י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"המדינה מתחמקת מחובתה"

פונו ונאלצים להמשיך ולשלם שכר-דירה שנפגעה

משרד המשפטים מתעכב בגיבוש חיוב מפונים בשכר-דירה שנפגעה או פונתה | יו"ר ועדת הצעירים נעמה לזימי: "המדינה מתחמקת מחובתה להסדיר את המצוקה של מפונים, שנותרו ללא עבודה – ונאלצים להמשיך לשלם שכר דירה"

פונו ונאלצים להמשיך ולשלם שכר-דירה שנפגעה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

סטודנטים שפונו נאלצים להמשיך ולשלם שכר-דירה ואפילו אם נפגעה, כך נחשף בישיבת הועדה לענייני הצעירים בכנסת. יו"ר הועדה, נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי "לא הגיוני שצעירים שפונו מבתיהם נאלצים להמשיך לשלם שכירות על דירה ממנה פונו. כל זאת כשהם במקביל נאלצים לשלם שכירות על דירה נוספת, כלומר לשלם שכירות כפולה בעזרת מענק אכלוס זעום של 200 שקל ליום. מדובר בצעירים שאיבדו את העבודה שלהם, הבית שלהם ומרכז חייהם והמדינה חייבת לדאוג להם, ובמיוחד לכך שלא יאלצו לשלם שכירות על דירה ממנה פונו".

הדר שפיר, מנהלת מערכת "יחד" למפונים במערך הדיגיטל הלאומי, האוספת מדי יום נתונים מהמלונות ומהביטוח הלאומי - כאשר כל יום יש מעבר למגורים קהילה או בין המלונות. להערכתה, יש כ-200 אלף מפונים, מתוכם כ-9,000 בגילאי 3-0, כ-9,000 בגילאי 6-3, וכ-50 אלף בגילאי 35-19. כ-100 אלף מהמפונים (50%) דיווחו על צרכים ייעודיים, קשיי-חינוך, קשיי-הסתגלות, חוסר בציוד ועוד.

מתן זוארץ, סטודנט וחייל מילואים, הלין על חוסר-בהירות בסיוע בשכר דירה ובשכירת ציוד לדירות הזמניות, ועל הצורך להמשיך ולשלם שכר דירה על הדירה-המפונה. זאת בנוסף, לניתוק ממקום העבודה המפונה. שוהם שלומי, סטודנטית ששכרה דירה שנפגעה ישירות ואינה ראויה למגורים – אך נדרשת להמשיך ולשלם שכר-דירה. היא הדגישה כי משכיר-מפונה – לא חייב לדחות לשוכר את מועדי התשלום על הדירה שבבעלותו, למרות שגם השוכר פונה.

רוני ארזי, מנהלת קהילת שוכרים ומשכירים מפונים, הדגישה את ההליכים המשפטיים שחלק מהאזרחים נקלעו אליהם, כולל איומים והליכי הוצאה לפועל, ואת ההכרח להבהיר את מעמדם המשפטי.

עו"ד ליאת לנדאו, רכזת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, טענה כי עדיין לא התגבשה החלטה במשרד, בעניין חיוב תשלום שכר דירה שפונתה או נפגעה. עו"ד אפרת אורן, יועמ"ש רשות המיסים, מענק-אכלוס הניתן למפונים מותנה בהמשך שכירת הדירה המפונה, ואילו משכיר שדירתו נפגעה יפוצה על אובדן שכר הדירה. המשכיר חייב להמשיך ולשלם לשוכר – ומס רכוש יפצה גם אותו על תשלום שכירות זו.

עו"ד רויטל לן-כהן, מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, התריעה על חוסר-מענה מספיק לילדים מפונים כאלו המשולבים במערכת החינוך הרגילה, כמו הוראה-מותאמת, מלווה מקצועית וחוסר-רישום מוסדר אצל הרשויות.

לדברי אורי זיו, נציג המועצה להשכלה גבוהה, ניתן ללמד את כל מערכת הלימודים בצורה מקוונת, וכי ימומן שכר-הלימוד של הסטודנטים במכללות שפונו ממקומן, תל חי וספיר. בנוסף הורחבו המלגות לסטודנטים, ותקצוב למוסדות לפי מספר חיילי המילואים הלומדים בהם, הנועד לסייע להם להשלמת מערכי-לימוד, הקלטות וסיוע נפשי. ד"ר חנה אנקור, מנהלת מענים פסיכוסוציאליים למפונים במלונות, הזהירה כי צעירים רבים מסוגרים בחדריהם – ואינם יוצאים אלא לסעודות.

לילי דגן, מנהלת אגף הבטחת הכנסה ביטוח הלאומי, סיפרה כי הביטוח הלאומי העביר עד כה ל-111,000 תושבים מענקי אכלוס בהיקף של 800 מיליון ₪ עבור 3 תקופות שאושרו בחקיקה והן ממועד הפינוי ועד ה-10 לדצמבר. חוק מענקי האכלוס עבר בממשלה ונועד לתושבי הצפון והדרום שהתפנו באופן עצמאי למקום לינה שאינו במימון המדינה, בהתאם לתאריך הפינוי של כל יישוב.

המענק משולם עבור מבוגר (מגיל 18 ומעלה) בסך של 200 ₪ ליום, ועבור ילד (עד גיל 18) – 100 ₪ ליום. החל מהיום, ניתן להצהיר באתר הביטוח הלאומי על התקופה הרביעית שחלה מהתאריך 11/12/23 ועד ה-31/12/23 (אתמול) – בביטוח הלאומי מעריכים כי עבור ארבעה התקופות הללו וסיום תשלומי שנת 2023 – הסכום המוערך שיועבר למפונים יהיה כמיליארד ₪.

מלחמת חרבות ברזל שכר דירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד