ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
הוקם לפני כ-250 שנה

הרב הראשי ביקר בכלא בו נאסרו האחים שפירא מסלאוויטא

רבה הראשי של רוסיה העלה את נרות החנוכה בתוככי בית הכלא העתיק בעולם. הכלא בו ישבו במאסר גדולי החסידים בדורות שעברו. רעות שבעה נפשי ביגון כוחי כלה

הרב הראשי ביקר בכלא בו נאסרו האחים שפירא מסלאוויטא
הרב הראשי בביקור בכלא ברוסיה צילום: דוברות כלא בוטירסקי

בשעת בין הערביים של יום חמישי, סמוך לזמן הדלקת הנר השמיני של חנוכה, המתינו מפקד ומנהל בית הכלא עם סגנו בפתח הראשי של כלא "בוטירסקי", לקראת הגעת האורח הנכבד, רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, שהוזמן כדי להדליק נרות חנוכה בבית הכלא, ולהביא את שמחת החג ליהודים היושבים בו במאסר.

בית הכלא 'בוטירסקי' הממוקם במרכז מוסקבה הבירה, הינו העתיק ביותר בעולם, ומאז הוקם לפני כמאתיים חמישים שנה, הוא פועל ברציפות, בהן השנים הקשות כאשר גדולי החסידים שפעלו ברוסיה במסירות נפש למען הפצת תורה וחסידות, נאסרו ונכלאו בין כותלי מקום זה, ובהם האחים הצדיקים הקדושים רבי שמואל אבא ורבי פינחס שפירא זצ"ל, שהמשיכו את עבודת הקודש של אביהם הצדיק רבי משה, בנו של הרה"ק רבי פינחס מקוריץ זי"ע בהדפסת ספרים רבים בדפוס סלאוויטא, ובעקבות עלילה שפלה ישבו במאסר ממושך, בין השאר גם בבית כלא זה.

כחצי שעה לפני השקיעה, נאספו כל האסירים היהודיים השוכנים באגפים השונים של בית הכלא, אל בית הכנסת שפועל במקום מזה עשור, ולאחר קריאת התורה, תפילת מנחה והנחת תפילין לכל האסירים, נפתח האירוע המרגש עם דברי הרב הראשי, על ההקשר בין הנלמד בפרשת השבוע על מאסרו של יוסף הצדיק בכלא, ודווקא ממקום זה עלה והגיע למעמדו הרב להציל את אחיו וכל ארץ מצרים, וזאת בעקבות תשומת הלב שהעניק לאסירים שהיו עמו במאסר, וסייע לכל אחד בשעה שהיה זקוק לכך.

הרב הראשי קרא לכל אסיר, מבלי הבט על מצבו ועברו, להוסיף אור בגשמיות וברוחניות, לסייע אחד לשני ולהיות אור לגויים הרבים שמסביב. בדברי תודה להנהלת הכלא, הודה הרב על האפשרות הנדירה שהעניקו לאסירים להדליק בחדרים עצמם מדי ערב את נרות החנוכה, כמו גם התמיכה והעידוד לקיום התורה והמצוות ושמירת השבתות והחגים.

לצדו של רב השב"ס הרב אהרן גורביץ שארגן את האירוע, הוזמן ר' שלמה דישקו לקבל תעודת הערכה ממפקד הכלא, על פועלו מדי שבוע עם האסירים, יחד עם ר' יצחק זילברג ועוד, המגיעים לסייע בהנחת תפילין, קיום מצוות החג ומסירת שיעורי תורה, במסגרת פעילות הרבנות הצבאית עם כל האסירים בכל בתי הכלא והמאסר ברוסיה.  לאחר הדלקת נרות חנוכה ושירה מרגשת, נפרדו האסירים מהאורח הדגול בתודה על דברי החיזוק שנאמרו במשך זמן רב ושיחה אישית עם כל אסיר.

לאחר מכן נערכה בלשכת מנהל הכלא פגישה, בו סקר המנהל את אגפי המקום על כל 3,000 האסירים שבו, והביע את הערכתו בשם כל הצוות על הביקור המרומם והפעילות של הקהילה היהודית במשך כל ימות השנה. 

רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד