ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
בניצוחו של נסראללה

תחקיר: כך מנהלת איראן את זרועות הטרור שלה

נציגי המיליציות האיראניות משתפים פעולה ומתייעצים באמצעות חדר מבצעים משותף בו נפגשים הם בקביעות, בדרך כלל בביירות, אך לא תמיד. אף קבוצה או מיליציה אינה שולטת לגמרי, אך לכל אחת יש מידה של אוטונומיה לגבי ביצוע פיגועים ופעולות שונות | לאחר חיסולו של קאסם סולימאני ממלא נסראללה את תפקיד המפקד הראשי

תחקיר: כך מנהלת איראן את זרועות הטרור שלה
איסוף כספים לחיזבאללה ברדיו של החות'ים צילום: צילומסך

המלחמה בעזה העניקה לאיראן את ההזדמנות להציג את היכולת של המיליציות שעברו ארגון מחדש. המיליציות מאפשרות לאיראן לשמור על מרחק במידת מה מהמלחמה, אך באופן מעשי היא זו שמנהלת את המערכה, כך לדברי מקורות ואנליסטים צבאיים ששוחחו עם ה'וושינגטון פוסט'.

בכל יום נתון מאז המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, אחת מן המיליציות הללו ביצעה תקיפה אי שם במזרח התיכון - ובימים מסוימים כמה במקומות שונים. החות'ים בתימן על ספינות בים האדום, קטאיב חיזבאללה וקבוצות עיראקיות אחרות פוגעות בבסיסי ארה"ב בעיראק ובסוריה, וחיזבאללה בלבנון עוסק בחילופי אש יומיומיים עם כוחות צה"ל בגבול ישראל-לבנון.

גורמים הקשורים לשלוש המיליציות העיקריות, סיפרו לעיתון על רמת תיאום שלא הייתה כמותה בעבר, כמעט שני העשורים מאז החלה איראן לטפח מגוון של מיליציות בעלות ברית מקומיות כדרך להרחיב את השפעתה האזורית. נציגי המיליציות משתפים פעולה ומתייעצים באמצעות חדר מבצעים משותף בו נפגשים בקביעות, בדרך כלל בביירות, אך לא תמיד, כך לדבריהם.

למרות שהקבוצות נראות לא קשורות, ארגון מורדים בתימן, לוחמי גרילה בלבנון, ומיליציות שהוקמו כדי להילחם בחיילי ארה"ב בעיראק, לכולם יש דבר אחד במשותף: נאמנותם לאיראן, שמחמשת ומממנת את האופרציה, כך אמרו מקורות ואנליסטים. יחד עם חמאס הם מהווים את המרכיבים העיקריים של "ציר ההתנגדות".

אף קבוצה אינה שולטת על עצמה באופן מלא, טענו הגורמים והסבירו כי לכל אחת יש מידה של אוטונומיה לגבי אילו פיגועים לבצע באזור ומתי, בהתאם ליכולות ולסדר היום המקומי. החות'ים, למשל, לקחו על עצמם את המשימה לתקוף את הספינות, במטרה ללחוץ על הקהילה הבינלאומית לדרוש מישראל הפסקת אש בעזה. הקבוצות העיראקיות מכוונות התקפות נגד בסיסי ארה"ב בתגובה לתמיכת ממשל ביידן בישראל. חיזבאללה יורה לעבר ישראל כדי שצה"ל יאלץ להביא חיילים מהחזית בדרום.

השתלטות החות'ים על ספינה בים סוף

במקביל, אמרו גורמים רשמיים בארגונים הללו, כל הפעולות מכוילות כדי למנוע מלחמה אזורית רחבה יותר - מה שמרמז שלמרות שלמיליציות יש אוטונומיה על פעולות בודדות, פעולותיהן נועדו לא להתנגש עם היעדים האסטרטגיים של איראן.

"במהלך הפגישות אנו דנים בהתקדמות בכל החזיתות וכיצד אסטרטגית המבצעים מועילים לכל חזית", אמר גורם רשמי מטעם קטאיב חיזבאללה, הארגון העיראקי הגדול ביותר שמבצעת פיגועים (אינו קשור ארגונית לחיזבאללה הלבנוני). המקור, כמו אחרים, דיבר בעילום שם. "איראן מספקת תמיכה אבל כשזה מגיע להחלטות ולפעולות בשטח, ההחלטה היא שלנו".

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ממלא תפקיד מוביל בחיזוק הברית, כדמות הבכירה ביותר המפקדת על הארגון הכי וותיק והמצליח ביותר, אומרים הגורמים.

חיסולו של קאסם סולימאני הותיר את הציר בוואקום מנהיגותי. כמפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האסלאמית, סולימאני טיפח כמעט לבדו את המיליציות, ותוך כדי כך השיג מעמד שעלה בהרבה על דרגתו הפורמלית.

ללא סולימאני פרצו יריבויות, במיוחד בין המיליציות העיראקיות, שמנהיגן, אבו מהדי אל-מוהנדיס, חוסל באותה תקיפה עם סולימאני.

ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי נסראללה נכנס לתווך והחל ליישם אסטרטגיה חדשה, שאותה כינה "אחדות הזירות" - כל הקבוצות והמיליציות והארגונים התחייבו לסייע באזורים שלהם אם מישהו מהם יותקף. המלחמה בעזה היא הפעם הראשונה שהאסטרטגיה מיושמת בפועל.

הטבעת על ידו של סולימאני לאחר שחוסל בעיראק, בינואר 2020

"אנו רואים בחסן נסראללה את הדובר הרשמי של ההתנגדות, אחד מעמודי התווך הבסיסיים והסמלים החשובים ביותר שלה", אמר בכיר קטאיב חיזבאללה. "הוא נהנה מכבוד והערכה של כל הצדדים העיראקיים ואנחנו רואים בו מטריה לכולנו".

כמה איראן מנהלת בפועל את האסטרטגיה הכוללת "היא שאלת מיליון הדולר", אמר חמידרזה עזיזי, פרופסור לשעבר באוניברסיטת שאהיד בהשתי בטהראן, כיום הוא עמית אורח במכון הגרמני לעניינים בינלאומיים וביטחון. "במובן מסוים, איראן עומדת ולא עומדת מאחורי הפעילויות הללו".

מחליפו של סולימאני, אסמאעיל קאאני, מתנהל בפרופיל נמוך בהרבה מקודמו, איראן, כתוצאה מכך, שינתה את העמדה של כוח קודס, כדי לאפשר אוטונומיה רבה יותר לקבוצות מקומיות, תוך שהיא נותרת המממנת בפועל. "אבל קאאני פעיל מאוד מאחורי הקלעים, נוסע בין בירות המדינות שבהן מבוססות המיליציות", אמר עזיזי.

"קאאני נמצא בכל מקום. הוא מתכנן", אמר. "אבל הם רוצים בכוונה שיהיה לו פרופיל נמוך מאוד".

פקיד של משמרות המהפכה נוכח ברוב הפגישות המשותפות, כך לדברי אדם המקורב לחיזבאללה שמכיר את ההליכים. אבל איראן מיוצגת רק כ"אחת מכולם", מבלי למלא תפקיד מוביל, אמר נאסרודין עאמר, דובר החות'ים בצנעא.

"איראן מרגישה די נוח", אמר. "הקבוצות הללו יכולות להתאגד כדי להגן על האינטרסים שלה והראו את נכונותן לא לאפשר לאחד מהארגונים, במקרה הזה חמאס, להימחק לחלוטין ללא תגובה".

העיתון מציין כי מלחמה כוללת תביא את האסטרטגיה של איראן לאי סדר. אבל בכירי המיליציות אומרים שהם בטוחים שהתקיפות שלהם מספקות הרתעה מספקת הן לישראל והן לארה"ב מבלי להסלים מעבר לרמת הסכסוך הנוכחית.

איראן ארצות הברית חיזבאללה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד