כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
רפורמת המזון

התקנון שיאפשר להפחית קנסות: אלו הקריטריונים

התקנות שאושרו מאפשרות למשרד הבריאות להפחית עיצומים כספיים על מי שהפר תקנות יבוא – בנסיבות אישיות, בלבול או חוסר הטמעה של הרפורמה

התקנון שיאפשר להפחית קנסות: אלו הקריטריונים
שטרות כסף צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ועדת הבריאות אישרה היום (שני) את התקנות לרפורמת המזון. התקנות מאפשרות למשרד הבריאות להפחית עיצומים כספיים על מי שהפר תקנות יבוא – בנסיבות אישיות, בלבול או חוסר הטמעה של הרפורמה.

פנינה אורן-שני דור, ראש שירות המזון במשרד הבריאות, הסבירה כי מערך האכיפה על ייבוא המזון לארץ, הטיל עיצומים כספיים על מי שהפר את תקנות הייבוא, או לא השגיח עליו כראוי. הרפורמה במזון, מטילה מהיום את עיקר האחריות על היבואן, כיוון שהרשות המפקחת איננה יכולה להיות בכל מקום ולתת על הדעת על כל פרט. מי שיפר את התקנות או שיתגלה במוצריו זיהום – ייקנס. לא מדובר בהקלה על מפר סדרתי או מי שמזלזל בהוראות-היבוא אלא במי שהתבלבל או טרם הטמיע את תקנות הרפורמה ביבוא.

עו"ד קרן רוט, נציגת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים, הוסיפה כי התקנות המוצעות יאפשרו לממונה להפעיל שיקול-דעת בהפחתת העיצום הכספי על מפר התקנות, והוא אינו כבול לסכומים הקבועים בחוק – ובכך להקל על נסיבות היבואנים המפוקחים. 

רז הילמן, סמנכ"ל יבוא באיגוד לשכות המסחר, שיבח את התקנות והרפורמה, והדגיש את פיקוח-היתר הנמצא עדיין כיום על מוצרי מזון, ואשר נדרשת הסרתו – ע"י נשיאה באחריות של היבואן עצמו. התקנות, לדבריו, יקלו על היבואנים ויעודדו אותם להביא מוצרים נוספים. 

בחוק נקבעו שלוש מדרגות של "סכום בסיסי" של עיצומים כספיים: עיצום בסכום של 8,000 ₪ לגבי יחיד, עיצום בסכום של 20,000 ₪ לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו הוא עד 100 מיליון שקלים, וכן עיצום בסכום של 40,000 ₪ לגבי תאגיד שבשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור המכירות השנתי שלו עולה על 100 מיליוני ₪. לצד זאת, לעניין הוראות מסוימות נקבע כי יוטל עיצום כספי בסכום פי 1.5 מהסכום האמור, כפל סכום, או סכום הנגזר ממספר המוצרים בהם התגלתה ההפרה.

כמו כן, הממונה אינו רשאי להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מזה הקבוע בפרק - אלא ששר הבריאות, בהסכמת שר המשפטים, ובאישור ועדת הבריאות, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם יהיה אפשר להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים. בהתאם, מותקנות תקנות אלה, אשר במסגרתן יקבעו נסיבות בהן הממונה יהיה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי – נסיבות הקשורות להתנהגות המפר, נסיבות אישיות, וכמו גם הפחתה בשל מספר התקיימות של מספר נסיבות או בשל התחשבות במחזור מכירות.

יודגש כי הממונה יהיה רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, אם המפר לא הפר הוראה מהוראות החוק בשנים האחרונות, או שהמפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו ודיווח עליה לממונה, וכן המפר נקט פעולות למניעת ההפרה ולהקטנת הנזק. 

בנוסף, הממונה יהיה רשאי, להפחית למפר יחיד את סכום העיצום הכספי, בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה או בשל נסיבות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, בשיעור של 20%. 

 

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד