ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
אין לאן לחזור

86 דירות מתוך 155 דירות נהרסו כליל מירי החיזבאללה

"היקף הנזק הוא שאין לאן להחזיר את האנשים בתום המלחמה". כך אומרת אורלי יצחק, מקיבוץ מנרה על הפגיעה הקשה ללא יכולת להגיע לדירות ההרוסות. לדבריה, "רק השבוע היו שתי פגיעות בחדר האוכל, כל המועדון והצרכנייה הם באותו מבנה. זה גרם להרס רב, לא יודעים כמה - הנזק ממשיך"

86 דירות מתוך 155 דירות נהרסו כליל מירי החיזבאללה
מלחמת חרבות ברזל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

86 דירות מתוך 155 דירות בקיבוץ מנרה נהרסו כליל כתוצאה מהירי לישוב מאזור לבנון. הישוב מפונה, וכרגע חצי ממנו מוגדר כשטח צבאי סגור. אורלי יצחק, מנהלת עסקית של קיבוץ מנרה, שיתפה בראיון לרדיו 104.5FM בהרס הרב בישוב.

"אף אחד לא נמצא בישוב מלבד כיתת הכוננות וצבא, וצי מהישוב סגור בצו אלוף, זה אומר שגם כיתת הכוננות לא יכולה להיות בכל הישוב", סיפרה אורלי.

עוד אמרה: "אני רוצה להציף את העניין ברגע שיגידו לנו 'נגמר חוזרים הביתה'. לחלק ניכר מהאנשים אין לאן לחזור. אסור היה לנו לכבות את הבתים אסור היה להגיע לכבות אותם, לא לנו ולא למכבי האש. האם הם גרמו לנזק בלתי הפיך לדירות ליד? אני אפילו לא יודעת להגיד גם על דירות שנפגעו לפני חודשיים - היקף הנזק הוא שאין לאן להחזיר את האנשים בתום המלחמה. זה בעיות של תשתיות, ובעיות דרמטיות במבני ציבור. רק השבוע היו שתי פגיעות של נ"ט בחדר האוכל, וזה לב הקיבוץ, כל המועדון והצרכניה הם באותו מבנה. שתי הפגיעות האלה גרמו להרס רב של תקרה ושל קירות, אני לא יודעת כמה להגיד כי מס רכוש לא שולח את השמאים כי אסור להם להגיע - ככל שזה מתמשך הנזק מתווסף וישנם סדקים ביסודות המבנים".

באשר לתקציבים של 'תקומה' וההקשר לסיוע לישובי הצפון שיתפה ששוחחה עם השרה סטרוק בנושא: "אתמול הייתי בשיחה עם השרה סטרוק, שביקרה בצפון. אמרתי לה שיש לי משפחה בעוטף, כשאת הולכת בבארי את רואה שכונות שנמחקו ואי אפשר לראות אותו כישוב, אבל כשאת הולכת לנתיב העשרה רוב האנשים יכולים לחזור לביתם. וגם בצפון, צריך להבין שדין מנרה הוא לא דין ישובי הצפון. הישוב נחרב, מערכת הגז לא עובדת יותר. אנחנו מדברים על חודשים רבים של שיקום כדי שאפשר יהיה להחזיר את האנשים.

עוד אמרה: "מנהלת תקומה לא מטפלת בישובים בצפון. אנחנו בחוסר אונים, אין לנו כתובת. תקומה בוודאות אמרו שזה לא תפקידם. חלק מהסכום עובר דרך החטיבה. הכסף של תקופה לא יכול לשמש את תושבי הצפון, ואין תוכנית מוסדרת. היא בהחלט מבינה את המצוקה. חלק מהדברים הם לגמרי על שולחנה של השרה, אבל מה היא אומרת זה שיש את הכסף,היא לא רושמת את הצ'קים כרגע כי יש בעיות בירוקרטיות".

משרד ההתיישבות הוא לאיו"ש ומי לצפון? "כמו שאנחנו רואים היות ואנחנו התיישבות, אותו משרד התיישבות. כעלה תאנה לפחות, לדעתי זה לגמרי על שולחן ההתיישבות. אי אפשר לראות את הישובים דובב, מתת, כבר גלעדי, מנרה, לא התיישבות. אנחנו על הגבולות, אנחנו הפרונט, אנחנו החיץ".

עוד אמרה כי, "אני אשתף איתך פעולה על כל דבר שיעלה לתודעה הציבורית את הצפון, אני מבינה את כל מה שהיה, האסון בדרום שם הוא קולוסאלי ואי אפשר להשוות. אבל אי אפשר לבטל את המצב בצפון. אנחנו חזית הלחימה. הציונות השאירה אותם לאורך שנים במקום הזה, במקום הקשה והאכזרי הזה. זה לא פשוט לחיות במנרה, נסראללה הוא לא הפרטנר שלנו, אבל אורית סטרוק צריכה לעמוד בהבטחות שהיא אמרה".

לבנון חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד