כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
דילמה קשה

המבוכה של חזבאללה בעקבות החיסול בביירות

התגובה מצד חזבאללה בוא תבוא, כפי שהוא כבר התחייב באופן רשמי גם לאחר החיסול, וברור כי המערכת הישראלית כבר ערוכה לכך. נסראללה ירצה להגיב באופן חריג, אך לא כזה שיוביל להסלמה משמעותית נוספת בלחימה בדרום לבנון

המבוכה של חזבאללה בעקבות החיסול בביירות
סאלח אל-עארורי, צילום: באדיבות המצלם

אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתייחסת לחיסול הדרמטי אמש (שלישי) ביירות ומנתחת את הדילמה בה עומד כעת מזכ"ל ארגון חזבאללה, נסראללה, שבמעוז שלו בביירות התרחש חיסול בכיר חמאס.

היא כותבת: עליית המדרגה בפעילות הצבאית של צה"ל בדרום לבנון בשבועות האחרונים, אשר גרמה לנזקים נרחבים לנכסיו של חזבאללה (פגיעה בתשתיות, אמצעי לחימה ופעילים רבים), כמו גם לתושבי הכפרים הלבנונים אשר פעילי הארגון פועלים מתוכם, העמידה את נסראללה בדילמה ביחס להמשך מאפייני הלחימה נגד צה"ל בגבול לבנון. חיסולו של בכיר החמאס סאלח אל-עארורי ושישה פעילים נוספים של הארגון בביירות העצים דילמה זו משתי סיבות עיקריות:

1. התחייבותו המפורשת של נסראללה בנאום באוגוסט האחרון, כי חיסול של כל מנהיג השייך לחזית ההתנגדות יוביל לתגובה קשה מצד חזבאללה, ובוודאי כשמדובר באל-ערורי אשר פעל תחת חסותו ותוך תאום מלא אתו מרובע הד'אחיה בבירות.

2. המבוכה לחזבאללה נוכח המסר שמעבירה ישראל באמצעות פעולה זו במעוזו בביירות (גם אם היא לא מודה באחריותה לחיסול) והמסר בדבר נחישותה ויכולותיה המיוחדות לפעול בלבנון (מודיעין; שליטה במרחב האווירי).

נסראללה נדרש לשינוי טקטיקת הלחימה מול הפעילות האינטנסיבית של צה"ל כדי לצבור הישגים ולעמוד במשוואות הפעולה והתגובה שהוא מנסה להכתיב. עם זאת ממאפייני הלחימה של חזבאללה עד כה ניכר, כי על אף עניינו להמשיך בלחימה ולרתק את צה"ל לצפון כל עוד נמשכת המלחמה בעזה, הוא עדיין איננו מעוניין בהידרדרות למלחמה רחבה עם ישראל בעיתוי הנוכחי. זאת בין השאר בשל הקריאות הברורות מצד גורמים נרחבים בלבנון להימנע מכך, כפי שבא לידי ביטוי בתגובתו המיידית לחיסול של ראש ממשלת המעבר הלבנוני, מיקאתי, שגינה את הפעולה, אך בה בעת הדגיש כי לבנון מעוניינת להרחיק את המלחמה מאדמתה.

צפוי, כי התגובה מצד חזבאללה בוא תבוא, כפי שהוא כבר התחייב באופן רשמי גם לאחר החיסול, וברור כי המערכת הישראלית כבר ערוכה לכך. נסראללה ירצה להגיב באופן חריג, אך לא כזה שיובלי להסלמה משמעותית נוספת בלחימה בדרום לבנון, ובמקביל אפשרית גם תגובה חריגה בחסות חזבאללה מצד גורמי החמאס בלבנון, ובכל מקרה מניסיון העבר ניתן ללמוד שלא תמיד התגובה מגיעה באופן מידי ולא בהכרח מגבול לבנון.

חיזבאללה חסן נסראללה לבנון סאלח אל-עארורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד