י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הונאות "העוקץ הרוסי"

גם אתם נפלתם בעוקץ המתוחכם? "כל מה שהיה לי בבנק - נלקח"

נפגעות הונאות "העוקץ הרוסי" הגיעו לוועדה מיוחדת בכנסת: "הם התחזו לנציגים מבנק ישראל והמשטרה, הכל היה משכנע מאוד. כל מה שהיה בחשבון, נלקח" | נציג המשטרה: נעשה שימוש במלחמה כסיפור כיסוי; העבירות מבוצעות מאזורי הלחימה באוקראינה ויש קושי להגיע אליהם

גם אתם נפלתם בעוקץ המתוחכם? "כל מה שהיה לי בבנק - נלקח"
אילוסטרציה צילום: pixabay

הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, קיימה אתמול (רביעי) ישיבה בנושא התגברות מקרי ניצול כלכלי של שורדי שואה וזקנים על רקע המלחמה. יו"ר הוועדה: "מאז פרוץ המלחמה, ישנה מגמה מטרידה של התגברות מקרי עושק וניצול כלכלי של זקנים ושורדי שואה, וגם בחומרה של הדברים כשיש עושקים שמנצלים את הפחד והחרדה הכללית שהם חווים בימים אלו בכדי לנצל אותם". 

"מתוך הפניות שהגיעו ללשכה שלנו" הוסיפה יו"ר הוועדה, ״זיהינו מספר סוגים מרכזיים, ובראשם העוקץ הרוסי , הונאה המתמקדת בקורבנות קשישים יוצאי בריה''מ, ואשר מבוססת על התחזות למשטרה או לנציגי בנק ישראל בשיחת טלפון או וואטסאפ, השגת פרטי החשבון והסיסמה, משיכת כספים בהיקפים גדולים עד לכדי ריקון החשבון כליל, ולקיחת הלוואות נוספות בשם הלקוחות. חלק ממקרי ההונאה נעשים בהעברות דיגיטאליות, וחלק נעשים על ידי משיכת מזומנים והעברתם לידי שליחים. עוקץ נוסף הוא בפדיון הפנסיות- התקשרות בחוזה לצורך איתור "כספים אבודים", בתמורה לעמלה של עד עשרות אחוזים, וקנס ביטול של 1,500-2,500 ש"ח במידה והלקוח אינו מעוניין למשוך את הכספים "האבודים". 

מישל נכדתה של טטיאנה, נפגעת העוקץ הרוסי שיתפה בסיפורה: התקשרו אנשים והציגו את עצמם מהמשטרה, והזהירו שמנסים לפרוץ לחשבון הבנק שלה כדי להוציא כספים, ועליה למשוך הכל ולמסור את הכסף "לשליחים" מבנק ישראל כדי שהם ישמרו את הכספים. בשלוש העברות נמשכו תשעים אלפי שקלים. בפעם הרביעית הגיעה אישה לבית שלה, ובמקרה הייתי שם, ושמעתיי את המילה "קריפטו", הבנתי שמשהו לא כשורה וסילקתי אותה מהבית. גיליתי שצריך להגיע שליח נוסף כדי לאסוף משלוח נוסף של עוד עשרות אלפי שקלים והוא נעצר. אם לא הייתי באותו יום בבית במקרה, אני לא יודעת עוד כמה זה היה ממשיך. 

טטיאנה הוסיפה כי "בשום שלב לא הבנתי שהוא גונב ממני את הכסף, הכל היה משכנע מאוד, הייתי בטוחה שהוא באמת מבנק ישראל. לקחו לי את כל הכסף, ונישאר לי רק 1500 שקלים בסך הכל, לא יודעת מה לעשות".

אולגה כלתה של לודמילה, גם היא נפלה בעוקץ הרוסי: "כל מה שהיה לה בבנק, נלקח. התקשר אדם שהציג את עצמו ממחלקת בטחון בבנק ישראל, והזהיר שבעקבות ניסיון לפרוץ לחשבון יפתח עבורה חשבון חדש. במשך חודש הגיע אליה שליח במונית שאסף ממנה כספים במזומן. וכשניגמר לה הכסף, הם הכריחו אותה לקחת הלוואה. החשבון רשום על שמה ושם הבן שלה, ועדיין הבנק לא ביקש את אישורו של הבן. איך הבנק מאפשר מתן הלוואה ללא אישור של כל בעלי החשבון? ואיך הבנק רואה משיכת כספים גדולה כזאת במשך זמן קצר מבלי לבדוק מה קורה".

רפ"ק אבי בן אל, קצין הונאה אמר: "ההונאה היא בשיטת הנדסה חברתית. העבירות מבוצעות באזורי מלחמה באוקראינה ונכון לעכשיו מאמץ האכיפה הוא מוגבל בשל כך. מי שמגיע לאסוף את הכספים הם סייענים שמעבירים אותם לאוקראינה. בנוסף ישנם מקרים של עוקץ על עוקץ כשהעוקצי מתחזים בהמשך למשרד חקירות. מהחקירות עולה שמניפולציית ההפחדה בתקופה הזאת נשענת על המלחמה בדרום. ראינו עליה במקרים בין חודש אוקטובר לנובמבר. יו"ר הוועדה הגיבה: כדי לתפוס את האנשים האלה, המשטרה צריכה לפעול מהר ולהגיב בזמן אמת. ואת זה לא רואים בפעולות המשטרה כרגע".

אניטה יצחק, הרשות להגנת הצרכן: "כשמדובר בבנקים, יש קושי בהטלת חובת דיווח. ככל שהדיווחים האלה יגיעו יותר מוקדם, נוכל למנוע פגיעות בצרכנים. שיתוף הפעולה של כל הגורמים עם הרשות חשובה מאוד".

לסיכום, יו"ר הוועדה הודיעה כי בקרוב יתקיים דיון מעקב בו יעשה סדר בתהליכי חקיקת עושק הקשישים הקיימים, וייעשה סדר מה מקובל על הדרג הפוליטי והמקצועי בהתאם להחלטת ממשלה 450. כמו כן, אמרה יו"ר הוועדה, כי תעשה פנייה למשרד התקשורת בבקשה לחסום את האפשרות לשימוש באפליקציה שמזייפת את המספר ממנו מתקשרים. עוד אמרה ח"כ כהן כי בדיון ייעשה מעקב אחרי הטיפולים הפרטניים שנשמעו בדיון, כדי להבין מהם מסקנות ותובנות הרוחב שנלמדו מהם. "בנוסף, ראוי שמשרד ממשלתי יעשה פרסום בתשלום בערוץ 9 ולפרסם את הסיפורים".

 

 

 

הונאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד