כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

כך מצליחה חברת ברקת במימון המגדלים בכיכר המדינה בתקופה זו

עדי גזית, מנכ"ל ברקת, מסביר בראיון לביזפורטל איך הגיעה החברה לממן את פרויקט היוקרה בכיכר המדינה בסכום מסגרת גבוה מ- 2 מיליארד שקל, מה הסיכונים והסיכויים ומה מצב השוק כיום

כך מצליחה חברת ברקת במימון המגדלים בכיכר המדינה בתקופה זו
עדי גזית, מנכ"ל ברקת צילום: באדיבות המצלם

אחת החברות שנכנסו לבורסה בגל ההנפקות של 2021 היא ברקת של ד"ר גיל דויטש, ואהרון בירם (מייסדי אקסלנס) ועדי גזית המנכ"ל. ההנפקה הושלמה בשווי של כ-180 מיליון שקל ומאז נחתך השווי בכשני שליש ל-63 מיליון שקל. השווי נמוך מההון העצמי שעולה על 100 מיליון שקל.

ההכנסות של ברקת ברבעון השלישי הוכפלו לעומת הרבעון הקודם והסתכמו ב-30.3 מיליון שקל לעומת 15.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-3.2 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. הפרויקט הכי גדול שהחברה מלווה הוא פרויקט כיכר המדינה, לו קיימת יתרת אשראי של 420 מיליון שקל נכון לתום הרבעון השלישי, יתרת אשראי שנגרעה מהדו"ח. סך האשראי שמנהלת ברקת עומד על כ- 1.3 מיליארד שקל.

בראיון לביזפורטל נשאל גזית על ידי העיתונאים אבישי עובדיה ורוי שיינמן מה המיקוד והייחודיות של ברקת והשיב: "מיקוד הפעילות הוא ליווי בנייה ליזמים. עסקת הדגל הנה עסקת כיכר המדינה שהיא גם עסקת הליווי חוץ בנקאי לפרויקט מגורים הכי גדולה אי פעם במדינה, ככל שידוע לנו. השווי הצפוי של הפרויקט הינו מעל 5 מיליארד שקל ופתחנו שם מסגרות אשראי של מעל 2 מיליארד שקל עם שותפי עוגן מהותיים שהם כלל ביטוח ומגדל חברה לביטוח מגדל ביטוח".

מה דגשים לרבעון האחרון?

"את הרבעון האחרון ברקת סיימה הכי גדולה שהייתה אי פעם עם מסגרות אשראי פתוחות של כמעט 3 מיליארד שקל וחוב מנוהל של 1.3 מיליארד שקל. אנחנו הולכים ומתקדמים".

פרויקט כיכר המדינה הוא לא פרויקט שדה דב?

לגבי הפרויקט של כיכר המדינה - לאור האירועים האחרונים והסנטימנט הכללי בשוק: איך אתם מרגישים עם הלוואה בסדר גודל כזה בתחום הזה?
"יש הבדל אטומי בין ליווי בנייה לקבוצת רכישה לבין ליווי ליזם - הפרויקט בכיכר המדינה הוא מול בעלי קרקע היסטורית שהתאגדו יחד מתוקף הסכם שיתוף ובחרו מנהל קבוצה, בחרו קבלן, ובחרו גוף מממן, שזה אנחנו, והתחילו בהקמה. המשמעות היא שאין פה סיכון של שיווק דירות, כל הדירות בעצם כבר נמכרו, זה לא כמו ליווי ליזם שצריך למכור את הדירות. בנוסף יש את העניין של פיזור החוב - בפרויקט הזה יש 453 יח"ד עם יותר מ-253 בעלי זכויות (חלק מחזיקים ביותר מיח"ד אחת) אז החוב מתפלג על פני 253 לווים שונים וזה מצמצם דרסטית את הסיכון".

על פי החישוב אתם אמורים לתת בממוצע יותר מ-4 מיליון שקל הלוואה לכל דירה בפרויקט כיכר המדינה. לא כל הדיירים יקחו מימון, איך זה עובד?

"כל בעלי הזכויות, בעלי הקרקעות יכולים לחתום ולקבל מימון, אבל יש בעלי זכויות שלא מעוניינים ומגיעים עם הון עצמי - אין ערבות הדדית בין חברי הקבוצה. כל לווה עומד בפני עצמו. המסגרת שברקת פתחה לעסקה היא 2.052 מיליארד שקל".

זה מימון מלא?

"כן, אבל הם באו אלינו עם קרקע נקייה מכל שיפוי. אנחנו מממנים את כל הדרוש להקמת הפרויקט".

בפועל מדובר על מימון של כ-4 מיליון שקל לדירה (שהוא מקסימום עלויות הבנייה) כאשר המחיר שלה יהיה על פי ההערכות לפחות 8-10 מיליון שקל, באזור ה-100 אלף שקל למ"ר. כלומר, הקרקע כאן שווה כצפוי את רוב הסכום ועל רקע זה, אכן הבטוחה נראית חזקה. אפילו חזקה מאוד. כיכר המדינה זה כיכר המדינה. יש כבר הוכחות ויש עסקאות רבות באזור.

מתי הפרויקט צפוי להיות מושלם?

"סדר גדול של כ-5 שנים ואולי קצת פחות. הקבלנים המבצעים הם אשטרום ואלקטרה, והם מתקדמים בקצב מהיר מהצפוי".

בחזרה למכלול הפעילות שלכם. נניח שמחירי הדירות יורדים מחר ב-10%, כמה ברקת תיפגע מזה?

"בקבוצות רכישה זה בכלל לא רלוונטי כי הדירות כבר מכורות. בפרויקטים זה ישפיע על ההכנסות מן הסתם, אך אנו דואגים לצאת לדרך עם LTV הכולל רווחיות שמספקת מרווח ביטחון דרוש, מעבר לבצ"מ".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד