כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
איש לא לקח אחריות

בטהראן נואשים להטיל את האשמה על ישראל

לאחר הפיגועים בקבר סולימאני בכרמאן, שני אנשים הקשורים בקשר הדוק למשמרות המהפכה ומכירים את דיונים הפנימיים, אומרים שהמנהיגים של איראן החליטו להטיל על ישראל אחריות לפיגועים

בטהראן נואשים להטיל את האשמה על ישראל
שריפת דגל ישראל באיראן צילום: מתוך הסרטון

לאחר הפיגועים אתמול בכרמאן שבאיראן בו נהרגו כמאה איש בזמן אזכרה לקאסם סולימאני, שני אנשים הקשורים למשמרות המהפכה ומכירים את הדיונים הפנימיים בין מקבלי ההחלטות האיראניים אומרים ל'ניו יורק טיימס', שהמנהיגים הצבאיים והפוליטיים של המדינה החליטו במהירות להטיל על ישראל אחריות לפיגועים. גם אם ארגון טרור או ארגון אופוזיציה יקבל אחריות לפיגוע, איראן תתעקש שלישראל יש יד בזה, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

גורמים איראנים אמרו לתקשורת הממלכתית כי שתי פצצות הונחו בתיקים לאורך הכביש לעבר בית קברות בעיר כרמאן, והתפוצצו כשאנשים עשו את דרכם לאזכרה לזכרו של קאסם סולימאני, האדריכל של המיליציות בגיבוי ממשלת איראן, אשר חוסל בתקיפת מל"ט אמריקאית ב-2020.

איראנים רבים, שהתאכזבו ממנהיגיהם, זעמו על כך שהשלטונות לא הצליחו לספק אבטחה נאותה לאירוע שבו השתתפו אלפי אנשים. גורמים רשמיים בממשלה האשימו את שתי המדינות שטהראן הפכה זה מכבר לאויבות מושבעות, ישראל וארצות הברית. מומחי מודיעין ואנליסטים בינלאומיים אמרו שהמתקפה נושאת סימנים של קבוצות טרור, לא של ישראל.

גורמים רשמיים באיראן אמרו כי נראה שהפצצות הונחו בצד הדרך והופעלו באמצעות שלט רחוק. "שמעתי את הפיצוץ במרחק של 25 מטרים ממני", סיפר עד ראיה לסוכנות ידיעות מקומית "על הקרקע היו הנשים וילדים מתים"

סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות מראים אנשים צורחים ובורחים כשעשן עולה סמוך לבית הקברות. בסרטונים נראים גם אזרחים נושאים פצועים על אלונקות ואמבולנסים נוסעים בין ההמונים שהתאספו לאורך כביש סמוך למקום.

"אלוהים יעזור לנו - כולם נהרגו", נשמעים חלק מהפצועים, כשהם מכוסים בדם.

המתקפה הגיעה בזמן של חרדה מוגברת באיראן וברחבי האזור. במשך שנים, ארגוני טרור סונים, כולל המדינה האסלאמית, ביצעו התקפות על אזרחים ברחבי המזרח התיכון, מעיראק ועד לבנון ואפגניסטן, אבל באיראן היו רק קומץ במהלך 20 השנים האחרונות.

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, פרסם הצהרה המאשימה את המתקפה על "אויביה הזדוניים והפושעים" של איראן, אם כי הוא נמנע מלנקוב בשמות. חמינאי נשבע שאויביה של איראן צריכים לדעת ש"טרגדיה זו תקבל תגובה חזקה".

נשיא איראן וגם סגן ראש הפרלמנט היו נוקבים יותר בהאשמותיהם. "אנחנו אומרים לאמריקה הפושעת ולמשטר הציוני שתשלמו מחיר גבוה מאוד על הפשעים שביצעתן ותצטערו על כך", אמר הנשיא איברהים ראיסי.

סגן ראש הפרלמנט, מוג'אטבה זולנורי, אמר כי "מסגנון הפיגועים ברור שזה המשטר הציוני", וכי "הרפובליקה האסלאמית מחזיקה בזכות לתגובה, אך היא תקבע את השעה, התאריך והמקום של הנקמה בעצמה".

למרות הקריאות לנקמה, שני האנשים המכירים את הדיונים הפנימיים של איראן אמרו כי האייתוללה חמינאי היה זהיר יותר, והוא הורה לצבא להגביל פעולות חשאיות נגד ישראל או התקפות של מיליציות פרוקסי על בסיסי ארה"ב בסוריה ובעיראק.

קיימות אפשרויות רבות למי שאחראי על הפיגועים. ארגוני טרור מוסלמים סונים, או המדינה האסלאמית, או קבוצות בדלניות איראניות.

 

 

 

איראן ארצות הברית עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד