כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לאחר 52 שנים

מלכת דנמרק הכריזה על התפטרות בשידור חי והדהימה את הממלכה

מלכת דנמרק מרגרט השנייה הכריזה על התפטרות בנאום בשידור חי. בנה פרדריק יורש העצר, יחליף אותה לאחר 52 שנים על כס המלוכה. בפברואר היא עברה ניתוח גב מוצלח. "הניתוח הוליד באופן טבעי חשיבה על העתיד - האם הגיע הזמן להשאיר את האחריות לדור הבא", אמרה בנאומה

מלכת דנמרק הכריזה על התפטרות בשידור חי והדהימה את הממלכה
משמר המלוכה של דנמרק צילום: Pixabay

מלכת דנמרק מרגרט השנייה תוותר ב-14 בינואר לאחר 52 שנים על כס המלכות, כך הודיעה אתמול במהלך נאום מיוחד לרגל תחילת השנה הלועזית. בנה הבכור יורש העצר פרדריק יחליף אותה בתפקיד.

המלכה בת ה-83, שעלתה על כס המלוכה ב-1972, כיהנה את התקופה הארוכה ביותר כראש מדינה באירופה לאחר מותה של המלכה אליזבת השנייה בספטמבר 2022.

בפברואר היא עברה ניתוח גב מוצלח. "הניתוח הוליד באופן טבעי חשיבה על העתיד - האם הגיע הזמן להשאיר את האחריות לדור הבא", אמרה בנאומה.

"החלטתי שעכשיו זה הזמן הנכון. ב-14 בינואר 2024, 52 שנים אחרי שהחלפתי את אבי האהוב, אפרוש מתפקידי כמלכת דנמרק. אני משאירה את כס המלכות לבן שלי, יורש העצר פרדריק".

בדנמרק, הממשלה שולטת וקובעת מדיניות וכו', המלך החדש יהיה רחוק מהפוליטיקה, וייצג את האומה הדנית עם חובות מסורתיות החל מביקורי מדינה ועד לחגיגות היום הלאומי.

המלכה הפורשת היא ילידת 1940, מרגרטה זכתה לאורך כל חייה לתמיכה רחבה מצד הדנים, שאוהבים את אישיות ועם זאת היצירתית.

המלכה הפורשת עלתה לכותרות בשנה שעברה כאשר ביטלה תארים מלכותיים מארבעת ילדיו של בנה הצעיר הנסיך יואכים.

היא היתה קרובה עם בת דודתה השלישית המלכה אליזבת השנייה, שניהם צאצאיה של המלכה ויקטוריה. היא נולדה ב-16 באפריל 1940, שבוע לאחר שגרמניה הנאצית פלשה לדנמרק. הכיבוש גרם לכך שהנסיכה הקטנה הפכה לסמל של תקווה עבור הדנים. היא עלתה לכס המלכות ב-15 בינואר 1972, לאחר מות אביה.

אבל, למרות שהיא הייתה ילדתו הבכורה, היא לא הפכה ליורשת עד 1953, כאשר החוקה של דנמרק תוקנה כדי לאפשר לנשים לרשת את כס המלכות. זאת לאחר משאל עם שבו יותר מ-85% מהמשתתפים הצביעו לאפשר ירושת מלוכה לנשים.

היא נישאה ב-1967 לנסיך הנריק הצרפתי, נולדו לה שני בנים, הנסיך פרדריק והנסיך יואכים. הנסיך הנריק מת ב-2018 בגיל 83.

בריטניה דנמרק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד