כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"אפשר לבצע"

יוסי כהן חושף: החלטנו בזמנו שלא לחסל את מנהיגי חמאס שבקטאר

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן אמר בעניין חיסול ראשי החמאס כי "בכל מדינה בה הם נמצאים יש יכולת לעבוד. אפשר לבצע סיכולים ממוקדים". יחד עם זאת הוסיף ביחס להתנהלות הצבאית: "ככל שנהדק את הטבעת הזו נגיע יותר ויותר קרוב לשחרור חטופות וחטופים"

יוסי כהן חושף: החלטנו בזמנו שלא לחסל את מנהיגי חמאס שבקטאר
כינוס ראשי הפלגים הפלסטינים צילום: באדיבות המצלם

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן העניק ריאיון לתוכנית פגוש את העיתונות, במהלכו חשף כי בתקופתו התקבלה החלטה שלא לחסל את ראשי החמאס הנמצאים בקטאר.

כהן אמר: "כשהמוסד מעלה יוזמות, והדרג המדיני מאשר, היוזמה מתקיימת. זאת, כל עוד היעד ערכי, יש יכולת לבצע ותגובה. אם מקבלים הנחייה לבצע – אנחנו מבצעים. בהחלטת מדיניות החלטנו לא לבצע חיסולים ממוקדים כאלה בקטאר, בשאר המקומות האחרים – תלוי בקונטקסט. אנשי חמאס בכירים נמצאים בדרך כלל ב-4 מקומות: יו"ש, עזה, טורקיה ולבנון. בכולם יש יכולת לעבוד, אפשר לבצע סיכולים ממוקדים".

כהן ציין כי נכח בעת שהיה ראש מוסד במאות דיוני קבינט, ואמר כי "מה שמתנהל בקבינט המלחמה ובקבינט המורחב הם דיונים קדושים שמקבלים שם החלטות מאוד חשובות לחיי כולנו, להווה שלנו ויותר מכך לעתיד. בימים ובלילות קשים כאלה בהם יש לנו מספר הרוגים לא מבוטל, כל חייל וחיילת שמקפחים את חייהם על מזבח המלחמה החשובה הזו זה יום קשה. אנחנו במקום בו אנחנו צריכים להביע הרבה מאוד תקווה".

עוד הוסיף בעניין ההתנהלות הצבאית של ישראל: "מה שהוכח עד כה זה שאותם חטופים וחטופות הוחזרו בתשלום מסוים שהיה בעינינו תשלום ריאלי. אני מזכיר שחלקנו גם לא האמין שנחזור להילחם אחרי העסקאות – אבל חזרנו להילחם ובעוצמה רבה. ללא המערכה הצבאית לא היינו מגיעים למו"מ כלשהו על החטופים. כניסה קרקעית מייצרת מודיעין, מגע ושבויים של חמאס, חלקם בכירים, שעוברים לחקירות. ככל שנהדק את הטבעת הזו נגיע לדעתי יותר ויותר קרוב לשחרור חטופות וחטופים".

כהן עסק בשאלת היום שאחרי ואמר כי "כדי לדון ביום שאחרי צריך להבין שיהיו שחקנים שלא יתקיימו יותר, וחדשים שרוצים לקחת חלק בלסייע לנו לשקם את רצועת עזה על אזרחיה. אני לא חושב שכרגע יש פלסטיני שינהל את הרצועה הזו. אני לא רוצה, בנחרצות, שצה"ל ישקע בשוך הקרבות בבוץ העזתי. ניסינו את זה בעבר, זו תהיה חוויה לאומית קשה עם אבדות רבות ובלי נקודת יציאה".

כאשר נשאל האם יכנס לפוליטיקה השיב: "זו החלטה מאפס למאה, אם אחליט אומר את זה. החשיבה הזו קיימת כי מגיל 18 עד 60 עסקתי בלשרת את ישראל, ולא עסקתי בשום דבר אחר. קרה הדבר ופרשתי מהמוסד, חשבתי שאני חוזר לחיים אזרחיים רגועים. פתאום קרה המשבר הנוראי הזה ונפל דבר ב-7 באוקטובר, שאני כעומד מהצד לא יכול להמשיך. המעורבות העתידית שלי תהיה בוודאות לטובת המדינה, הפרקטיקה שלה יכולה להיות בהרבה סגנונות. אם אחליט להיכנס לפוליטיקה ואגיד לכם".

יוסי כהן חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד