כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ממשיכים את החיים היהודיים

התקיפות על אוקראינה: "הבית שלי רעד": שלוש בריתות נערכו בעיר

שליח חב"ד ומנהל בית הספר 'שמחה' בצפון קייב, הרב מוטי לבנהרץ, כבר רגיל לאזעקות. במשך כמעט שנתיים חווה עיר הבירה האוקראינית מטחי רקטות ובשנה האחרונה בעיקר פגיעות של מל"טים. אבל אפילו הוא, למרות ניסיונו, נבהל ממתקפות הטילים על קייב בשבוע האחרון. ביום שלישי התקיימו 3 בריתות - שני אחים בן 20 ובן 9 וגם ליהודי פליט מחרסון בן 47"

התקיפות על אוקראינה: "הבית שלי רעד": שלוש בריתות נערכו בעיר
שיעור תורה בבית הכנסת הבוקר צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי שעבר וביום שלישי השבוע שיגרו הרוסים עשרות טילים על העיר. בניינים רבים ניזוקו ועשרות אזרחים נהרגו. האוקראינים טענו כי המתקפה ביום שישי הייתה הגדולה ביותר על אוקראינה מאז פרוץ המלחמה.

בשיחה עם הרב מוטי לבנהרץ במשרדו בקייב, בין שיעור לניהול המערכת, הצלחנו לתפוס אותו לכמה דקות כדי לשמוע על המצב. "אחרי תקופה יחסית שקטה למרות שיש הרבה מל"טים ואזעקות שאליהם כבר התרגלנו, ביום שישי שעבר וביום שלישי השבוע היו מתקפות טילים קטלניות על העיר ועל ערים מרכזיות. היה נזק גדול, בניינים נפגעו ועשרות קיפחו את חייהם. יש פה יהודים בקהילה שנשברו להם חלונות בבתים מעוצמת הפיצוצים ודאגנו להחליף להם. בבוקר יום שישי, במתקפת הטילים הכי גדולה מאז פרוץ המלחמה כאן, האזעקות והפיצוצים נמשכו 4 שעות רצוף".

לא חששתם?

"היינו בבית והאמת שהיה קצת חשש כי אנחנו גרים בקומה העליונה של בניין במרכז העיר. כלומר אם פוגע טיל בבניין אין לנו לאן להימלט. אין גם מקלט בסביבה. למרות זאת, בליל שבת מרבית האנשים הגיעו לתפילה. בכלל, אנחנו ממשיכים חיים יהודיים, עם מערך של שיעורי שיעורי תורה לנשים, צעירים, גברים, 'כולל' למבוגרים ועוד. ביום ראשון, שמבחינתם הוא יום 'קדוש' ובעבר היה קשה להביא אנשים לתפילה, היה מניין יפה. ברוך ה' הצלחנו להסביר לאנשי הקהילה שלנו שזה אולי יום חשוב מבחינת המנהלי חשבונות כדי לגמור את הדו"חות השנתיים אבל עבורנו כיהודים אין לכך כל ערך. ביום שני וביום שלישי עשינו 3 בריתות - שני אחים בן 20 ובן 9 וגם ליהודי פליט מחרסון בן 47, שהתקרב לתורה ומצוות וביום שלישי זכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו ושמו רפאל".

הרב מוטי לבנהרץ

מוסדות החינוך שלכם עובדים כרגיל למרות המתקפות?

"גן הילדים עובד כל הזמן. בית הספר נמצא כעת בחופשת חורף והתלמידים יחזרו השבוע ללימודים בעזרת ה'. יש לנו כאן מרחב מוגן גדול והכל בסדר".

גם ביום שלישי היה מאוד לא רגוע.

"אכן, ביום שלישי ברבע לשמונה הבית שלי רעד. כאמור, אין לנו מה לעשות כדי להתמגן, לצערי, במקסימום זה לצאת למסדרון. חשבתי שלא יהיה מניין אבל כשראיתי במצלמות האבטחה של בית הכנסת יהודים מגיעים וגם את המוהל האורח החלטתי שאני חייב לצאת למרות הכל. הדרך הייתה מאוד מפחידה, עשן וריח של שריפה בכל מקום".

ואיך הילדים מגיבים?

"ילד הוא ילד, אני בטוח שזה עושה לו משהו, ביום שלישי הם למדו בזום מהבית, מכאן, מאחד החדרים במבנה של בית הכנסת".

אתה מרגיש גזירת גורל עם ארץ הקודש?

"לפעמים עושים השוואות בין פה לבין הארץ - בארץ הרקטות קטנות ופה זה טילי שיוט; בארץ יש כיפת ברזל ואצלנו לא וכו'. אנחנו עוקבים כל הזמן אחרי מה שקורה בישראל, מאוד מחוברים והלב כואב עם כל חייל שנפל. הקהילה מאוד חיה את המצב בישראל ואנחנו אומרים בכל יום אחרי התפילה פרק תהילים לזכות אנשי כוחות הביטחון והעם בציון. אנשים שואלים מה אפשר לעזור".


אחרי עוד מתקפת טילים בקייב, השליח בעיר הרב מרדכי לבנהרץ הסתובב ברחבי העיר עם הרכב החשמלי שקיבל מ'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה' וחילק מנות אוכל מבושלות ליהודי העיר.

ב"פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" (FJCU) ארגון הגג המאחד את כ-180 הקהילות במדינה, מוסיפים: "המתקפות הרוסיות המרושעות נמשכות ללא הפסקה והעולם כמעט שכח את המציאות הבלתי נתפסת שעימה אנו מתמודדים. העובדים הסוציאליים והמערך הפסיכולוגי נמצא בקשר עם ראשי הקהילות באוקראינה כדי לתת מענה מקסימאלי לכל פנייה. מדובר בחושך שלפני הזריחה. אנו מלאי תפילה ואמונה שבקרוב ממש יבוא משיח צדקנו והאור יגבר".

חב"ד מלחמת אוקראינה רוסיה ברית מילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד