כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
המהפכה יוצאת לדרך

מהפכת הצעירים החרדים בענף הבנייה: לאחר המשבר – הפתרון שהוצג לקבלנים

עשרות קבלנים מובילים השתתפו בכנס של חברת 'פרנוסע', במהלכו קיבלו סקירה נרחבת על שיטות חכמות ומתקדמות שמקצרות ומייעלות את תהליכי הבנייה, ומאפשרות לאלפי צעירים חרדים, שאינם מיומנים בעבודה פיזית, לעסוק בתחום לאחר הכשרה בסיסית בלבד | כך תצא המהפכה לדרך

מהפכת הצעירים החרדים בענף הבנייה: לאחר המשבר – הפתרון שהוצג לקבלנים
הקבלנים הצעירים שהתכנסו צילום: באדיבות המצלם

כ-50 קבלנים מובילים בבני ברק התכנסו השבוע לכנס יזמים ייחודי, שעתיד להוביל לשינוי מהפכני בענף הבנייה בקרב הציבור החרדי וגם מחוצה לו. הכנס, שהתקיים ב'מרכז אחים ליזמות ועסקים' בעיר, התמקד בהשמת עובדים חרדים לענף ובהטמעת שיטות חדשניות ומתקדמות בקרב בעלי המקצוע המובילים בתחום, וזאת, ברקע המשבר החמור בענף שנוצר כתוצאה מהמחסור בפועלים פלסטינים, מאז פרוץ המלחמה מול ארגוני הטרור.

הכנס התקיים ביוזמת יזם ומנכ"ל חברת 'פרנוסע', משה טלר, קבלן שיפוצים ותיק, שהחליט לצאת לדרך בעקבות משבר הבנייה החריף ולאחר שהוצגה בפניו תמונת מצב עגומה, שהמצביעה על מצב כלכלי הולך ומחמיר בקרב קבלנים רבים, מרביתם מהציבור החרדי, לאור התמשכות המשבר לצד חוסר וודאות לגבי סיומו.

למרבה הפתעתו, מאות נרשמו לכנס, אך טלר נאלץ לברור את 50 הנבחרים והמובילים, לאור המחסור במקום. הנוכחים באירוע, שנמשך כחמש שעות, קיימו דיון פורה ונרחב ואף ניצלו הזדמנויות עסקיות שנוצרו במהלך הכנס. בתקופה הקרובה, טלר צפוי לקיים כנסים נוספים, לאור ההיענות חסרת התקדים.

את האירוע, בו השתתפו מנהלי חברות מובילות בענף הבנייה, פתח המנחה אמיתי סבג, מנכ"ל 'מרכז אחים ליזמות ועסקים', שהבין את חשיבות העניין ונרתם לסייע. הוא קיבל את פניהם של הנוכחים והסביר את מטרות הכנס.

ראשון הנואמים היה ראש העיר המיועד של בני ברק, חנוך זייברט, שהביע את התלהבותו מהמהפכה שמוביל טלר, והעריך באוזני המשתתפים כי יישום המהפכה יוביל לשינוי דרמטי בעיר, הן מבחינת הניקיון והתברואה, והן בהיבט תעסוקת התושבים. "יישום השיטות החדשניות יפחית את הצורך במנופים, במשאיות תובלה ופקקי תנועה, והשמת אלפי חרדים בתחום ישפר את איכות החיים ואת כלכלת העיר".

זייברט גם הופתע מההיענות הנרחבת של קבלני בניין, שיצרו איתו קשר גם לאחר השתתפותו באירוע. אותם קבלנים, שנחשפו במהלך הכנס לעולם חדש ונרחב שלא הכירו עד כה, ביקשו לדלות עוד מידע, לקבל אינפורמציה יותר מקיפה ולשמוע על כוונותיו העתידיות בעניין לאחר היבחרו לראש העיר.

כמו כן, גם דודי שכטר, מנהל "המרכז להכוון תעסוקתי" בעיריית בני ברק, השתתף בכנס, הסביר על המעורבות של "הכוון" בעניין והביע נכונות לסייע בגיוס ובהכשרת פועלים חרדים.

באירוע הרצה בפני המשתתפים גם מנכ"ל חברת 'אינדן', ארווין שילינגר, שהציג שיטת בנייה חדשנית – LGS (פלדה דקת דופן) - המקצרת את זמן העבודה ב־40%, ושבה, קירות הבניין והאלמנטים העשויים מפלדה, מיוצרים במפעל ורק אז משונעים לאתר הבנייה ומורכבים בשיטת "לגו", בניגוד לשיטה הרגילה שבה כל העבודה מבוצעת באתר הבנייה. הטכנולוגיה חוסכת בעלויות חומרים, ביצוע וכוח אדם. שילינגר מעסיק כבר היום פועלים חרדים במפעל, והבטיח להעסיק ולהכשיר פועלים חרדים נוספים, הן במפעל והן באתר הבנייה.

גם חברת 'מייטק' שלחה נציגות מכובדת לכנס – אינג' דורון רביב, סמנכ"ל תפעול של החברה, ועמרי תרשיש, מנהל שיווק ומכירות של החברה. תרשיש הציג גם הוא את השיטה הזו, עם שינויים קלים, שכוללת פטנט ייחודי שמייעל את הבנייה, בדגש על הגגות, בפרויקטים כמו אולמות אירועים ותחנות דלק.

בכנס הוצגה גם שיטה חדשנית וקצת שונה מקודמתה – ICF, מבית חברת 'אייקונקס', על ידי מנכ"ל החברה ענב עצמון. גם שיטה זו נותנת פתרון למחסור בעובדים, בין היתר בשל היותה שיטה קלה - כמו בנייה באמצעות "קוביות לגו"- אותה יכול ליישם כל נער בהסברה קלה, ויכולה לקרוץ גם צעירים חרדים שאינם מיומנים בעבודות פיזיות.

שיטת הבנייה ICF שמקורה בקנדה, מבוססת יציקת בטון מזויין לתוך תבניות קטנות דמויות בלוקים מקלקר (פוליסטירן) מחוזקים בשדרות פלסטיק קשיח (פוליפרופילן). מצד אחד תבניות הבניין קלות ונוחות ומאפשרות בנייה מהירה, קלה (כמו לגו) ונקייה לסביבה. מאידך יציקת הבטון הופכת את המבנה לחזק ומבודד במיוחד.

לפני שהנוכחים התיישבו לסימפוזיון מרתק ומחכים, מארגן הכנס משה טלר הקרין מצגת מושקעת על התוכנית המהפכנית והחזון הממוקד של חברת 'פרנוסע'. טלר הגדיר זאת כ"איקאה של ענף הבנייה". לדבריו, "הכול יהפוך להיות קליל ומהיר. כמו לגו או פאזל של חלקים בודדים. קל ומהיר להכנה. וזאת בעזרת המשולש הבא – חברות בנייה שיכשירו ויעסיקו חרדים, 'המרכז להכוון תעסוקתי' שיסייע בגיוסם ומעליהם, חברת 'פרנוסע' שתפקח על כל התהליך ותדאג להשמה בשטח".

"השמת עובדים חרדים לענף הבנייה, והטמעת השיטות המתקדמות בין קבלני המגזר – הן שתי מטרות שמשרתות זו את זו", מסביר טלר. "השיטות החדשות ייקלו על החרדים להתמקצע בענף, והצטרפות חרדים לענף תשרת את הטמעת השיטות החדשניות כמו כן, אותן שיטות עדיין לא נפוצות, וספק אם בכלל יהיו, בציבור הערבי, מה שמאפשר להמוני חרדים 'להשתלט' על התחום".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד