א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
הגיע זמן השיקום

חמישה חוסמי עורקים הונחו על החייל הפצוע תחת אש

סער נפצע קשה בלב עזה, עבר ניתוחים אורתופדיים בידיים וברגליים בעין כרם ועד לתהליך השיקום בהדסה הר הצופים. "אני רוצה לחזור להילחם בשטח אבל קודם אני צריך לנצח את המלחמה על עצמי בשיקום"

חמישה חוסמי עורקים הונחו על החייל הפצוע תחת אש
סער במהלך הלחימה בעזה צילום: דוברות הדסה

סער עלה על מדים עוד לפני הקריאה למילואים והתייצב על דעת עצמו באחד מבסיסי הדרום. לאחר מספר שבועות של לחימה עם הצוות שלו הוא נפצע באורח קשה וחבריו נאלצו להניח עליו לא פחות מחמישה חוסמי עורקים. הוא פונה במסוק להדסה עין כרם שם נותח בארבע הגפיים וכעת נמצא בתהליך השיקום – "המלחמה האישית שלי על עצמי", כפי שהוא מגדיר זאת.

כשהחלו האזעקות במרכז הארץ ביום שבת של תחילת המלחמה, סער (27), החל לארוז תיק עוד לפני שקראו לו להתגייס למילואים. הוא הצטייד ולבש מדים והגיע לאחד מבסיסי האימונים בדרום. "התאמנו במשך כמה שבועות וכשהחלה הכניסה הקרקעית אני והצוות שלי מחטיבה 12 נכנסו לצפון הרצועה". סער נלחם עם לוחמים נוספים מהחטיבה, תוך כדי שהם נתקלים בעשרות מחבלים. "אני והצוות נלחמנו כשמסבבינו טנקים ומסוקי קרב. אווירה של מלחמה על המשתמע מכך, הייתי מאוד דרוך לאורך כל המשימה".

באזור מבנים צפוף מאוד, סער והלוחמים הגיעו למבנה מסוים שהיה בשליטת חמאס. "הגענו למבנה. הבנו שזה מקום ששהו בו מחבלי חמאס. פתאום נורה עלינו טיל, ממש לכיוון שלי. קפצתי לצד כדי להינצל". סער נפצע בתקרית הזו באורח קשה, עם רסיסים שספג בארבע גפיים ואיבוד של דם רב. הוא פונה בפינוי מוסק תחת אש: "אני נפצעתי בשתי הידיים ושתי הרגליים. שמו עליי חמישה חוסמי עורקים כדי לעצור את הדימומים ופינו אותי במסוק להדסה עין כרם".

סער הגיע אל יחידת הטראומה בבית החולים הדסה עין כרם במצב קשה, כשהוא מורדם ומונשם והצוות שקיבל אותו לידיו החל בפעולות לייצוב מצבו. הוא עבר שני ניתוחים אורתופדיים על מנת לטפל בפגיעות בידיו וברגליו. ד"ר מאדי אל-חאג' שניתח את סער מתאר: "סער הגיע אלינו במצב קשה עם פגיעות משמעותיות של רסיסים בידיים וברגליים. הפציעות כללו פצעים פתוחים, שברים פתוחים בשורש כף היד וקרעים של הגידים". בניתוחים, הרופאים תיקנו את הגידים הפגועים, ניקו את הפצעים הפתוחים מרסיסים וקיבעו את השברים. "חלק מהרסיסים היו מאוד קרובים לעצבים ובניתוח הוצאנו לו אותם בהצלחה, ללא פגיעה עצבית", מספר ד"ר אל-חאג'.

לאחר האשפוז במחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם, עבר סער למחלקת השיקום בבית החולים הדסה הר הצופים, בו עוברים רבים מפצועי המלחמה את התהליך הארוך והמאתגר – של חזרה לחיים כפי שהכירו אותם לפני הפציעה, עם צוות מקצועי רב תחומי. סער מספר שתהליך השיקום לא פשוט כפי שחשב ומדובר בהחלט במסע אליו יצא בנחישות. "חשבתי שאחרי הפציעה אני אתן לעצמי כמה ימים להחלים ואז אחזור להילחם עם החברים שלי", הוא מתאר. "אני רוצה לחזור להילחם בשטח אבל עכשיו אני מבין שזו קודם המלחמה האישית שלי על עצמי, לחזור לתפקוד מלא". חגית גל, מרפאה בעיסוק במחלקת השיקום בהדסה הר הצופים שמטפלת בסער מתארת: "סער הגיע עם פציעות קשות בארבע הגפיים ובגלל ההגבלות של הפציעה עבדנו על פי פרוטוקול מסודר כדי לא לייצר נזק נוסף לשרירים או לגידים". בתחילת תהליך השיקום, סער היה מוגבל בתנועה אך עם האימונים וההתמדה הוא כבר מצליח לעשות דברים שלא יכל לעשות לפני כן: "עכשיו אני כבר מצליח לנהוג, שזה חלום. אני מרגיש ממש שיפור בכל מה שקשור לתנועה של הידיים והרגליים וזה נותן תחושה של הקלה, שיש אור בקצה המנהרה", הוא מספר.

בזמן האשפוז במחלקת השיקום בהר הצופים סער עובר טיפולי ריפוי ועיסוק לחיזוק תפקוד הידיים וטיפולי פיזיותרפיה עקב הפציעות ברגליים. חגית מספרת על ההתמודדות של סער ומטופלים נוספים עם ההגבלות הפיזיות והציפייה להחלמה מהירה: "ההתמודדות האמיתית פה היא הפער בין הציפייה של המטופל שתהליך יהיה קצר ומהיר לבין התהליך האמיתי שהוא איטי והרבה פעמים גם מגביל כדי לא לייצר נזק נוסף. ההגבלות הגופניות שהפציעה משאירה איתה גורמות לתלות של המטופל באחרים וזה מאוד לא פשוט להתמודדות, לאדם בוגר שהיה עצמאי ובריא". בצד האתגרים, סער חווה שיפור ניכר בתפקוד והוא מצפה כבר לחזור להילחם. "מתחילת תהליך השיקום ועד עכשיו יש ממש שיפור בתפקוד שלי. אני רוצה להמשיך ולהשתפר כדי לחזור ולהילחם עם החברים שלי ולנצח".

חמאס עזה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד