ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
אלו המדינות החברות

הוקם כוח משימה רב לאומי שיילחם באיום החות'י

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מודיע: "נקים כח משימה רב לאומי בים סוף שמטרתו להילחם באיום החות'י על הספינות וכלי השיט הנעים באיזור. המדינות שישתתפו - בריטניה, בחריין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורווגיה, איי סיישל, ספרד וארה"ב"

הוקם כוח משימה רב לאומי שיילחם באיום החות'י
מחבלי החות'ים משתלטים על ספינה צילום: דוברות החות'ים

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שסיים ביקור בן יום אחד בישראל, הודיע הלילה (שלישי) על הקמת צוות משימה בין לאומי לשמירת נתיבי השיט בים האדום בעקבות המתקפות של החות'ים מתימן על ספינות סוחר, שלטענת החות'ים קשורות לבעלות ישראלית או שעושות דרכן לישראל. בכוח המשימה ייקחו חלק גם בריטניה, בחריין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, סיישל וספרד.

"ההסלמה האחרונה בהתקפות הפזיזות של החות'ים מתימן מאיימת על נתיבי השיט, מסכנת מלחים חפים מפשע, ומפרה את החוק הבין לאומי", אמר לויד. "הים האדום הוא נתיב מים קריטי, ולכן חיוני לאפשר חופש שיט ומסדרון בטוח לסחר בין לאומי. מדינות השואפות לקיים את העיקרון הבסיסי של חופש הניווט חייבות להתאחד כדי להתמודד עם האתגר שמציב השחקן הלא-מדינתי הזה, שמשגר טילים בליסטיים ומלט"ים לעבר ספינות סוחר מאומות רבות במים בין לאומיים".

"זהו אתגר בין לאומי הדורש פעולה קולקטיבית. לפיכך, אני מכריז היום על הקמת מבצע 'Prosperity Guardian', שיהווה יוזמה ביטחונית רב-לאומית תחת מטריית הכוחות הימיים, המתמקד בביטחון בים האדום", סיכם לויד.

בעקבות איומי החות'ים, גורמים כלכליים ישראלים ניסו להעריך בכמה יתייקר הייבוא לישראל. זאת, לאחר שגם חברת הספנות הישראלית צים הודיעה כי היא מתכוונת לייקר את עלות המכולות שהיא משנעת ב-100 עד 400 דולרים בעקבות איומי המורדים בתימן נגד כלי שיט בים האדום. חברות אחרות כבר הודיעו על התייקרות של כ-2,000 דולרים לכל מכולה.

לויד אוסטין בישראל לצד שר הביטחון יואב גלנט. צילום: אריאל חרמוני, פלאש 90.

ענקית הספנות והמכולות הדנית מארסק הודיעה בסוף השבוע שעבר על הפסקת מעבר כל מכולותיה דרך הים האדום. זאת, לאחר שלפני שבועיים הודיעה חברת צים כי "בשל המצב בים הערבי ובים האדום, אנו נוקטים אמצעי זהירות ונסיט את הספינות שלנו מתעלת סואץ". משמעות החלטות אלה היא בין היתר עיכובים בהגעת משלוחים לישראל. גם חברת הספנות הגרמנית "Hapag-Lloyd" הודיעה כי תשהה את פעילותה בים סוף עד ליום שני.

ארצות הברית איראן בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד