ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
בדיון עם ראשי הרשויות

פערים משמעותיים בהערכת מספר תושבי הצפון שהתפנו עצמאית

פערים משמעותיים בהערכה כמה תושבים מהצפון התפנו עצמאית – הרשויות: קרוב ל-30 אלף. הערכה מנתוני פיקוד העורף: כ-6000 איש. יו"ר הוועדה קרא ליישם את החלטת הממשלה לפינוי תושבים עד 5 ק"מ בצפון

פערים משמעותיים בהערכת מספר תושבי הצפון שהתפנו עצמאית
רחובות ריקים בגבול הצפון צילום: מתוך שידורי כאן 11

בדיון הוועדה לביקורת המדינה בנוגע להיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות – מעקב והמשך דיונים בדוח שנתי 70ג של המבקר, עלה כי בתקציב המדינה שאושר בשבוע שעבר לא נכנס כל תוספת עבור מיגון יישובי הצפון.

יו"ר הוועדה , ח"כ מיקי לוי אמר: "הזירה הצפונית היא זירת לחימה של ממש. יש ירי ללא הפסקה. ההחלטה של פינוי יישובים רק עד 3.5 ק"מ מותירה לא מעט יישובים שנמצאים תחת אש לא מוגנים. משרד האוצר אומר כי הוא לא מכיר את תכנית "מיגון הצפון". הם מכירים את החלטת הקבינט. מדובר בסכום אדיר בתנאי שהוא ניתן ולא רק נרשם. הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לדעת איך נמצא התקציב למיגון. כמו כן הוועדה דורשת מהממשלה לתת את דעתה על המרחק מהגדר. יש להכיר בטווח של 3.5-5 ק"מ ו- 11 יישובים שסומנו בנוסף לעד 5 ק"מ. הממשלה לא יכולה לחזור בה מההחלטה שהתקבלה. הוועדה תקיים דיון משותף עם ועדת חו"ב בהשתתפות ראש מינהלת תקומה וראש מינהלת אופק צפוני וראשי היישובים כדי שנוכל לקבל תשובות".

איתן דהן, מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה אמר בדיון כי יש לייצר מנגנונים פשוטים כדי לקבל את הכסף עבור המיגון. יש לפשט את הכללים כדי לא לקחת אנשי מקצוע לקבל את הכסף מהמדינה.

סא"ל במיל' בר כהן, רל"ש מ' פקע"ר אמר בדיון כי עד כה קיבלו 550 מיליון ₪ לטובת מיגון ו- 530 מיליון למרכיבי ביטחון. עד רגע זה נבנו 400 ממדים בצפון, בנוסף שופצו 500 מקלטים משותפים. "יש לנו תכנית מלאה להשלים מיגון בטווח 0-1. התקבל תקציב ייעודי לטובת רעידות אדמה, שמשמש גם למיגון כפיילוט בעיר טבריה. הפרויקט הסתיים ולא היה באחריותנו והוקצה לו סכום של 108 מיליון ₪.

לדבריו, "צריך להבחין בין הפינוי לקליטה. צה"ל אחראי על הפינוי, והקליטה נעשת ע"י מאמץ בין-משרדי. בהתאם להערכת המצב ניתנו המלצות, חלקן התקבלו בצורה מהירה וחלקן פחות. היום אנו נמצאים עם כ- 68 אלף איש במלונות. המשל"ט עושה ככל שיכול כדי לסייע".

מיכל לרר, מרכז המחקר והמידע של הכנסת אמרה בדיון כי מהסקירה שעשו עולה כי המציאות שיש מועצות מפוצלות בין תושבים שפונו לכאלו שלא - מקשה על תפקוד המועצות. לדבריה, מעבר ל52 אלף תושבים שפונו ע"י משרד הביטחון, יש תושבים שהחליטו על דעת עצמם או בהכוונת הרשויות להתפנות עצמאית - הערכה שמדובר ב 6000 איש והנתונים מבוססים על מערכת פקע"ר. נציגי הרשות בצפון אמרו בדיון כי ההערכה שגויה ומדובר על קרוב ל30 אלף איש.

ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה אמר בדיון כי הוא לא מבין את המגבלות בפינוי התושבים, "יש אזורים שאין בהם לימודים, יש רעש בלתי הגיוני ולא ניתן לקיים שגרת חיים. המדינה לא נותנת לשפות, אם התושבים לא גרים ביישוב למה צריך לשלם ארנונה?! הציבור לא יחזור בקלות ליישובים אחרי מה שקרה ב7 לאוקטובר".

ראש מועצה אזורית מטה אשר, משה דוידוביץ אמר בדיון: "אצלי תושבים נהרגים שהם הולכים לטפל בשטחי החקלאות. החלטת 975 מדברת על פינוי ישובים 0-5 ק"מ. ניתנה סמכות לשר הביטחון לצמצם את הטווח, ופינוי יישובים עד 3.5 ק"מ. ניתן היה להעמיק את הרצועה עד 5 ק"מ ללא כינוס והחלטת ממשלה. יש 2,500 צימרים בגליל סגורים. וגם כשהמלחמה תסתיים הם יהיו עדיין סגורים כי אנשים יחששו להגיע . יש עשרות מפעלים על הגבול ללא תעסוקה כבר כ- 70 יום., עסקים אלה יקמלו ולא יהיו כבר קיימים. אנו מגדלי אבוקדו הכי גדולים, כל הפירות על העצים כי צה"ל לא מאשר לקטוף. איך הם רוצים שנחזיר את אנשינו הביתה?! אף אחד לא יודע מה יקרה בצפון, כולם משתמשים במילים מכובסות. אני 5 שנים זועק על החלטה 302ב מיולי 2018 שמדברת על מיגון הצפון האזרחי. הממשלה הנוכחית קיצצה תקציב ל- 100 מיליון ₪ כל שנה. לפני פחות משבוע הממשלה אישרה 30 מיליארד ₪ תוספת תקציב למלחמה. יש 3 מנהלות שקיימות בצפון ושום דבר לא מתקדם".

ראש מועצת מבואות חרמון, בני בן מובחר "כולם מגיעים לבקר אותנו השאלה מה תוצאה של כל הביקורים. אנחנו הקמנו יחידת חילוץ אחרי מלחמת לבנון השנייה ועד היום יש ויכוחים מי תופס פיקוד וזה לא פועל.

אצלנו 90% מפונים. היינו מתוכננים להיות בבי"ס בחדרה לפי כל התרגולים. לא הקשיבו לנו במשך 3 שנים שטענו שזה לא מעשי ולמה לא מתכננים תכנית מלונית. ובסוף כולם במלונות. אנשים כמעט נהרגו כאשר הגיעו ללולים לפנות את הביצים בדרכים עקיפות. התחלנו לקבל מיגוניות מפקע"ר ממש בטפטוף. השלטון המקומי והשלטון האזורי יודעים להפעיל את עצמם מצוין, יש לנו ערבות הדדית ולא שוכחים אף אחד מאחור בתקופה זו".

ראש מועצת מרום גליל, עמית סופר "מעל 70 יום משפחות שלמות נמצאות בבתים. מרחבי הלמידה הן במשך 3 שעות ביום בלבד במרחב מוגן בתוך מקלטים. הצירים וההגעה ליישובים נחסמים לעיתים תכופות. אני לא מבין למה התקציב לא מיושם אם הוא שוריין? ענף התיירות התרסק עם 0 הכנסה, ומשרד האוצר מכניס את יישובים בטווח 0-11 למתווה של כלל העסקים במדינה".

נציגי משרד הפנים ורח"ל השיבו בדיון כי בימים אלו בודקים כיצד לתת מענים לכל היישובים שמעבר ל-3.5 ק"מ.

מלחמת חרבות ברזל הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד