ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
למורת רוחו של חיזבאללה

כך תשפיע על ישראל ההחלטה הדרמטית של לבנון

החלטת הפרלמנט הלבנוני להאריך בשנה את כהונת מפקד צבא לבנון, נובעת בין היתר מהחשש הגובר במדינה להיגרר למלחמה רחבה עם ישראל; מעידה על החשיבות שמחייחסים בלבנון לצבא - על אף חולשתו מול חיזבאללה; וכן נובעת מהביקורת הפנימית על חיזבאללה

כך תשפיע על ישראל ההחלטה הדרמטית של לבנון
התקיפות בלבנון צילום: דובר צה"ל

אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחסת להחלטה שעברה בשבוע שעבר בפרלמנט הלבנוני על הארכת כהונתו של מפקד הצבא ומסבירה איך ההחלטה המשמעותית הזאת, שהתקבלה למורת רוחו של חיזבאללה, קשורה בקשר ישיר להסלמה מול ישראל ולניסיונות להגיע לפתרונות דיפולומטיים שימנעו מלחמה.

היא כותבת: הפרלמנט הלבנוני אישר בסוף השבוע את הארכתה בשנה של כהונת מפקד צבא לבנון יוסף עוון, אשר אמור היה סיים את תפקידו ב-10 ינואר 2024, במסגרת החלטה להארכת כהונות כל המפקדים הבכירים בצבא על רקע הלחימה בגבול לבנון-ישראל. מדובר במהלך חריג ומפתיע נוכח חוסר היכולת שהפגין הפרלמנט מאז הבחירות האחרונות (מאי 2022) בהעברתם של חוקים חיוניים לתפקודה של המדינה ובראשם הצורך הדחוף בהסכמה על מינויו של נשיא חדש ללבנון, המתנהלת כבר למעלה משנה ללא נשיא.

העברת החוק התאפשרה בזכות שילוב זרועות של כלל גורמים הפוליטיים בלבנון, ובעיקר מתנגדי חזבאללה, שלכולם אינטרס בהמשך תפקודו של הצבא הלבנוני בעת הזאת, כשלבנון נתונה לאיומים בהתרחבות המלחמה מול ישראל ובמקביל מוקצה לצבא תפקיד מרכזי במסגרת הניסיונות הבינלאומיים לקדם מהלך מדיני להפסקת הלחימה בדרום.

לגורמי האופוזיציה סייע גם שותפו של חזבאללה, יו"ר הפרלמנט, מנהיג תנועת "אמל", נביה ברי, בעוד חזבאללה נמנע מלהביע בפומבי את עמדתו ולא פעל לטרפד את ההחלטה, אך הנחה את חברי הפרלמנט מטעמו להיעדר מההצבעה בנושא. בדיווחים על ההחלטה בכלי התקשורת של חזבאללה ניכרה חוסר שביעות רצון ממנה.

מהתפתחות זו נגזרות המשמעויות הבאות:

1. החששות הגוברים בלבנון מגרירתה למלחמה רחבה והרצון של קבוצות גדולות במדינה לאפשר קידומו של מהלך מדיני לסיום הלחימה בדרום לבנון. שכן, לצבא לבנון צפוי תפקיד מרכזי בישום כל הסדר, ובמיוחד אם הוא יתבסס על החלטת מועבי"ט 1701, שבמוקדה דחיקתו לאחור של חזבאללה מהגבול עם ישראל ופריסתם של צבא לבנון ויוניפי"ל בדרום לבנון.

2. החשיבות שמייחסים בלבנון בכל זאת לתפקידו המייצב של צבא לבנון בתוך לבנון ומול ישראל, למרות הביקורת הנרחבת כלפיו על חוסר היכולת ואולי גם הרצון שלו להתעמת עם חזבאללה.

3. הלחימה הנמשכת של חזבאללה נגד ישראל והפגיעה בעקבותיה בתושבי לבנון, מעצימים את הביקורת הפנימית על הארגון ומצמצמים את מרחב התמרון שלו במערכת הפוליטית בלבנון.

חיזבאללה לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד