כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
למה רכב כזה יקר

גלו כמה מס אתם משלמים בקניית רכב

הרוב המכריע של יבואני הרכב לא מגלה לנו ממה בעצם מורכב המחיר של המכונית שאנחנו משלמים ולמעשה יש רק מכונית אחת בישראל שאפשר לדעת כמה מס קניה משלמים עליה. ח: מס הקניה על הרכבים היותר נקיים עלה לפני חצי שנה ויעלה עוד חצי שנה

גלו כמה מס אתם משלמים בקניית רכב
רמת הזיהום קובעת את המיסוי הסופי של כל דגם וגרסה צילום: gem motoring

כל מי שמגיע כיום לאולם התצוגה של אחד מיבואני הרכב יודע היטב: מכוניות חדשות אינן מוצר זול. אבל ממה בעצם מורכב המחיר של המכונית שאנחנו משלמים? כאן התמונה הופכת להיות מורכבת למדי והפעם אנחנו נתמקד במס הקניה שמוטל על מכוניות חדשות.

קודם כל חשוב לדעת: על כל המכוניות החדשות אשר משווקות במדינת ישראל מוטל מס קניה. מס הקניה הזה הוא חלק ממחיר המכונית. כמה מס קניה בדיוק אנחנו משלמים? זהו מידע שהרוב המכריע של יבואני הרכב לא מגלה לנו ולמעשה יש רק מכונית אחת בישראל שאפשר לדעת כמה מס קניה משלמים עליה: טסלה. שפשוט מציינת באתר שלה כמה מס אנחנו משלמים.

בחזרה למס הקניה: כיום שיטת חישוב מס הקניה אשר נהוגה בישראל משנת 2009 נקראת "המס הירוק" וכשמו כן הוא, מס קניה אשר מוטל על מכוניות בהתאם לכמה מזהמים הן פולטות. מס הקניה מחולק לשלוש קבוצות מס אשר מחושבות לפי סוג הנעת הרכב: רגילה, פלאג אין הייבריד וחשמלית. בעבר היתה גם חלוקה למס קניה על מכוניות היברידיות אבל היא בוטלה.

שיטת המיסוי על המכוניות בישראל היא שיטה שניתן לשנות, לשדרג ולהזיז בהתאם למה שרשות המיסים רוצה. אבל עקרונית השיטה עובדת כך: על מכוניות רגילות מוטל מס קניה בגובה של 83%. ממס הקניה הזה מנוכים סכומים אשר מגיעים בערך ל 16 אלף שקלים והסכומים האלה מחושבים לפי כמה מזהמים הרכב פולט אשר מסווגים את הרכב להיות באחת מ 15 קבוצות זיהום. לדוגמה: פחמן דו חמצני, פחמימנים ועוד חומרים רעילים.

אם למשל ניקח מכונית גדולה ומזהמת מאוד שנמצאת בקבוצה 15 אז אין עליה הטבה בכלל ולכן מס הקניה עליה הוא 83%. אבל אם ניקח מכונית רגילה ולא חשמלית שהמנוע שלה יחסית נקי ולכן היא רק בקבוצת זיהום 6 אז יש עליה הטבת מס של אלפי שקלים ממס הקניה. המתווה הזה הוא מתווה קבוע, כלומר זהו שיעור מס הקניה, אבל הנוסחה שלפיה מחשבים את קבוצת הזיהום משתנה מעת לעת והולכת ונהיית יותר ויותר מחמירה.

לעומת זאת, במקרה של שתי הקבוצות האחרות של רכבים המצב שונה: מכוניות חשמליות ומכוניות פלאג אין הייבריד, כלומר כאלה שיש להן גם מנוע בנזין או דיזל וגם אפשר לנסוע בהן בכוח חשמל כמה עשרות קילומטרים ולטעון בעמדת טעינה.

במקרה של מכוניות חשמליות, הן קיבלו מה שנקרא "הטבת ינוקא" כלומר מדינת ישראל רצתה לעודד אותן ולכן מס הקניה עליהן עד ינואר האחרון היה 10%. העדכון של מס הקניה הזה הוא אוטומטי וקבוע בחוק ולכן בינואר האחרון מס הקניה עלה מ 10% ל 20% על רכב חשמלי. למרבה הצער זה לא סוף הסיפור: בינואר הקרוב מס הקניה על החשמליות יעלה שוב: הפעם ל 35%.

במקרה של רכבי הפלאג אין המצב יותר מורכב: המתווה שמעניק להם הטבות מס תקף רק לרכבי הפלאג אין הכי נקיים, שהציון הירוק שלהם הוא עד 100. כי אחרת, גם מי שנוהג במכונית יוקרה ענקית עם מנוע גדול ומזהם וגם עם מערכת פלאג אין יוכל להנות מההטבה. כאמור- מס הקניה הוא 55% על רכב פלאג אין הייבריד, אבל גם הוא יעלה בקרוב: מינואר 2024 אנו חוזרים למס קניה רגיל על רכב פלאג אין הייבריד, כלומר 83% והמתווה הזה קבוע בחוק.

ומה אחרי 2024? כל התחזיות של רשות המיסים שמתפרסמות באתרים שלה מראות רק מתווה מס עד 2024 ולא אחרי, כי אחרי 2024 מעטים יודעים מה יהיה. יתכן שעל בעלי רכב חשמלי יוטל מס נסועה, כלומר מס לפי כמה קילומטר נסע הרכב, ייתכן שהמס עוד יעלה, קשה לדעת. אבל על עובדה אחת לא ניתן להתווכח: מס הקניה על הרכבים היותר נקיים עלה לפני חצי שנה ויעלה עוד חצי שנה. ואחרי זה? רק למדינת ישראל יש תשובות.

 

מיסוי מסים רכב חשמלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד