י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
הכיר את ישראל היטב

המומחה מסביר: כך ישפיע החיסול הדרמטי על חמאס

ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, על חיסול בכיר חמאס: "הוא ממש שלט על הכפתורים האדומים ובראש שלו הייתה האסטרטגיה"

המומחה מסביר: כך ישפיע החיסול הדרמטי על חמאס
מחבלי חמאס בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, שוחח עם ליאת רון מרדיו צפון 104.5FM אודות חיסולו של בכיר בארגון הטרור חמאס סאלח מוחמד סולימאן אל-עארורי, ששימש כממונה על פעילות הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון וסגן ראש הלשכה המדינית של הארגון.

בפתח הריאיון אמר ד"ר מילשטיין שהוא לא יגזים אם יתאר אותו כאחד האישים והדמויות שהשפיעו הכי הרבה על עיצובו של ארגון הטרור חמאס בעשור האחרון. "אני חושב שאפילו עושים לו עוול כשמתארים אותו כסגן של הניה. הוא אפילו האפיל על הניה. בניגוד להניה שעסק רק בענייני הסברה, מדיניות ואסטרטגיה הוא ממש עסק בסיפורים האופרטיביים הצבאיים".

עוד הוסיף: "מהרבה בחינות אפשר להגדיר אותו כמייצג של הדור החדש בהנהגת חמאס. יחד עם סינוואר הם שניהם מייצגים פריפריה חברתית, מגיעים מכפרים ומחנות פליטים, דוברי עברית ומכירים את ישראל יותר טוב מההנהגה הקודמת, ומה שהכי חשוב – הם לא מגיעים מעשייה פוליטית, אלא מעשייה צבאית, הזרוע הצבאית. הם מגיעים מתוך השוחות, ומעצבים את חמאס לעבר יעדים יותר לוחמניים ואקטיביזים משמעותי ביחס לקודמים שלהם. כשהוא מוסר מהפעילות של חמאס זה פער גדול".

"יכול להיות שאלו שנמצאים מתחתיו ייקח להם זמן"

לדבריו, הוא אינו חסר תחליף. שכן, לכולם יש תחליף. "לפחות לטווח הנראה לעין זה מותיר פער משמעותי בחמאס בכמה וכמה מימדים". לטענתו, בזמן ימים הלחימה הממושכים שישראל חווה אפשר לראות שליחיא סינוואר למעלה מ־20 אלף איש שנהרגים בעזה זה פחות מפריע.

ד"ר מילשטיין נגע בתחרות הסמויה בין אל-עארורי לסינוואר, ואמר: "היה ביניהם מתח, ולא הייתה ביניהם אהדה למרות שהם היו שותפים לאותו הדרך. זה משפיע על התפקוד של חמאס, אבל יכול להיות שדווקא בגלל זה היא תאיץ את הניסיון לפגוע מלבנון ואפילו מיהודה ושומרון, האזור שעליו אל-עארורי היה אמון. הוא ממש שלט על הכפתורים האדומים, הוא הניע את הדברים, ובראש שלו הייתה האסטרטגיה. יכול להיות שאלו שנמצאים מתחתיו ייקח להם זמן".

כשנשאל על תגובת נסראללה לאירוע הסביר: "אנחנו מצפים כמו תמיד לנאום שלו שהיה אמור להיות היום בשעה שש בערב. ברגע שהיה החיסול הזיזו את זה ליום שישי, אבל הוא כנראה צפה במדיה הישראלית בה ניסו להראות שהוא פוחד אז הוא החזיר את זה להיום".

"חמאס גם ככה נמצא איתנו בעימות הכי דרמטי אי פעם"

בהמשך ביקש ד"ר מילשטיין להדגיש: "הדילמה כרגע היא לא מה חמאס יעשה או יגיב – חמאס גם ככה נמצא איתנו בעימות הכי דרמטי אי פעם. נסראללה בבעיה קשה כי מי שחוסל אתמול בביירות הוא לא לבנוני, הוא לא איש חיזבאללה, הוא פלסטיני. כשאתה עומד בשיח הפנים לבנוני ויודע שהם גם ככה לא רוצים שתכניס את המדינה הרעועה והקורסת הזו למלחמה עכשיו האמירה היא עוד יותר חזקה. רגע רגע, בגלל פלסטיני אתה הולך להרוס את ביירות ולהטריף את המדינה הזו שגם ככה בקושי חיה? נסראללה יודע את זה, ואני אגיד את זה בצורה מאוד זהירה: קשה יהיה לנמק לציבור הלבנוני שהוא יוצא למלחמת לבנון השלישית בגלל חמישה או שישה פלסטיניים שנהרגו".

אז מה תהיה תגובתו של נסראללה? לטענת ד"ר מילשטיין הוא ינסה לעשות משהו יותר דרמטי ממה שהוא עשה ב־90 הימים האחרונים. "הבעיה הגדולה היא הסלמה בלתי נשלטת – אנחנו נכנסים כאן בדיוק לאיך שהוא עצמו התייחס למלחמת לבנון השנייה. הוא צריך להבין את ההשלכות ואת הדינאמיקה. אני מפחד שבסוף אנחנו נצא בחצי עבודה בעזה וחצי עבודה בלבנון. אני חשוב שכדאי שנתמקד בדרום, ונעבוד בצורה מסודרת".

סאלח אל-עארורי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד