כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
"פעם ישראלים, היום יהודים"

חרדים, ערבים ושמאלנים: ה'ניו יורק טיימס' על השינויים בחברה הישראלית בצל הטבח

הפיגועים והרציחות ב-7 באוקטובר עוררו חשבון נפש בשמאל, וערערו את האמונה על עתיד משותף עם הפלסטינים. ה'ניו יורק טיימס' מדווח כי הטבח קירב את החרדים למדינה  

חרדים, ערבים ושמאלנים: ה'ניו יורק טיימס' על השינויים בחברה הישראלית בצל הטבח
אנשי זק"א במגרש הרכבים צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הטבח ב-7 באוקטובר בישראל עורר חשבון נפש בשמאל הישראלי, וערער את האמונה על עתיד משותף עם הפלסטינים. זה יצר משבר אמון בימין הישראלי, ופגע בתמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו. הפיגועים גם קירבו את החרדים ביחס חיובי למדינה, כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

"באותו רגע, הזהות הישראלית שלנו הרגישה כל כך מרוסקת. זה הרגיש כאילו 75 שנות ריבונות,של ישראליות, נעלמו בבת אחת", אמרה דורית רביניאן, סופרת ישראלית. "פעם היינו ישראלים", הוסיפה. "עכשיו אנחנו יהודים" אמרה ל'ניו יורק טיימס'.

העיתון מציין כי "לעת עתה, התקיפה גם איחדה את החברה הישראלית כאשר הישראלים היו מפולגים עמוקות" בשל הרפורמה המשפטית. "אולם בן רגע ב-7 באוקטובר, ישראלים מכל הסוגים מצאו סיבה משותפת להיות יחד, על מה שהם ראו כמאבק קיומי למען עתידה של ישראל".

כתב העיתון פיטר קינגסלי מציין כי "בחלקים בציבור החרדי, שחוסר רצונם לשרת בצה"ל היה מקור לפילוג לפני המלחמה, ניכרו סימנים של הערכה מוגברת - ובמקרים מסוימים למעורבות - בכוחות הלוחמים".

אולי באופן מפתיע, 70 אחוז מהערבים הישראלים אומרים כעת שהם מרגישים חלק ממדינת ישראל, כך עולה מסקר שנערך בנובמבר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, השיעור הגבוה ביותר מאז החל המכון לסקור את הנושא לפני שני עשורים.

העיתון ראיין איש מילואים חרדי שאמר כי לאחר ה-7 באוקטובר הוא מיהר להתגייס לצבא, לדבריו הוא חש את התמיכה מצד החרדים. חברים בירכו אותו, רב נתן לו ברכה מיוחדת, וכמה בתי כנסת חרדיים שאלו אותו אם יוכל להשתתף בתפילת בשבת כי הוא עם אקדח. "מחשש לפיגועים נוספים, הקהילות רצו הגנה" סיפר.

"זה שינוי גדול", אמר איש המילואים בן 45. "הם רוצים אותי שם". העיתון מציין כי ההתגייסות שלו משקפת שינוי קטן אך משמעותי בקרב חלקים בחברה החרדית.

בנוגע לחברה הערבית מצוין, כי כמה מנהיגים ערבים ישראלים נעצרו בנובמבר לאחר שניסו לארגן מחאה נגד המלחמה. אחרים נחקרו על ידי המשטרה בשל פוסטים ברשתות החברתיות. אבל חלק מהערבים הישראלים חשים שייכות גדולה יותר לישראל.

"עשרות ערבים נהרגו או נחטפו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר, מה שגרם לקהילותיהם תחושת סולידריות רבה יותר עם ישראלים יהודים" ציין כתב העיתון

"אם היו נותנות לי שתי אפשרויות, חמאס או ישראל, הייתי בוחר בישראל בלי לחשוב פעמיים", אמר בשיר זיאדנה, סטודנט ערבי למשפטים לעיתון. כמה מבני משפחתו של זיאדנה נהרגו ונחטפו בהתקפה.

למרות שהוא עדיין מרגיש פלסטיני ויש לו בעיות עם היחס של הממשלה לפלסטינים, הזוועה של ה-7 באוקטובר, והתחושה שגם הוא יכול היה למות, גרמו לו להרגיש יותר ישראלי ולשאוף לקחת חלק בחיים הציבוריים.

"אני לא רוצה לעזור לקהילה שלי על ידי ביקורת על המערכת", אמר. "עכשיו, אני רוצה להיות חלק מהמערכת כדי לשפר אותה".

 

 

חמאס חרדים ערבים מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד