כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מחקר בן שנתיים

זה פריט הפסולת הנפוץ ביותר בחופי ישראל

88% מהפסולת בחופי הים התיכון ו-81% מהפסולת בחופי אילת הם פלסטיק | פריט הפסולת הנפוץ ביותר בחופים הם בדלי סיגריות

זה פריט הפסולת הנפוץ ביותר בחופי ישראל
חוף ים. אילוסטרציה צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה מפרסם תוצאות מחקר בן שנתיים שבחן את מקורות פסולת הפלסטיק בחופי ישראל. את המחקר עשתה הד"ר גליה פסטרנק מאוניברסיטת חיפה, בעבור תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה.

עיקרי הממצאים העולים מהדוח

חלוקת הפסולת למקורות

על פי המחקר, כ-16% מהפסולת שנמצאה בחופי הים התיכון הגיעה מהים וכ-84% מהיבשה. באילת, 99% מהפסולת הגיעה מהחוף ו-1% מהים. בהשוואה בין העונות בשתי שנות המחקר לא נמצאה עונתיות בכמות הפסולת המגיעה לחופים, במקורותיה ובהרכבה. הפסולת היבשתית מקורהּ בעיקר בנופשים בחופי ישראל עם תרומה מסוימת של פסולת מנחלים או מנקזים לאחר אירועי גשם.

הרכב הפסולת

פריט הפסולת הנפוץ ביותר בחופים הם בדלי סיגריות שהם 26% מסך הפסולת בחופים. בדלי סיגריה היו הפסולת הנפוצה ביותר במעט יותר ממחצית חופי הים התיכון. בשל גודלם הקטן, בדלי הסיגריות לא תמיד מנוקים עם שאר הפסולת הגדולה יחד. כמו כן, בדלים שנזרקים ברחובות ערי החוף נשטפים עם הגשם לנקזים ומגיעים דרכם לחוף. מרבית הבדלים נמצאו מרוכזים סביב פתחי נקזים בחופים. 

הפריט הנפוץ הבא לאחר בדלי הסיגריות היה כלים חד פעמיים שהיו כ-18% מכלל הפסולת בחופי הים התיכון ו-3% מהפסולת בחופי אילת.

המחקר מצביע על ירידה בכמות השקיות שנמצאו בחוף (23% בשנים 2014-2012 לעומת 14% במחקר הנוכחי), כשמרבית השקיות נמצאו בחופים מבודדים שבהם יותר פסולת מגיעה מהים מאשר מנופשים. המחקר מייחס ממצא לזה לחוק השקיות שחוקק המשרד להגנת הסביבה בשנת 2017. חוק זה הפחית את השימוש בשקיות והעלה למודעות את הבעייתיות שבשימוש בשקיות פלסטיק חד פעמיות. כמו כן, המחקר מצביע על ירידה של ממש בכמות הבקבוקים בחופים, שהיו 1% בלבד מכלל הפסולת באילת ובים התיכון, ביחס לשנים הקודמות, בין השאר בזכות הרחבת חוק הפיקדון שהוביל המשרד.

פריטים מרכזיים נוספים שנמצאו הם פריטים נלווים לאוהלים, אריזות ועטיפות מזון, פקקי בקבוקים, שקיות פלסטיק, חתיכות קלקר, בקבוקי פלסטיק.

נקזים

בחופים מרכזיים עם נקזים עירוניים הפסולת מהים מייצגת שיעור קטן יותר מכלל הפסולת: בת ים וחיפה (7%), תל אביב (6%), קריית ים (4%). בחופים אלו נמצאה הרבה פסולת מהנקזים (בדלי סיגריה וחתיכות קלקר) בעיקר בסקרי הסתיו. כ-20% מבדלי הסיגריות שנמצאו במחקר זה, הגיעו מנקזי מי גשם.

עונתיות

כמות הפסולת הרבה ביותר בחופים הייתה במדידות שנעשו בעונת הסתיו. באביב נמצאה הכמות המועטה ביותר, ובקיץ ובחורף לא נמדדה עקביות. במסגרת המחקר ניכר כי גם אירוע נחיתת הזפת בחופי ישראל בפברואר 2021 ("זפת בסערה") השפיע על רמת הניקיון בחוף, כיוון שהחופים נוקו ביסודיות במטרה לסלק את כל הזפת. 

 

חוף ים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד