כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המחזור שהתמלא בדם

המשגיח ששינה את ארה"ב // שוקי לרר נפרד

הצלם שוקי לרר נפרד מהמשגיח של אמריקה הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון זצ"ל משגיח ישיבת לייקווד שהסתלק הלילה לבית עולמו ומספר את הסיפור הנורא שהתרחש בעיצומו של אמירת 'ונתנה תוקף' בגייטסהד ביום כיפור

המשגיח ששינה את ארה"ב // שוקי לרר נפרד
הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון זצ"ל צילום: שוקי לרר

גדולה מיתת צדיקים יותר מחורבן בית המקדש: בשעות של לפנות בוקר התעוררתי לטלפון בהול, המשגיח הגאון הצדיק רבי מתתיהו חיים סלומון זצ"ל המשגיח ישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד הנערץ נפטר.

אבל כבד בעולם התורה והמוסר: המשגיח רבי מתתיהו סלומון זצ"ל

אולי המשגיח לא היה מוכר כל כך לכל תושבי ישראל אבל כאחד שזכה להיות בארה"ב כמה וכמה פעמים וגם זכיתי לתעד אותו בביקורים שלו בארץ הפטירה הייתה קשה במיוחד, למרות שבעשר השנים האחרונות מצבו של המשגיח ידע עליות ומורדות אבל כולנו חכינו וקווינו שיחזור לאיתנו, כי מדובר בדמות של אחד מגדולי ישראל של הדור הקודם שהקב"ה שתל אותו בדור שלנו.

הפעם האחרונה שזכיתי לראות אותו הייתה כשזכיתי להיות בסיום הש"ס הענק האחרון שנערך בארה"ב בהשתתפות קרוב למאה אלף איש, ולפגוש שם את הגאון הצדיק רבי מתתיהו סלומון משגיח רוחני של ישיבת ליקווד.

לראות את המשגיח מקרוב, זה לראות את הדור הקודם אני מקווה לזכות להשתתף במסע ההלוויה שיתקיים כאן בארץ מחר, אבל עוד לפני כן אני רוצה לספר על הדמות שלו, שתבינו את גודל האבדה שיש לדור כעת.

המשגיח העמיד אלפי תלמידים בדרך התורה והמוסר, שיחותיו היו לשם דבר, המשגיח היה מגיע לבקר הרבה בארץ הקודש כאן מסר שיחות. בספרי "בצילם 2" פרסמתי סיפור מדהים אודותיו.. למעשה אני עוד זוכר את המשגיח בהיותו בישיבת גייטסהד באנגליה, שם כהן כמשגיח עשרות שנים, עד שעבר ללייקווד.

פעם בשהותי בגייטסהד, קרא לי אחד מהאנשים החשובים בעיר ואמר לי: "יש לי סיפור שאני בטוח שאתה תתרגש ממנו". אמנם עברו מאז עשרים שנה, אבל היספור חרות בלבי, אני חושב כמעט במדיק.

הייתה זו שנה בה קרו הרבה אסונות בעיר גייטסהד. אנשים צעירים הלכו לעולמם, אסונות של ילדים שנפטרו ועוד צרות רבות, שהעיר כלה פשוט הייתה בפחד - מה תהיה הצרה הבאה. באותה שנה הרקיעו התפלות בראש השנה שחקים. כלם התחננו ובקשו מהקב"ה שיאמר לצרות די. ביום כפור היה מארע מפחיד. כל בני העיר התפללו בהיכל הגדול של הישיבה. בתפלת מוסף של היום הקדוש עבר לפני התיבה המשגיח רבי מתתיהו סלומון. אם כל התפלה הייתה בבכי, אז 'ונתנה תקף' היה פי כמה. לא היה אחד בכל היכל הישיבה שלא בכה, כי האסונות הקיפו את כל העיר כלה.

המשגיח מגיע ל"ותשובה ותפלה וצדקה מעבירין את רוע הגזרה". הוא זועק בכל הכוחות בצעקות שכל העיר שמעה, עד שיצא לו דם מהגרון ונטף על המחזור של החזן. העומדים לידו ראו שהדם נזל על המלים 'רוע הגזרה'.

התפילה המיוחדת הסתיימה והצבור יצא במוצאי יום כפור בהרגשה אחרת, בהרגשה שהתפללו לה' והוא שמע לתפילותיהם. איש שיחי ספר, שבשנה הבאה לא היה שום אסון בקהלה המקומית, ממש להפך מהשנה הקודמת. אף אחד לא נפטר טרם עתו ופשוט ארעו רק שמחות. תושבי העיר אמרו, שהכל היה בזכות ה'מעבירין את רע הגזרה' של רבי מתתיהו. הוא ספר לי, שהמחזור נמצא עד היום בישיבת גייטסהד ואפשר לראות עדיין את כתמי הדם שמכסים את 'רע הגזרה'.

המחזור עם כתמי הדם של המשגיח זצ"ל

זו הייתה דמותו של המשגיח, אני זוכר את הכבוד הגדול שהעניק לו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בביקוריו בארה"ב, למרות היותו צעיר ממנו בעשרות שנים, אבל מרן זצ"ל ידע לראות את הדמות הזו שהרבה מהרוחניות של יהדות ארה"ב היא בזכותו, ושמעתי אין ספור סיפורים אודות משנתו החינוכית וההדרכות שנתן לרבים בפרטנות ובציבור איך לגדל את הנוער והילדים בדור הזה, ומי ששמע למשגיח זכה להצליח בחינוך הילדים.

אבל לא רק שם, רבי מתתיהו כיתת את רגליו למען היהודים בכל העולם, תעדתי אותו ברוסיה ואירופה, הוא היה מגיע עם ארגון "מנורה - אור מאיר לאחינו בגולה", כשהוא מתקרב לכל יהודי במצבו הרוחני אשר הוא, והוא מקרב אותו עד שמצליח להצית את הניצוץ היהודי ולהבעיר אותו. האהבה שראיתי שהחדיר לכל יהודי חדרה עמוק ללבבות השבורים של אותם יהודים וחיברה אותם להקב"ה מחדש.

וכל זה יחסר לנו כעת כעת.

אוי מי יתן לנו תמורתו.

ישיבת לייקווד הרב מתתיהו סלומון שוקי לרר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד