מהרגל אך רוני החל לפתח זיהום אשר סיכן את חייו: "מדובר בעבודת צוות מאומצת ביותר, לה שותפים רבים. קיבלנו החלטה מאוד קשה, הבנו שאין מנוס ואנחנו מוכרחים לבצע קטיעה של הרגל כדי להציל את חייו", מסביר פרופ' יורם וייל, מנהל יחידת טראומה אורתופדית בהדסה, שניתח את רוני בשלב זה. "הניתוחים בוצעו יחד עם ד"ר ג'מאל מחמוד והיה לנו חשוב להתעקש ולעשות את הקטיעה מתחת לברך כדי שההגבלה התפקודית שלו בעתיד תהיה כמה שיותר קטנה ומנגד, החיים של הבחור הצעיר הזה עמדו לנגד עיננו. לא הסכמנו לותר כמובן".

רוני עבר 12 ניתוחים של צוותי אורתופדיה וכירורגיה פלסטית, במהלכם צוות הרופאים הצליח להתגבר על המצב הזיהומי ולשמר את הברך שתהיה תפקודית, דבר שיעזור בהמשך בהתמודדותו עם המצב החדש. לאחר הניתוחים, רוני הועבר לאשפוז במחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם, בה הוא מטופל עד שיחל הליך שיקומי.

פרופ' וייל: "רוני נלחם בקרב ואנחנו כולנו בהדסה נלחמנו על חייו. יש לו עוד כברת דרך לעבור בהליכים השיקומיים ואני מאחל לו הצלחה רבה. אני כבר הספקתי להכיר את הלוחם שלא מוותר ולימד את כולנו מהי נחישות, ואני בטוח שכך גם ימשיך".

לאחר כחודשיים בהם טופל על ידי הצוות הרפואי בהדסה עין כרם, נפרד רוני במילים מרגשות: "החיים שלי ניצלו. קיבלתי את חיי בחזרה ואני רוצה לומר תודה מכל הלב לבית החולים הדסה עין כרם ולכל הצוות, הסיעודי הרפואי והעובדות הסוציאליות, על הטיפול המסור. אושפזתי כאן לתקופה ארוכה ותמיד הרגשתי שאני נמצא בידיים הכי טובות ושמטפלים בי בצורה המקצועית ביותר ועם המון אנושיות. כשמגיעים במצב כל כך קשה, זה מה שעושה את ההבדל".

חמאס מלחמת חרבות ברזל בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד