ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
נפטר בגיל 101

הפך לאגדה אמריקאית: הלך לעולמו יהודי שחקר נאצים רבים

גיא שטרן, שנמלט מהנאצים לארה"ב ושירת כאיש מודיעין ממלחמת העולם השנייה, מת בגיל 101. הוא היה היחיד ממשפחתו הענפה שנמלט מגרמניה הנאצית, הוא חזר לאירופה כאחד מחיילי המודיעין של צבא ארה"ב שהיו ידועים כ"ילדי ריצ'י" על שם המקום בו התאמנו

הפך לאגדה אמריקאית: הלך לעולמו יהודי שחקר נאצים רבים
מחנה אושוויץ בירקנאו צילום: Pixabay

כאשר היטלר עלה לשלטון בגרמניה ב-1933, אביו של גיא שטרן קלט את הסכנה למשפחות יהודיות והציע לבנו להימלט. "אתה צריך להיות כמו דיו בלתי נראה" הוא אמר לו "תברח".

שטרן היה בן 15 כשהוריו שלחו אותו לבדו לגור אצל דוד בארה"ב. הם קיוו להצטרף אליו, ולהביא את שני ילדיהם הקטנים איתם. אבל "דלת הזהב לא הייתה פתוחה לרווחה", אמר גיא שטרן שנים מאוחר יותר.

בסופו של דבר, משפחתו נותרה לכודה בגרמניה, וד"ר שטרן לבד שרד את השואה. הוא היה בן 101 כאשר נפטר ב-7 בדצמבר בבית חולים בווסט בלומפילד, מישיגן.

הוא מעולם לא שכח את דבריו של אביו על דיו בלתי נראה. הם היו אזהרה, אבל גם הבטחה - שיבואו "זמנים טובים יותר", וכאשר יגיעו, ד"ר שטרן ישאיר חותם. והוא אכן השאיר חותם.

הוא עשה זאת, כאחד מ"נערי ריצ'י" כך כונו צעירים שגויסו לתוכנית מודיעין סודית של צבא ארה"ב שעזרה להביס את גרמניה הנאצית, ומאוחר יותר, לאחר המלחמה, הפך לפרופסור לספרות ותרבות גרמנית.

הוא הופיע בסרט "ילדי ריצ'י" ב-2004, סרט דוקומנטרי על הגברים והנשים שנקראו כך על שם הכשרתם במחנה ריצ'י, מבין 20,000 החיילים, אלפים היו פליטים יהודים מאירופה הנאצית, כישורי השפה הגרמנית שלהם הוכחו כחיוניים לחקירת נאצים בארה"ב ולאיסוף מודיעין במהלך המלחמה.

לד"ר שטרן מלאו 11 שבועיים לפני שהיטלר הפך לקנצלר ב-1933. כשהמשטר הנאצי הגביר את הרדיפות האנטישמיות שלו, אביו איבד חלק ניכר מעסקיו ורכושו, ותלמידים יהודים בבית הספר של ד"ר שטרן הותקפו.

הוריו החליטו לעזוב את גרמניה והחליטו שרק הבכור ילך ראשון. בעזרת קבוצת סיוע יהודית בארצות הברית ודוד בסנט לואיס, הצליחה המשפחה לארגן לו כרטיס הפלגה לאמריקה ב-1937.

ד"ר שטרן ניסה לגייס כספים כדי להביא את הוריו ואחיו לארה"ב, אך הבירוקרטיה התבררה כבלתי חדירה. במכתב האחרון שקיבל מהם ב-1942, הם סיפרו שהם גורשו לגטו ורשה. הוא מעולם לא גילה אם הם מתו שם או במחנה מוות נאצי.

ד"ר שטרן סיים את התיכון בסנט לואיס וגויס לצבא בשנת 1943. הוא התקבל לבית הספר למודיעין צבאי במחנה ריצ'י בגלל שליטתו בגרמנית, כך דיווח ה'וושינגטון פוסט'.

עד סוף המלחמה, יותר מ-60 אחוז מ"המודיעין שנאסף בשדה הקרב" נאסף על ידי שטרן חבריו, כך סיפר דיוויד פריי, המנהל המייסד של המרכז לחקר שואה ורצח עם בצבא ארה"ב האקדמיה בווסט פוינט, ניו יורק, לרשת CBS בשנת 2021.

שטרן חקר אלפי אסירים גרמנים במהלך המלחמה.  ד"ר שטרן שיתף פעולה עם חייל במהלך החקירות בגרסת השוטר הטוב והשוטר הרע. בתפקיד "השוטר הרע", התחזה ד"ר שטרן לפקיד סובייטי עם מבטא רוסי משכנע מספיק כדי לעורר חשש בקרב השבויים הנאצים שהם עלולים להישלח לגולאג סובייטי אם הם לא ישתפו פעולה.

ד"ר שטרן נכנס לבוכנוולד, מחנה הריכוז הנאצי בגרמניה, מספר ימים לאחר ששוחרר על ידי כוחות ארה"ב באפריל 1945. כשהוא הסתכל על ניצולי השואה שהיו ממש שלדים, הוא הלך מאוחרי חייל אחר כדי שלא יראו אותו בוכה. אבל כשהחייל הזה הביט לאחור,  ד"ר שטרן ראה שגם הוא בוכה.

זמן קצר לאחר מכן, חזר ד"ר שטרן להילדסהיים ומצא את העיר בהריסות. חבר סיפר לו על גירוש משפחתו.

ארה"ב נאצים מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד