כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"עדיף היה שישפילו מבט"

אין ערך בהשכלה ללא חינוך // נחמן בנשעיה

"כשמטרת העל היא חינוך ליראת שמים, חשיבה על בין אדם לחברו, וכשדברי תורה נלמדים לשמור ולעשות, אכן רואים את תוצאות החינוך על פי דרך התורה המסורה לנו..הבעיות החינוכיות הקיימות בעידן הנוכחי, כל סוגי הפשע, האלימות, העבריינות, כמעט ואינן קיימות בציבור החי על פי דרך התורה המסורה לנו מפי רבותינו"

אין ערך בהשכלה ללא חינוך // נחמן בנשעיה
אילוסטרציה צילום: Nati Shohat/Flash90.

מובא בספרים הקדושים כי חנוכה הוא מלשון חינוך. התרבות המערבית יצרה קשר הדוק בין השכלה לבין חינוך. היינו, מי שלומד מקצוע טוב, יגדל איש מחונך. הוא לא יהווה בעיה, לא יהיה עבריין ויתרום לחברה.

הם הגדירו קשר הדוק בין חינוך להשכלה, בעוד שלמעשה אלו שני דברים שונים לחלוטין. חינוך, משמעו לימוד דרכי התנהגות והתנהלות בחיים, בעוד השכלה משמעותה היא מקצוע שידריך ויתן לאדם אפשרות להתפרנס.

המונח 'השכלה' מקורו מ'שכל', אך הסדר צריך להיות שמכניסים שכל באיש מחונך. לא בסדר הפוך. האחריות וההיגיון אומרים כי ערך החינוך יוצב במקום הראשון, וההשכלה המקצועית תהיה טפל לה.

הניסיון האנושי מוכיח כי אוכלוסיה במעמד סוציו אקונומי נמוך מייצרת פשע ומעמיסה על משאבי החברה. לצד זאת - המציאות היא כי בריכוזי הציבור החרדי, האמוני, שומר התורה והמצוות, על אף שרובו במעמד סוציו אקונומי נמוך, הוא אינו מייצר פשע ב"ה.

היהדות שיסודה הוא חינוך, הציבה מאז ומקדם את היסוד של 'תינוקות של בית רבן'. ומה הם? חינוך!

כשמטרת העל היא חינוך ליראת שמים, חשיבה על בין אדם לחברו, וכשדברי תורה נלמדים לשמור ולעשות, אכן רואים את תוצאות החינוך על פי דרך התורה המסורה לנו, על פי ה' ומשה עבדו שבכל דור ודור אשר אלו גדולי התורה.

עובדתית, הבעיות החינוכיות הקיימות בעידן הנוכחי, כל סוגי הפשע, האלימות, העבריינות, כמעט ואינן קיימות בציבור החי על פי דרך התורה המסורה לנו מפי רבותינו. שיטת החינוך השמרנית הזאת מנצחת ב'נוק אאוט' בכל פרמטר. עדיף היה לכל אותם "מומחים ומשכילים", במקום להפיק דוחו"ת בתשלום ולהסית בדבר 'תוכנית אופק' וכל מיני מרעין בישין שאינם סוללים כל דרך לאופק אמיתי – עדיף היה שישפילו מבט, ינמיכו לב ויבואו לראות איך פועלים במערכת חינוך על פי התורה מדור ודור – וללמוד ממעשיהם.

עליהם לדעת כי נוצר עיוות גדול כשמשתמשים בכלי מדידה שאינם רלוונטיים לציבור החרדי. במקום לנסות לרבע את המעגל, מומלץ שיקחו דוגמא ממערכת החינוך החרדית, שעובדת ומצליחה מקדמת דנא.

השכלה מקצועית היא נושא המשתנה כל העת ונכון לפעול לפי הצורך המתאים לצו אותה שעה ולאותן נסיבות מקום ואוכלוסיה, ולא באמצעות מבחני המיצ"ב המנסים למדוד ואינם מהווים כלי מדידה אמיתי ואפקטיבי.

ככל שרק טובת הענין מול המודדים והמאבחנים למיניהם, טוב יעשו אם ימדדו לפי שורת התוצאה.

המאמר פורסם בעיתון המבשר.

ליבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד