כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מסביב לעולם: מה יש לאיראנים נגד הווטסאפ?

טור סיכום שבועי מסביב לעולם • הטבח בפאריז: עורך העיתון שהעדיף למות חופשי מאשר לחיות על ברכיו, הפגנת הרבבות והכרזת יום אבל • בית המשפט האיראני מטיל איסורים על אפליקציות • דיווחים סותרים על גירושו של חאלד משעל מקטאר • ומדינה נוספת מצטרפת לגוש האירו - ליטא

מסביב לעולם: מה יש לאיראנים נגד הווטסאפ?
ווטסאפ צילום: צילום לוגו

כמידי שבוע, נסקור כאן בקצרה את האירועים המעניינים והמשמעותיים שהתרחשו מסביב לגלובוס בשבוע החולף.

בשבוע הנוכחי נתחיל דווקא מהסוף, הטבח בבירה הצרפתית: בצהרי רביעי פרצו האחים סעיד ושריף קואשי וחמיד מוראד למערכת העיתון 'שרלי הבדו' בפריז, שם רצחו בדם קר 12 בני אדם.

טרם ידוע לאיזה ארגון טרור משתייכים הטרוריסטים, ממוצא אלג'יראי, והאם הם מזוהים עם אל קעידה או דאע"ש. מה שכן ברור הוא המניע - קריקטורות שלעגו לאיסלאם ולמוחמד שפורסמו על גבי דפי העיתון.

בין ההרוגים כמה מהכותבים הבכירים של העיתון, כמו גם עורכו הראשי, סטפן שארבונייה, שצוטט בעבר באומרו "אני מעדיף למות חופשי על רגליי, מאשר לחיות על הברכיים".

בעקבות הטבח, יצאו יותר מ-100 אלף איש להפגין במהלך יום רביעי ברחבי צרפת ובמקומות נוספים באירופה. כ-35 אלף איש הצטופפו בכיכר הרפובליקה בפאריז, סמוך ונראה למקום הטבח. רבבות נוספים הפגינו בטולוז, ליון, נאנט ועוד. ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, הכריז על יום אבל היום (ה).

איראן מציגה: בלי ווטסאפ וטנגו
ובעוד הטרוריסטים המוסלמים בצרפת מרימים את ראשם, אחיהם שבאיראן ממשיכים בהקצנה דתית: בית המשפט האיראני הורה לשלטונות המקומיים לחסום שלוש אפליקציות מסרים שונות, ובהן אפליקציית ווטסאפ הפופולארית.

על פי הדיווח של סוכנות הידיעות אירנ"א, ההחלטה התקבלה בניגוד לדעתו של הנשיא האיראני חסן רוחאני, שמתנגד בתקיפות לצעדי צנזורה שכאלה, והיא נכנסה לתוקף תוך שעות אחדות מרגע ההחלטה.

מלבד ווטסאפ, ייחסמו גם האפליקציות המוכרות טנגו ו-ליין, המאפשרות אף הן לקיים שיחות ולהעביר מסרים בחינם דרך האינטרנט.

חסימה זו מצטרפת לחסימה הקיימת מכבר באיראן על הגלישה ביוטיוב, בטוויטר ובפייסבוק. עם זאת, על פי דיווחים, צעירים רבים משתמשים בכלים מחתרתיים כדי לעקוף את האיסור, וגולשים באתרים הללו דרך שרתים הנמצאים מחוץ למדינה.

מדובר בצעד נוסף של הקצנה והסתגרות, במטרה לבודד את אזרחי איראן מהשפעה חיצונית מערביץ, שעשויה 'חלילה' לגרום להם להתמרד נגד שלטון האיסלאם הנוקשה השורר במדינה.

האם קטאר גירשה את משעל?
ומאיראן למדינה מוסלמית אחרת, קטאר, שעל פי דיווח ברשת CNN החליטה השבוע להורות על גירושו מהמדינה של מנהיג חמאס חאלד משעל. בדיווח ב-CNN נאמר כי יחד עם משעל גורשו מקטאר גם כמה בכירים בארגון הטרור 'האחים המוסלמים' ששהו במדינה.

בחמאס מיהרו להכחיש את הדיווח בתוקף. בכיר חמאס, חוסאם בדראן, צייץ בטוויטר "אין אמת בפרסומים על משעל, הם נועדו ליצור בלבול". גם בכירים נוספים בארגון יצאו בהודעות הכחשה.

ההכחשה לא מנעה משר החוץ הישראלי, אביגדור ליברמן, למהר ולחגוג. כצפוי בימים מעין אלה, ניצל ליברמן את הידיעה כדי ליטול קרדיט לקראת הבחירות.

"משרד החוץ מברך על החלטת קטאר לגרש את ראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, לטורקיה. משרד החוץ בהובלת שר החוץ, אביגדור ליברמן, קידם בשנה האחרונה מהלכים שונים על מנת להביא לכך שקטאר תעשה צעד זה ותפסיק לסייע לחמאס, במישרין ובעקיפין. השר ליברמן וגורמי המקצוע במשרד פעלו לשם כך בערוצים גלויים וחשאיים, מול קטאר עצמה ומול מדינות נוספות. אנו מצפים שממשלת טורקיה תנהג כבר עכשיו בצורה דומה", נאמר בהודעת משרד החוץ.

מדובר בצעד בעל השלכות משמעותיות, שכן הוא עשוי להצביע על התקרבות בין קטאר למצרים, צעד שעשוי בסופו של דבר להועיל לישראל בחזית האזורית נגד הטרור.

ליטא מאמצת את היורו
והידיעה האחרונה מרחבי תבל, אירעה בדיוק לפני שבוע, בתחילת השנה הלועזית, כאשר ליטא הפכה למדינה ה-19 שמצטרפת לגוש האירו. המדינה הראשונה שהכריזה על עצמאותה עם פירוק הרפובליקה הסובייטית ב-1990, היא אחרונת המדינות הבלטיות שמצטרפת לאירו.

בליטא מתגוררים כיום כשלושה מיליון בני אדם, כמחציתם עדיין סבואים שהמטבע הישן, הליטאס, עדיין ראוי לשימוש. עם זאת הממשל המקומי החליט על הצעד מתוך הנחה שהוא יעודד את המסחר עם אירופה ויקדם את הכלכלה המקומית, שנמצאת במשבר עמוק.

הצעד המדובר מרחיק את ליטא עוד יותר מהגוש הרוסי ומקרב אותה למערב, אחרי שכבר הצטרפה לברית נאט"ו לפני כעשור, תקווה כעת המדינה הזעירה להימנע מגורל שלילי, כמו זה שפקד את יוון, שגם הצטרפותה לאירו לא מנעה את הקריסה הכלכלית שלה.

אמנם ישנן מדינות נוספות, בעיקר מהגוש הקומוניסטי לשעבר, שהצטרפו לאיחוד האירופי וטרם החליפו את המטבע לאירו, אך נדמה כי בשנים הקרובות הן לא ייאלצו לעשות זאת, בעקבות ההבנה בקרב כלכלני אירופה כי הצעד עשוי לפגוע בהן עצמן וגם בשאר המדינות החברות בגוש.
צרפת טבח טרור מוסלמים הפגנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד