י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
הארכה של שנתיים נוספות

"אנשים יקומו בבוקר ובמקום ללכת לבית העלמין הם ילכו לעבודה"

ועדת העבודה והרווחה האריכה בשנתיים הוראה המאפשרת לעובד שילדו נפטר להמשיך לעבוד עד 4 שנים לאחר גיל פרישת חובה | ח"כ מיכל וולדיגר: "המשמעות היא שאנשים יקומו בבוקר ובמקום ללכת לבית העלמין הם ילכו לעבודה" 

"אנשים יקומו בבוקר ובמקום ללכת לבית העלמין הם ילכו לעבודה"
קברי חללי צה"ל צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ועדת העבודה והרווחה אישרה הארכה של שנתיים נוספות בהוראת השעה המאפשרת לעובד שילדו נפטר להמשיך לעבוד עד 4 שנים נוספות לאחר גיל פרישת חובה. תכלית החוק היא לאפשר להורים לדחות את גיל הפרישה מתוך הבנה כי המשך העבודה עשוי לסייע להם, כאזרחים ותיקים, להמשיך בחיי שגרה על אף האסון שפקד אותם. החוק נקבע במקור כהוראת שעה שהוארכה ב-2021 עד סוף שנת 2023. כעת ביקש המשרד להאריכה בשנה נוספת.  

עו"ד מיכל הרשקו-אברהם הממונה על הייעוץ המשפטי במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי הציגה את הצעת החוק ואמרה: "ביקשנו להאריך את הוראת השעה בשנה נוספת בשל נסיבות המלחמה וכדי לבחון את יישומו עד כה, במטרה להפוך אותו לאחר מכן להוראת קבע. המשרד לשוויון חברתי שהיה עד לאחרונה אמון על יישום ההוראה ערך סקר, שמצא שיש חיוניות גבוהה להוראה הזאת, ושהיא מסייעת להורים להמשיך להיות חלק ממעגל התעסוקה. נמצא שהתעסוקה עוזרת להם לא להתעסק באובדן, להרגיש חיוניים ומשמעותיים."

 לפי הערכות שביצע המשרד לשוויון חברתי במהלך השנים 2021 ו–,2022 גודל הקבוצה שעליה החוק חל עומד על כ–5,300 אזרחים ותיקים. עם זאת, לדברי פיני רבינוביץ, יו"ר עמותת יקיר לי, שבתו נפטרה והיה שותף לקידום ההוראה המקורית, הסקר שנערך ע"י המשרד לשוויון חברתי פנה ל-1,426 הורים בלבד, כשבפועל רק 117 השיבו לו ועל כן המידע אינו מלא. עוד ציין רבינוביץ' כי החוק אינו מזיק למעסיקים ומנגד הדגיש את חשיבות החוק עבור ההורים: "המשמעות היא שאנשים יקומו בבוקר ובמקום ללכת לבית העלמין הם ילכו לעבודה".

ששי שדה, הסתדרות העובדים הלאומית בישראל: "מעסיק לא צריך את החוק הזה כדי להאריך את העבודה. אם הוא רוצה להשאיר עובד הוא יכול. צריך לראות את שביעות הרצון של המשפחות ביחס לפוטנציאל הנזק למעסיקים שהוא מצומצם בעיני. אני ליוויתי עובד כזה וזה עשה לו פלאים". במענה לדברים ציינה ח"כ וולדיגר כי היא כן רואה חשיבות בשביעות רצון גם מצד המעסיקים: "מדובר בהוראה שמחייבת את המעסיקים ואנחנו לא רוצים לייצר מצב שבו לא לוקחים את ההורים לעבודה מחשש שיהיו מחוייבים להשאיר אותם". 

בתום הדיון החליטה הוועדה להאריך את תוקף ההוראה בשנתיים, ולא בשנה אחת כפי שהתבקשה, במטרה לאפשר למשרד לבצע את כל הנדרש לצורך העברת החוק כהוראת קבע והעלאת המודעות להוראה בקרב ההורים . עוד נקבע כי אחת לשנה ועד לחקיקת הקבע, ידווח המשרד לוועדה על התקדמותו ביחס למטרות שהוגדרו.

 

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד