כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בעקבות המלחמה

נתונים עגומים: מחסור של 7000 עובדים בענף

משרד התחבורה הציג נתונים עגומים ביחס למחסור העובדים בענף התשתיות לאומיות בתחבורה: מחסור של 7000 עובדים שעתיד ״להחמיר בשנה הבאה״ | התפוקה בפרויקטים תחבורתיים בירושלים עומדת על 20% עד 30%

נתונים עגומים: מחסור של 7000 עובדים בענף
עבודות באיילון צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, קיימה אתמול (שלישי) ישיבה בנושא תמונת מצב של העובדים הזרים בחברות העוסקות בתשתיות לאומיות בעקבות המלחמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו אמר בפתח הדיון כי "זהו לא סוד שענף הבנייה נמצא במשבר שמשליך על כל המשק ועלול להשליך עוד שנים קדימה על ישראל. על ענף הבניין קיימתי עשרות דיונים ואני מקווה שבחודש הקרוב יגיע השינוי המיוחל עם אלפי עובדים שיגיעו מהודו וסרי לנקה בעקבות עבודה מאומצת של רשות האוכלוסין, משרד השיכון, התאחדות הקבלנים ושל הוועדה הזו".

ח"כ רביבו הוסיף : "נושא התשתיות ובפרט התשתיות הלאומיות הם קריטיים למשק. וכהוכחה, החליטה הממשלה לנתק אותו מענף הבניין ולייחד לו מכסת עובדים זרים ייחודית. אך מסתבר שהתקנות עדיין לא תוקנו רק בגלל שכרכו את תקנות אלה עם תקנות ענף החקלאות. בדיון היום נרצה לשמוע מה מצב ענף התשתיות בעקבות המלחמה, כמה עובדים זרים ופלסטינים עבדו ערב המלחמה וכמה כיום, מה הפתרונות האפשריים ע"מ להקל על הענף ולהחזיר אותו לפעילות וכיצד מיושמות החלטות הממשלה שהתקבלו בנושא חשוב זה.

מיכל ארן, אגף בכיר אסטרטגיה, משרד השיכון: אנחנו בקצב טוב בהודו, יש מעל 3000 מועמדים במיונים רק מניו דלהי. גם בסרי לנקה הקצב מתקדם היטב. בקרוב נתחיל מיונים גם באוזבקיסטן.

ענבל משש, מרשות האוכלוסין וההגירה, עדכנה כי לפי הרישומים הקיימים, 4640 עובדים פלסטינים הועסקו בענף התשתיות ערב המלחמה. "אין ספק שענף התשתיות נפגעה פגיעה אנושה, ואי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא. נבצע חשיבה מחודשת כדי שנוכל לתת תכנית שתיתן מענה מדויק יותר", הוסיפה משש.

צביקה דוד, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף תשתיות הגיב כי לפי סקר שנערך ע"י התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המחסור עומד על כ-12000 עובדים כתוצאה מחוסר בעובדים פלסטינים. "המחסור קיים עוד לפני המלחמה. נדרש להפריד בין ענף התשתיות לבניין. על המדינה להקל ברגולציה"

אורי גנן, מנהל תחום ממשקים משרד התחבורה: יש מחסור מידי של 7000 עובדים בפרויקטים בענף התחבורה שילך ויחמיר בשנה הבאה. בפרויקטים כמו המטרו, רכבת קלה, מסילות רכבת ועוד. בירושלים, בעקבות המחסור, התפוקה עומדת על כ- 20%. חברות התחילו לגייס עובדים זרים, אך מכיוון שמדובר בעבודה במקומות פתוחים, יש חש שעובדים רבים יעדיפו לעבור לעבוד בענף הבניין.

רום בר-אב, רפרנט תעסוקה במשרד האוצר: יש עובדים זרים שמוקצים לטובת תשתיות לאומיות לפי החלטת ממשלה. זיהינו שיש מיזמים מסוימים שמתקשים לקבל מענה ולכן בונים עבורם מענה מיוחד של מכסה נפרדת.

אברהם חי תפארת, סמנכ"ל חברות ביצוע זרות: המצב היה נסבל עד לפני המלחמה. מאז יש נטישה המונית של עובדים זרים. כל קבלן שהעסיק עובדים פלסטינים, נאלץ לקחת עובדים מהפרויקטים שלנו, ובגלל שאין אכיפה, אנו נאלצים להוריד מנופים מפרויקטים. לא עומדים ביעדים וחשופים לקנסות ותביעות.

יו"ר הוועדה, סיכם: הוועדה מבקשת ממשרד העבודה להעביר בתוך שבוע את תקנות הפיקדון הרלוונטיים לתשתיות לאומיות. כמו כן, הוועדה מבקשת ממשרד השיכון לבדוק מול התאגידים כמה מתוך 3000 המועמדים בהודו כבר הוציאו תעודת יושר. בנוסף, מהרשות האוכלוסין ביקש היו"ר לעדכן עד סוף השבוע בדבר הסיוע לענף התשתיות, וממשרד האוצר לכנס את צוות היישום להחלטת ממשלה 175 ולעדכן בתוצאות הפגישה בתוך שבוע.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד