ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
המטרות לא הושגו

איראן: ישראל לא יכולה לנצח את חמאס ולכן חותרת להפסקת אש

בטהראן מעריכים כי ישראל לא תצליח לממש את יעדי המלחמה, ובראשם מיטוט חמאס. יתר על כן, בשלב זה אין כל עדות לתהליך חשיבה או הערכה מחודשת בטהראן בנוגע לצורך להיערך לתרחישים, שעלולים לסכן אינטרסים איראנים חיוניים באזור ביום שלאחר המלחמה

איראן: ישראל לא יכולה לנצח את חמאס ולכן חותרת להפסקת אש
זיאד אל-נחלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי (במרכז) ושליט איראן עלי חמינאי במהלך פגישה ב-2018 בטהראן צילום: Iran internationai

ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, מסביר כיצד נראית מלחמת ישראל-עזה בעיני האיראנים. לדבריו, בטהראן בטוחים כי ישראל לא תצליח להשיג את יעדיה במלחמה ולכן אינם מרגישים מחויבים להפעיל את שלוחיהם ולהרחיב את המערכה.

הוא כותב: גם למעלה מ-70 ימים מאז פרוץ הלחימה בעזה, ממשיכים בכירים איראנים להביע ביטחון בניצחון חמאס והפלסטינים. במקביל להמשך המאמצים הדיפלומטיים האיראנים להביא להפסקת אש בעזה כדי לצמצם את המחיר שישראל גובה מחמאס ומחזבאללה, מצהירים בכירי הממשל בטהראן כי ישראל נוחלת תבוסה במערכה.

מפקד משמרות המהפכה, חוסין סלאמי, הצהיר כי ארצות הברית וישראל יפסידו במלחמה. דובר משמרות המהפכה, רמזאן שריף, אמר כי אין ביכולתה של ישראל לגבור על חמאס ולכן היא חותרת להפסקת אש ולחילופי שבויים. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, טען אף הוא כי ישראל לא השיגה את מטרותיה. בציוץ בחשבון ה-X שלו כתב השר, כי גם 70 יום לאחר תחילת הלחימה, חמאס לא הושמד, ההתנגדות לא פורקה מנשקה והחטופים הישראלים לא שוחררו באמצעות הלחימה.

אף כי לא ניתן להתעלם מהמניעים התעמולתיים שבבסיס הצהרות אלה, נראה כי הן משקפות במידה רבה את ההערכה בטהראן שישראל לא תצליח לממש את יעדי המלחמה, ובראשם מיטוט חמאס. יתר על כן, בשלב זה אין כל עדות לתהליך חשיבה או הערכה מחודשת בטהראן בנוגע לצורך להיערך לתרחישים, שעלולים לסכן אינטרסים איראנים חיוניים באזור ביום שלאחר המלחמה. אפילו באמצעי תקשורת המזוהים עם חוגים מתונים יותר ברפובליקה האסלאמית, לא ניתן למצוא בינתיים קולות הקוראים לבחינה מחודשת של מדיניות איראן לקראת אפשרות של הכרעת חמאס או שינוי במאזן הכוחות האזורי.

כל עוד לא חל שינוי בהערכת המצב בטהראן, היא אינה נדרשת לבחון מחדש את הימנעותה עד כה ממימוש איומיה להרחיב את המערכה לזירות נוספות ולשלב את שותפיה האזוריים, ובראשם חזבאללה, בעימות כולל עם ישראל.

לצד זאת, ההערכה באיראן משקפת את הפער בין הציפייה בישראל לתמונת הישג משמעותית במתאר הלחימה הנוכחי לבין אופן תפיסת המציאות בעיני הציר הפרו-איראני. בראייתה של טהראן, מאזן הלחימה אינו מציב בשלב זה איום משמעותי על היכולת לשמר את האינטרסים שלה ושל "ציר ההתנגדות". לתפיסתה, כישלון ישראלי לנטרל את יכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס הוא תרחיש סביר שעשוי לאפשר לה להבטיח את השפעתה גם בתום המערכה. משמעות הדבר מבחינת ישראל היא שאין די במבצע הקרקעי ויש לדון כבר היום בעיצוב מציאות אסטרטגית חדשה, שתספק לאיראן הרבה פחות הזדמנויות לבסס את השפעתה בסמוך לגבולותינו.

איראן חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד