י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בעקבות המלחמה

האבטלה חוגגת: מעסיקים יהודים חוששים לגייס עובדים ערבים

סקר חדש שהוזמן על ידי הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, חושף גידול בשיעור האבטלה בחברה הערבית בעקבות המלחמה

האבטלה חוגגת: מעסיקים יהודים חוששים לגייס עובדים ערבים
פועל ערבי צילום: סעיף 27 א לחוק זכויות היוצרים

סקר חדש שהוזמן על ידי הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי, לאיתור השפעות המלחמה שהחלה ב - 7.10.2023 על התעסוקה בחברה הערבית, חושף גידול בשיעור האבטלה, הכולל אבטלה ויציאה לחל“ת גם יחד. 

ממצאי הסקר מעלים כי נכון לאמצע חודש נובמבר, כ - 15% מהאוכלוסייה הערבית הבוגרת דיווחה על אבטלה או יציאה לחל"ת. מדובר בשיעור גבוה ביותר ביחס להיקף האבטלה ערב המלחמה, שעל פי נתוני הלמ"ס עמד על כ - 4.6%. זהו שיעור אבטלה גבוה ביחס לשיעור האבטלה המורחב בחברה היהודית, שעל פי נתוני הלמ"ס עמד על 8.6% בסוף חודש אוקטובר. 45.1% מהנשאלים ענו שהסיבה לפיטורים או ליציאה לחל"ת, הייתה צמצומים בכוח העבודה במקום העבודה, ו - 44.6% העידו שמקום העבודה הפסיק לפעול.

מן הסקר עולה כי גם בקרב האוכלוסייה הערבית העובדת, נרשמה פגיעה בהכנסות מאז פרוץ המלחמה. כ - 48.8% מהנשאלים שאינם מובטלים, דיווחו על ירידה בהכנסות מעבודה. ניתן לראות כי הגברים הערבים נפגעו יותר מהנשים, 19% מהם דיווחו על אבטלה או יציאה לחל"ת, לעומת 10% מהנשים. כמו כן, צעירים בני 24-18 היוו את קבוצת הגיל הפגיעה ביותר. 21% מהם דיווחו על אבטלה או יציאה לחל"ת. 

במסגרת הסקר, בוצע גם פילוח של הענפים במשק, שבהם הייתה הפגיעה הגדולה ביותר בכוח העבודה מהחברה הערבית:

ענף החקלאות – 66% מהעובדים דיווחו על יציאה לחל"ת.

ענף הבנייה – 25% מהעובדים דיווחו על יציאה לחל"ת.

ענף התחבורה – 25% מהעובדים דיווחו על יציאה לחל"ת.

ענף התעשייה – 20% מהעובדים דיווחו על יציאה לחל"ת.

הסקר אף בחן את נושא הביטחון האישי ותחושת הביטחון של העובדים הערבים בשוק התעסוקה על רקע המלחמה. כ - 40.3% מהעובדים דיווחו על תחושת ביטחון ברמה בינונית ומטה במקום העבודה, וכ - 49.5% מהעובדים דיווחו על תחושת ביטחון ברמה נמוכה יותר בדרך אל העבודה ובחזרה ממנה. אך הפחד הוא דו כיווני: על בסיס הריאיונות שבוצעו ניתן לקבוע שמעסיקים יהודים חוששים ונוטים פחות לגייס עובדים ערבים, ודווח על ירידה משמעותית בהזמנות של נותני שירות ערבים בקרב יהודים. כמו כן, גברים חוששים יותר מנשים: 43.4% מהגברים הערבים דיווחו על תחושת ביטחון ברמה בינונית ומטה במקום העבודה לעומת 34.2% מהנשים; עצמאים חוששים יותר משכירים – 60.8% מהעצמאים דיווחו על תחושת ביטחון בינונית ומטה במקום העבודה לעומת 38% מהשכירים.

 

ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד