כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
"הוא מאובטח שב"כ"

במשרד החוץ הסבירו את הסיבה שיאיר נתניהו זכה לדרכון דיפלומטי

המשנה למנכ"ל משרד החוץ דחה טענות נגד אישורים חריגים לדרכונים דיפלומטיים שניתנו לראשי ערים המזוהים עם הליכוד. לדבריו, "הבן של ראש הממשלה הוא מאובטח שב"כ ועל מנת לא ליצור הפרדה בין המאובטחים בבידוק יש צורך בדרכון"

במשרד החוץ הסבירו את הסיבה שיאיר נתניהו זכה לדרכון דיפלומטי
יאיר נתניהו צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

הוועדה לביקורת המדינה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא נוהל הנפקת דרכונים רשמיים על ידי המחלקה הקונסולרית ומעקב אחר יישום דו"ח שנתי 50ב של מבקר המדינה על החטיבה הקונסולרית במשרד החוץ.

בדיון עלו טענות על הנפקת דרכונים דיפלומטיים לבנו של ראש הממשלה וכן לגורמים פוליטיים המזוהים עם מפלגתו של השר ושנעשו בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרד החוץ.

המשנה למנכ"ל המשרד יוסי דיין דחה את הטענות בוודעה ואמר כי המקרים החריגים שמנכ"ל מאשר היה מאז ומעולם וגם הפעם ניתנו במשורה כאשר יש לכל מקרה סיבה משלו. לדבריו, הליך המנכ"ל הוא הליך קיים בתקנות המשרד לכשעצמו ולכן לא שייך לומר שהוא בניגוד לעמדת אנשי המקצוע.

יו"ר הוודעה, ח"כ מיקי לוי אמר: "על מנת שלא יעלו טענות שונות, על המשרד לדאוג שהתקנון להנפקת דרכון דיפלומטי יפורסם. כמו כן, אינני מערער על סמכות המנכ"ל אבל בכל הליך צריך קודם שהוועדה המקצועית תאשר ורק אם היא פסלה והמנכ"ל חושב שזה מגיע, הוא יאשר. זה שזה מגיע אליו ישירות מבחינת ניקיון כפיים זה לא נראה טוב. כשיש דרך עקיפה זה לא בסדר ונותן תחושה של חוסר שקיפות".

יובל חיו, מנהל חטיבה במשרד המבקר אמר בדיון כי בדו"ח הביקורת ציינו כי תקנון שירות החוץ לא כלל זכאים לקבלת דרכון דיפלומטי ולא הובהרו חובותיו וזכויותיו של מחזיקי הדרכון. אין כל הוראה של מי שעושה שימוש ברעה בדרכון זה וכן לא נקבע כללים לגבי שימוש בדרכון לנסיעות פרטיות".

ממרכז מחקר המידע של הכנסת, עדכנו את הוועדה כי מהנתונים העולים יש כיום 5651 דרכונים דיפלומטיים אשר מתוכם יש 1462 שאינם למי שעובדי משרד החוץ אלא לעובדי משרדי אחרים.

עוד ציינו כי על אף שהתקנון אוסר שימוש באופן לא ראוי בדרכון, נענו ע"י האגף שאין ביכולת המשרד לבצע מעקב אחר כל אלו שמחזיקים בדרכון דיפלומטי.

המשנה למנכ"ל משרד החוץ, יוסי דיין, אמר בדיון כי אחרי הלינץ' התקשורתי שנעשה למשרד הוא שמח שניתנה ההזדמנות כי לא כך פני הדברים והעובדות שונות בתכלית.

לדבריו, יש סה"כ ארבעה ראשי ערים שמחזיקים בדרכון דיפלומטי בכהונת המנכ"ל הנוכחי וזאת בנוסף לראשי הערים ירושלים ותל אביב וכן ראש עיריית מודיעין שהוא גם יו"ר השלטון המקומי. לדבריו לכל הארבעה שעכשיו אושר להם ע"י המנכ"ל יש סיבות ספציפיות: שי חגג' יו"ר המועצות האזוריות וזה הארכה לדרכון דיפלומטי שכבר היה לו, ראש עיריית דימונה בני ביטון שקיבל כי הוא סגן יו"ר השלטון המקומי, תמיר עידאן ראש מועצת שדות נגב כי יש לו פרויקטים חקלאיים לחיזוק הקשר עם מדינות והבאת עובדים וכן לראש מועצה אזורית בנימין, ישראל גנץ משום שהוא גם ראש דסק חו"ל של מועצת ישע.

בנוגע לדרכון הדיפלומטי לבנו של ראש הממשלה, אמר כי הזכאות לבני ראשי ממשלה הם עד גיל 18 וההחלטה לתת גם מעבר לכך ע"י המנכ"ל היא משיקול ביטחוני, "הבן של ראש הממשלה הוא מאובטח שב"כ ועל מנת לא ליצור הפרדה בין המאובטחים בבידוק יש צורך בדרכון. הם גם ככה מקבלים עד גיל 18 אוטומטי וזה לא מילה גסה לתת לבנו של ראש ממשלה".

בנוגע לבנו השני של ראש הממשלה ציין דיין כי היה לו מגיל 18 עד 20 ועכשיו אין לו דרכון דיפלומטי. דיין אמר כי אינו יודע את הסיבה.

עו"ד דוד גולדפרב מהלשכה המשפטית במשרד החוץ אמר בדיון: "ראש ממשלה, יו"ר כנסת, שרי חוץ ומנכ"לים של המשרד זכאים לדרכון גם לאחר סוף תפקידם. התקנון צפה שיהיו כללים שלא יוכלו לצפות מראש ולכן קבע ועדת חריגים שיושבת על ידי אנשי המקצוע במשרד. יושבים שם אנשי האגף הקונסולרי שמנהל את הרשימה בצורה ממוחשבת. הדרכונים ביומטריים והכל ניתן להוציא ולבדוק בכל רגע. הוועדה דנה בעיקר בבקשות של עובדי מדינה וחלק מהמוסדות הלאומיים שמסיבות מיוחדות נדרש להם דרכון. חלק מהבקשות נוגעות לעובדים שאינם דיפלומטיים והנטייה של הוועדה היא לצמצם ולתת רק במקרים שהיא סבורה שזה הכרחי. בנוסף רשאי המנכ"ל להעניק דרכון ואין כל הכרח שזה יעבור את הוועדה. לעיתים קורה שהמנכ"ל מאשר והוועדה מסרבת - זו סמכותו. כל מנכ"ל אישר פחות מ10 כאלו בכל תפקידו. המנכ"ל הנוכחי אישר עד עתה חמישה כאלו אשר שלושה מתוכם סורבו ע"י הוועדה".

הכנסת יאיר נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד