ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
התרחבות הביקורת הציבורית

סדקים בין אזרחי הרצועה להנהגת חמאס

תושבים בעזה נאלצים לעמוד שעות רבות בתורים ארוכים כדי לקבל שקי קמח במרכזי אונר"א, ולהמתין שעות ארוכות בתור למילוי בלוני גז. למרות שחמאס סופגת פגיעות קשות בתחום הצבאי והן בתחום המשילות, לפי שעה היא עדיין ממשיכה להוות גורם שלטוני בשטח

סדקים בין אזרחי הרצועה להנהגת חמאס
פעילי חמאס גונבים סיוע הומניטרי מאזרחים בעזה צילום: דובר צה"ל

במעקב שוטף אחר כלי תקשורת ורשתות חברתיות פלסטינים ניתן לזהות עליית מה בהיקף הביקורת הציבורית נגד חמאס והנהגתה, בעיקר יחיא סינוואר, ראש הלשכה המדינית של חמאס ברצועה, לעומת התקופה שלפני ההפוגה. אולם, יחד עם זאת יש לציין כי אין זו ביקורת פומבית וגם לא מאורגנת, אלא זו עדיין ביקורת המושמעת בעיקר באמצעות התבטאויות של יחידים, בעיקר רשתות החברתיות ולעיתים גם התבטאויות בערוצי טלוויזיה מקומיים, אשר מושתקות ברוב המקרים על ידי המראיינים. רבים מהמרואיינים אינם מזוהים בשמם ולעיתים מושמעת הודעה קולית בלבד שלא ברור מי עומד מאחוריה.

נראה, כי ככל שתתרחב ותעמיק פעילות כוחות צה"ל בדרום הרצועה, ולמרות שחמאס סופגת פגיעות קשות בתחום הצבאי והן בתחום המשילות, לפי שעה היא עדיין ממשיכה להוות גורם שלטוני בשטח וטרם קם גורם מאורגן שיערער על שלטונה. אולם, נראה שככל שתגבר מצוקת התושבים ותיחלש יכולת השליטה של חמאס, יעזו התושבים להביע יותר את עמדתם הביקורתית כלפי ממשל חמאס ואולי אף לפעול בשטח נגדו.

בכתבה של ערוץ ופא, של הרשות הפלסטינית, רואיינו מספר תושבים ומפונים מחאן יונס אשר יצאו מהעיר לכיוון אזור רפיח. אחד התושבים טען בזעם, כי הם נאלצים להתפנות לרפיח למקום שאין בו מים, אוכל ומקלחות. הוא תהה למה הם (הכוונה לחמאס) עושים להם זאת. "חראם עליכם (מתכוון לחמאס) תגנו על האנשים". תושב אחר שנסע בעגלה רתומה לסוס צעק "מי ייתן ואללה יבייש את כבודה של חמאס וכבודו של סינוואר", כך מפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

רדיו עלם, תחנת רדיו מחברון, פרסם ראיון עם תושבי רצועת עזה אשר מתחו ביקורת על חמאס והנהגתה. אחד המרואיינים פנה לסינוואר בקללות וטען "הרסת אותנו". עוד הצהיר כי "האזרח הפלסטיני מדבר ללא פחד, כי הוא יודע כעת שהמוות נמצא בכל מקום, על מנהיגי חמאס לשים לב לאזרח העזתי, כדי לשמור על מה שנותר מהעם העזתי ולסיים את המלחמה שאין לו שום תועלת ממנה". הוא הביע את קשיי התושבים ברצועת עזה לאחר שעברו מחאן יונס לרפיח, והדגיש כי להנהגת חמאס לא אכפת. יתרה מכך, מרואיין נוסף פנה לסינוואר במצוקה בעודו מבהיר כי אין מים ואוכל וכי מספרי המפונים גדלים כאשר 20 אלף בני אדם נמצאים בבית ספר אחד. הוא קרא להגשת עזרה לילדים והביע פחד ממגפות שמתפשטות בקרב האזרחים.

בכתבה של ערוץ אלחדת', ערוץ בינערבי, נחשפה הודעה קולית של מפונה פלסטיני שהועברה ברדיו המקומי ובה טענות לחמאס כי הרסה אותם וכי הכל אירע בגלל סינוואר. לדבריו, הם עברו מהעיר עזה לחאן יונס ומשם לרפיח. חמאס גנבה סיוע שהיה מיועד לציבור הפלסטיני. עוד טען כי מנהיגי חמאס, נמצאים מתחת לאדמה ולא אכפת להם מהמתרחש. הוא גם פנה לסינוואר בבקשה לשחרר את החטופים.

אחמד רפעת מחיסן, תושב מפונה, אשר התראיין לערוץ QUDSN, ערוץ טלוויזיה פלסטיני, ממחנה האוהלים של התושבים המפונים במערב העיר רפיח שסיפר כי בלילה ירד עליהם גשם. הוא התלונן על כך שאין אף גורם ברצועה ולו גם גורם ממשלתי (קרי, ממשל חמאס) שדואג להם. אף גורם לא נותן להם תשובות לגבי המצב בו הם נמצאים.

פלסטינית אשר שוהה בבית החולים שהדאא' אלאקצא בדיר אלבלח, לאחר שבני משפחתה נפגעו בתקיפת צה"ל, צועקת (לחמאס) בסרטון, שהתפרסם ברשת האמריקאית אלחרה, לסיים את המלחמה ברצועה. לדבריה, מספיק עם ההרס, והם לא רוצים (חילופי) אסירים.

גולשים ברשות החברתיות, לעיתים כאלה שלהם כמה אלפי עוקבים, החלו להעלות פוסטים בגנות חמאס והנהגתה ובעיקר נגד סינוואר. נושאי הביקורת של הגולשים, שכולם תושבי רצועת עזה, היו בעיקר: סבל התושבים, ההנהגה חסרת הרגישות כלפי האוכלוסייה, אחזקת החטופים שבאה על חשבון צרכי האוכלוסייה, ביקורת על אכזריות חמאס ועל כך שאנשיה גוזלים את הסיוע ההומניטארי של תושבי הרצועה. להלן מספר התבטאויות גולשים.

הגולש כרים ג'ודה (4,300 עוקבים) העלה פוסט בו ציטוט מדבריו של אסאמה חמדאן, בכיר חמאס: "עזה היתה ותמשיך להיות בית קברות לפולשים ולכובשים". הגולש עונה לו לדברים אלה: "נכון, היא היתה כך. אבל אנשים כמוך הפכו אותה לבית קברות לתושביה ולרצח עם".

גולש שכינויו ע'טאס (1,012 עוקבים) כתב: "כשהמלחמה חסרת תוחלת והתבוסות הן בעלות טעם של מעשי טבח, הנסיגה היא אומץ, הודאה בתבוסה היא אבירות, ומי ששומר על דמם, כבודם ופרנסתם של החפים מפשע הוא המנצח. זה כמובן חלק מהמוסר של האבירים, ברם סינוואר המטורף ושאר מנהיגי המנהרות ושוכרי המלונות מקרב האחים המוסלמים בחמאס, כמובן אינם ביניהם" אל הפוסט צורפה תמונה של יחיא אלסנואר.

אחת התלונות הנפוצות בראיונות וברשתות החברתיות היא שחמאס משתלטת על הסיוע המיועד לתושבי הרצועה. להלן מספר התבטאויות בנושא. כך למשל בשידור ישיר של רשת אל ג'זירה מרצועת עזה דיברה פלסטינית נגד חמאס וטענה כי הסיוע שמגיע לרצועה לא מגיע אליהם וכי הכל מגיע "לבתים שלהם" (של חמאס). הכל יורד למטה (כלומר מתחת לאדמה היכן שהם מתחבאים). היא אמרה לכתב שחמאס ייקחו אותה, יירו בה או שיעשו מה שהם רוצים. לדבריה, העם החל לומר את האמת מול התקשורת.

תושבת רצועת עזה מתלוננת על המצב ופונה לעולם בבקשה לשלוח להם סיוע אך מדגישה ודורשת שהסיוע יהיה בידיים נאמנות כי הם (חמאס) לוקחים הכל, משפילים אותם וצוחקים עליהם עד שנותנים להם משהו. לדבריה, היא מחפשת כל היום ומבקשת צדקה מאנשים כדי להביא אוכל לבנה הקטן. נמאס להם מהחיים! היא פונה לאל שיעניש את מי שגרם להם להגיע למצב הזה.

בחשבון טוויטר המציג עצמו כאתר חדשות מעזה (252.4 אלף עוקבים) נכתב: "בושה מה שקורה בעזה! הסיוע מועבר לעזה בחינם, אז למה הוא נמכר לאזרחים?!! האזרח איבד את ביתו, עבודתו וממש הכל, ואין לו כסף לקנות סיוע שניתן במקור בחינם!! אם זה לא ייפסק, נחשוף אותם בשמם". יצויין כי 546 גולשים צייצו מחדש את הציוץ הזה.

גם דובר צה"ל בערבית פרסם סרטון המתעד פעילי חמאס מכים תושבים בשכונת אלשג'אעיה במזרח העיר עזה וגונבים מהם את אספקת המזון. סיוע המזון שלהם מועמס מעגלת הסוס לטנדר הלבן של פעילי חמאס.

חמאס עזה יחיא סינוואר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד