כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
זו הסיבה לזיהום

"נצפו חריגות ניכרות": מדד איכות האוויר בישראל מתפרסם לראשונה

ברמה הארצית ובשקלול 20 הערים הגדולות, נצפו חריגות ניכרות מערך היעד בכל המזהמים הנכללים במדד. חריגות גבוהות במיוחד נצפו בחשיפה לחלקיקים (עד יותר מפי 4 מערך היעד) | הגורם העיקרי לכך הוא קרבתה של ישראל לאזורי מדבר והתרומה המשמעותית של חלקיקים ממקורות טבעיים

"נצפו חריגות ניכרות": מדד איכות האוויר בישראל מתפרסם לראשונה
אובך, זיהום אוויר צילום: פלאש 90 - מרים אלסטר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והמשרד להגנת הסביבה מפרסמים היום (רביעי) בפעם הראשונה את מדד איכות אוויר, במסגרת פרסום מדדי איכות חיים לשנת 2022. 

מדד איכות אוויר מציג נתונים על חשיפת האוכלוסייה לריכוזי מזהמי אוויר מעל ערכי היעד ומבטא את רמת הסיכון של האוכלוסייה בישראל מזיהום אוויר באחוזים ביחס לערכים שקבע ארגון הבריאות העולמי ואשר אומצו בישראל.

המדד מוצג כיחס באחוזים בין הממוצע השנתי של חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5), ממוצע שנתי של חנקן דו-חמצני (NO2) וממוצע עונת שיא של אוזון (O3) לבין ערך היעד של כל מזהם בנפרד (ציון 100 משמעותו שהחשיפה הממוצעת למזהם זהה לערך היעד השנתי). הנתונים מתייחסים לשנים 2022-2015 ומוצגים בעבור כלל אוכלוסיית ישראל ובעבור 20 הערים הגדולות בישראל.

ברמה הארצית ובשקלול 20 הערים הגדולות, נצפו חריגות ניכרות מערך היעד בכל המזהמים הנכללים במדד. חריגות גבוהות במיוחד נצפו בחשיפה לחלקיקים (עד יותר מפי 4 מערך היעד). הגורם העיקרי לכך הוא קרבתה של ישראל לאזורי מדבר והתרומה המשמעותית של חלקיקים ממקורות טבעיים. 

רמת החריגות בחלקיקים ובחנקן דו-חמצני גבוהה יותר בערים הגדולות מזו שברמה הארצית. לעומת זאת, באוזון רמת החריגות דומה בערים הגדולות ובניתוח הארצי.

בין השנים 2015 ו-2022 קיימת מגמה של ירידה בשיעורי החריגה הן בעבור חלקיקים הן בעבור חנקן דו-חמצני. ירידות אלו נובעות מכמה גורמים, העיקריים שבהם: 

הפחתה בפליטות מזהמים מתחבורה המורגשות בעיקר בערים, הפחתה בפליטות התעשייה בעקבות יישום חוק אוויר נקי, מתוקפו נעשות פעולות רבות ובעיקר התאמת הסטנדרטים הסביבתיים הנדרשים מהתעשייה בהיתרי הפליטה לאוויר לאלו המקובלים באירופה, יישום הדרישות להפחתת השימוש בדלקים מזהמים ובהם פחם, סולר ומזוט ומעבר התעשייה לגז.

ד"ר אילן לוי, המערך לניטור ודיגום אוויר של המשרד להגנת הסביבה אמר: "מדד איכות החיים של חשיפה לריכוזים מעל ערכי היעד מדגיש את הסיכון הקיים לאוכלוסייה בישראל מזיהום אוויר. לצד החריגות בחשיפה לחלקיקים, המדד ממחיש את התוצאות החיוביות של פעולות המשרד להפחתת חלק מרמות המזהמים לאורך שנים, במגוון תחומים ודרכים, בתחבורה ובתעשייה".

 

זיהום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד