כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הוראת שעה

זו הסיבה מדוע הקטנועים עומדים להתייקר משמעותית

חלק מהקטנועים עומדים להתייקר. כך עולה מטיוטת צו תעריף המכס שפרסם משרד האוצר • במסגרת ההפחתה שנקבעה עוד בשנת 2021 הוחלט שמס הקניה על כל כלי דו גלגלי עם מנוע בנפח עד 125 סמ"ק יהיה 25% במקום 40%

זו הסיבה מדוע הקטנועים עומדים להתייקר משמעותית
קבוצת הביניים של הקטנועים יאלצו לוותר על הטבת המס שיעלה מ-40% ל-50% צילום: הונדה

אם חשבתם שהגיע הזמן לומר שלום לפקקי התנועה ולעבור לטוסטוס או לאופנוע, כדאי שתדעו שבקרוב חלק מהם עומדים להתייקר. כך עולה מטיוטת צו תעריף המכס שפרסם משרד האוצר בסוף השבוע האחרון. בטיוטת תעריף המכס נקבעים שיעורי מס הקניה שמוטלים על חלק גדול מהמוצרים שמיובאים לישראל וקטנועים ואופנועים אינם יוצאי דופן וכאמור - חלק מהם יתייקרו בקרוב.

השיטה לחישוב של מיסי הקניה על האופנועים והקטנועים בישראל היא שיטה יחסית פשוטה: במכוניות ובמסחריות קלות יש לנו את המס הירוק שיטה לא פשוטה שמחשבת כמה מס קניה יש להטיל על הרכב בהתאם לכמה מזהמים הוא פולט.

באופנועים וקטנועים חישוב מס הקניה הרבה יותר קל: נפח המנוע קובע כמה מס קניה מוטל. על קטנוע עם מנוע בנפח עד 125 סמ"ק מוטל מס קניה בגובה 25%. על קטנוע ואופנוע עם מנוע בנפח עד 500 סמ"ק מוטל מס קניה בגובה 50% ועל אופנוע או קטנוע עם מנוע בנפח 501 עד 800 סמ"ק מוטל מס קניה בגובה 60%.

אבל חלק ממיסי הקניה האלה הם זמניים. כלומר מדינת ישראל רוצה לעודד את האזרחים לקנות אופנוע או קטנוע כדי להוריד את העומס בכבישים ולכן המדינה יצרה הפחתה של מס הקניה שתעודד את הישראלים לקנות טוסטוסים, אשר נקראת "הוראת שעה מספר 10". במסגרת ההפחתה הזאת שנקבעה עוד בשנת 2021 הוחלט שמס הקניה על כל כלי דו גלגלי עם מנוע בנפח עד 125 סמ"ק יהיה 25% במקום 40% ועל כלים דו גלגליים שיש להם מנוע בנפח של עד 400 סמ"ק (ולא עד 500 סמ"ק) יוטל מס קניה בגובה 40% במקום 50%.

עתה יש בעיה! ההפחתה על מיסי הקניה עומדת לפוג ב-1 בינואר – ונוסח המסמכים שמפרסם משרד האוצר מראה שההפחתה כבר לא תינתן לכל האופנועים והקטנועים. לפי נוסח הפרסום – הכלים שיש להם מנוע בנפח של עד 125 סמ"ק ימשיכו ליהנות ממס קניה מופחת של 25% במקום 40%. אבל ההטבה על הכלים שיש להם מנועים בנפח של עד 400 סמ"ק כבר לא תינתן החל מה-1 בינואר.

לפי הפרסום של משרד האוצר: "בהוראת שעה מס' 10 נכללה הטבת מס גם לגבי כלים שנפח המנוע שלהם הוא עד 400 סמ"ק, ובצו זה מוצע שלא להאריך הטבה זו. מלכתחילה הטבה זו ניתנה באופן זמני בלבד על מנת להקל על כלים שחל עליהם מס של 40% עד לשינוי שיטת המיסוי של כלים דו-גלגלים. עוד יצויין כי על פי המידע המצוי בידי רשות המיסים הטבת המס לא התגלגלה לצרכן. כלומר, מס הקניה על הקטנועים היותר בכירים שיש להם מנוע קטן מ 400 סמ"ק יעלה כעת מ 40% ל 50% כמו קטנועים ואופנועים שיש להם מנוע בנפח של עד 500 סמ"ק.

 

--

 

משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד