י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חוששים שיהיה "כמו בפלסטין"

בקפריסין הטורקית זועמים על "יהודים ציונים" שקונים נדל"ן

טורקים אנטישמים טוענים שיהודים קונים נכסים רבים בקפריסין הטורקית כדי להשתלט על האי בדומה לנעשה בשטחים פלסטיניים. "זו תוכנית לכבוש את האי בתוך 10 השנים הבאות". לטענתם היהודים רוצים לכבוש את האי "באותן דרכים שסללו את הדרך לכיבוש פלסטין ב-1948"

בקפריסין הטורקית זועמים על "יהודים ציונים" שקונים נדל"ן
בנייני מגורים בבניה, אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

"אנו מזהירים את העם הקפריסאי הטורקי מפני מכירת אדמות ליהודים ציונים, וקוראים להם להפסיק את הכיבוש השקט הזה. קפריסין לא צריכה להיות פלסטין". המילים הללו פורסמו בהצהרה של "קרן קפריסין הציבורית" ועוררו מחלוקת ברשתות החברתיות בנוגע למטרות הרכישה הגוברת של נדל"ן על ידי יהודים ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין.

בטורקיה דווח על נטייה של יהודים ישראלים, כמו גם מאיראן, בריטניה, רוסיה, אוקראינה ופולין, לקנות אדמות ויחידות דיור במהלך השנים האחרונות בצפון קפריסין, במיוחד במחוז אסקילה היוקרתי.

על פי הדיווח, עשרות אלפי יהודים קנו כ-25,000 דונם של אדמה ומספר רב של יחידות דיור בקפריסין הטורקית, לטענת הטורקים הנדל"ן נקנה במחירים מופקעים.

אוכלוסיית צפון קפריסין מונה 380,000 נפש, כולל 35,000 יהודים, לפי הסטטיסטיקה הישראלים נמצאים במקום ה-12 מבין הזרים שקונים הכי הרבה קרקעות ברפובליקה של צפון קפריסין, בתקופה שבה הממשלה מונעת מכירת בתים וקרקעות לזרים ללא אישור רשמי, כך דיווחה רשת אל ג'זירה.

בטורקיה דווח כי היהודים "פועלים להונות" את חוקי המדינה, על ידי רכישת אדמות ובתים בשם חברות הממוקמות בצפון קפריסין, אך שייכות ליהודים בעלי לאום אירופאי או אפילו כאלה שיש להם אזרחות קפריסאית, אך הם מסתירים את שמות החברות, בעליהן ועורכי הדין האמונים על ההליך, והעסקאות חסויות.

לטענת הטורקים, אנשי עסקים ישראלים משלמים סכומי כסף מופקעים לאזרחי האי כדי לשכנע אותם לקנות אדמות ובתים על שמם, תמורת ערבויות שהיהודים יוכלו להשתמש בנכסים אלו באופן חוקי בהמשך.

זאפר שאהין, אנליסט פוליטי המתמחה בענייני טורקיה וקפריסין, אמר לאל-ג'זירה כי זה "סכנה". באנטישמיות גלויה הוא הסביר שזו "נהירה יהודית" לאזור, וציין שהעניין הוא יותר מסתם השקעה של קבוצת יהודים בצפון קפריסין, "זו תוכנית לכבוש את האי בתוך 10 השנים הבאות" אמר.

שאהין אמר כי, "העניין הישראלי ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין צבר תאוצה בעשור הראשון של המאה ה-21 בין השנים 2005-2010". לטענתו ניתן תשומת לב רבה ויוצאת דופן לאנשי עסקים יהודים על ידי "מתן אישורים להקמת מרינה ואזור מלונות 5 כוכבים", לטענתו נאמר אז שהם באו "רק כדי להשקיע".

לדבריו, עם ההשקעה הזו, השדולה הישראלית הפכה במהרה לאחת מקבוצות הלחץ המשפיעות ביותר על האי בקפריסין, והן הצליחו לפתוח את בית הכנסת הבלתי רשמי הראשון ברפובליקה הטורקית של צפון קפריסין.

הוא הוסיף כיד הדמיון הטובה עליו, כי "הרפובליקה של קפריסין ממוקמת סמוך לישראל ששואפת לשלוט בה, וכי מיקומה בסמוך לחופי העיר עזה מביא אותה לחשיבות מיוחדת, וזה גרם לישראלים להגביר את נהירתם אליה באותם דרכים ישנות שבהן סללו את הדרך לכיבוש פלסטין ב-1948".

לטענת אל ג'זירה מספר החברות ברפובליקה של צפון קפריסין, הנמצאות בבעלות אנשי עסקים יהודים בעלי אזרחות זרה וקפריסאית, עלה על 2,000 חברות, וזה עורר זעם רב ברחובות קפריסין וטורקיה, והגביר את החשש מהשתלטות.

טורקיה עזה קפריסין אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד