כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
היישובים הזכאים

מימון של עשרות אלפי ש"ח לכל יחידת דיור: תנופת הבנייה ביישובים הערביים

משרד הבינוי והשיכון והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי הכריזו על היישובים הזכאים לתקציבים עבור פרויקטים לפיתוח תשתיות בקרקעות פרטיות

מימון של עשרות אלפי ש"ח לכל יחידת דיור: תנופת הבנייה ביישובים הערביים
מחאה באום אל פאחם. אילוסטרציה צילום: Jamal Awad/Flash90

משרד הבינוי והשיכון והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי הכריזו על היישובים העומדים בתנאים לזכאות לתקציבים עבור פרויקטים לפיתוח תשתיות בקרקעות פרטיות ביישובים הערביים. במסגרת הקול הקורא אושרו כ - 54 פרויקטים ב - 24 יישובים ערביים. תקציב המימון עומד על כ - 216 מיליון ₪. 

אחד החסמים המרכזיים העומדים בפני פיתוח שכונות איכותיות ביישובי החברה הערבית שבהן ישנן תשתיות ציבוריות כמו כבישים, פארקים, מדרכות, תשתיות ביוב ומים ועוד, הוא הקושי של הרשויות המקומיות לתקצב ולממן פיתוח תשתיות אלו, בשל היעדר תקציב. הרשויות הזוכות במסגרת הקול הקורא החדש יזכו בתקציבים שיאפשרו את פיתוח התשתיות האיכותיות הדרושות בשכונות חדשות.

הרשויות הערביות הזוכות: אום אל-פחם, אכסאל, המועצה המקומית בסמה, אל-זרזיר, טורעאן, אל-טייבה, אל-טירה, כפר יאסיף, אל-מזרעה, משהד, נחף, מועצה אזורית מטה יהודה, עילוט, פסוטה, אל-שיבלי, שפרעם, סכנין, כפר ברא, אל-ג'דידה - אל-מכר, איבתן, כפר קאסם, שייח' דנון, עין מאהל, אל-רינה, דיר אל-אסד, ביר אל-מכסור, כפר כנא ומג'ד אל-כרום.

משרד הבינוי והשיכון יזם והטמיע את המודל בשיתוף המשרד לשוויון חברתי, משרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר. הפרויקט הינו מודל ייחודי שגובש במסגרת תוכנית החומש "תקאדום", לתמיכה בפרויקטים לפיתוח תשתיות בקרקעות פרטיות המבוססים על שלושה עקרונות:

מימון של עד 40,000 ₪ לכל יחידת דיור על קרקע פרטית מטעם משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל.

מתן הלוואה ארוכת טווח באישור משרד הפנים להשלמת עלויות הפיתוח.

החזר ההלוואה שנלקחה יתבצע באמצעות גביית דמי פיתוח מתושבי השכונות הרלוונטיות.

הפרויקטים הזוכים יבוצעו בשני מסלולי תקצוב: 

המסלול הראשון: תקציב של 44,324,000 ₪ לתכנון תשתיות ציבוריות (תכנון מפורט לביצוע) בתוכניות שכבר אושרו בקרקעות פרטיות.

המסלול השני: תקציב של 171,676,000 ₪ מיועד לביצוע תשתיות ציבוריות המשרתות יחידות דיור בקרקעות פרטיות.

אמין אבו חייא, מנהל אגף מיעוטים במשרד הבינוי והשיכון אמר: "בשעה זו ובימים קשים אלו, אנו מעבירים בשורות טובות לחברה הערבית, אנו מניבים את הפירות של מאמצים ארוכים שנעשו במשך יותר משנה, בתכנון ובניית מודל מובהק ומיוחד לחברה הערבית לפיתוח אדמות פרטיות, באמצעות בקשה שהושקה לראשונה במיוחד ליישובים הערביים, וזכינו להצלחה רבה וקיבלנו פניות רבות, בנוסף לשיתוף פעולה, סולידריות, אובייקטיביות ועבודה מקצועית מהרשויות. כחלק מתוכניות העבודה הרבות שלנו, אנו עושים את המיטב על מנת לראות את החברה הערבית מפותחת, ושהאזורים בחברה מפותחים והשכונות בנויות בצורה מודרנית ומפותחת המעניקות למרחב הציבורי את זכויותיו הראויות ומעניקות לכל אזרח מודעות לתכנון ובנייה חוקיים, על מנת להימנע מקנסות ומבנייה ללא רישיון. כמו כן, אנו דואגים להתאים את התשתית לדרישות התקופה ולשינויים הנדרשים בעולם, מבחינת סגנון הבנייה ושטחי יחידות המגורים. אנו באגף המיעוטים נעקוב אחר יישום הפרויקטים הללו, בתקווה להקצות תקציבים נוספים". 

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים במשרד לשוויון חברתי אמר: "אנו גאים בהישג זה, שכן אנו ברשות לפיתוח כלכלי ובמסגרת תוכנית "תקאדום" מציבים סדר עדיפויות לפיתוח החברה הערבית, על ידי צמצום הפערים בתחומי התכנון והבנייה. התוכניות והפרויקטים שאושרו באמצעות הבקשה שהשקנו בשנה שעברה ועם תחילת יישום תוכנית החומש באים לענות על הצרכים הרבים של האזורים הערביים, ולתת מענה להרחבת וארגון התשתיות. תוכניות אלו המובילות לפיתוח תשתיות באזורים ערביים, נעשו בשיתוף פעולה עם אגף המיעוטים במשרד הבינוי והשיכון במקביל לרשויות המקומיות, שמטרתן העיקרית היא הקמת תשתיות מתקדמות ואיכותיות ביישובים הערביים להעלאת רמת השירותים לאזרח ולהעצמת השתייכותו למרחב שבו הוא מתגורר. אנו מברכים את הרשויות הזוכות ונמשיך בעבודתנו ליישום פרויקטים נוספים בתחום הפיתוח".

 

ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד