ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
עליונות מבצעית וטקטית

סנכרון ומקצוענות: תובנות ממאפייני התמרון של צה"ל ברצועה

צה"ל גם שולט בממד הדיגיטלי והדבר בא לידי ביטוי בשליטה ובקרה מעולים של המפקדים ברמות הפיקוד השונות בשדה הקרב ובסנכרון מדויק בין הכוחות המתמרנים לבין יחידות הארטילריה וכלי הטיס השונים של חיל האוויר – מסוקי תקיפה וחילוץ, מטוסי קרב וסוגי הכטמ"מים השונים

סנכרון ומקצוענות: תובנות ממאפייני התמרון של צה"ל ברצועה
חיילים בעומק רצועת עזה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מנתח בקצרה את התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה שמאופיין בשיתוף פעולה ושת"פ אדוק בין החיילות שמוביל להצלחות בשדה הקרב ולמיעוט יחסי בנופלים.

הוא כותב: מלחמת חרבות ברזל היא מלחמה רב ממדית בתוואי שטח מצומצם יחסית, מהמבוצרים בעולם, כנגד יחידות החמאס המתפקדות כצבא חמוש היטב אשר נטמע במהירות בתוך אוכלוסייה אזרחית או בתווך תת-קרקעי עמוק וסבוך. במלחמה זו, צה"ל מפגין עליונות מבצעית ויכולות טקטיות ואסטרטגיות מרשימות בדרך להשמדת היכולות המבצעיות של החמאס.

במהלך המלחמה, מפעיל צה"ל ארבע אוגדות מתמרנות בסיוע צמוד של חיל האוויר, סיוע ארטילרי מסיבי וסיוע מחיל הים. צה"ל גם שולט בממד הדיגיטלי והדבר בא לידי ביטוי בשליטה ובקרה מעולים של המפקדים ברמות הפיקוד השונות בשדה הקרב ובסנכרון מדויק בין הכוחות המתמרנים לבין יחידות הארטילריה וכלי הטיס השונים של חיל האוויר – מסוקי תקיפה וחילוץ, מטוסי קרב וסוגי הכטמ"מים השונים. סינכרון זה מאפשר פעילות מבצעית יעילה תוך השמדת מטרות איכות והשמדה של כוחות אויב וע"י כך מצמצם את מס' האבידות של חיילי צה"ל.

צה"ל משלב בפעולות התקפיות צוותי קרב חטיבתיים של חי"ר, שריון והנדסה קרבית לביצוע פעולות מורכבות תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות להתמודדות עם התווך התת-קרקעי. גם הצוותים הרפואיים, כולל רופאים, פרמדיקים וחובשים (חיילים וחיילות), צמודים לכוחות הלוחמים עם ציוד רפואי משוכלל ואמצעי פינוי ממוגנים על מנת לתת מענה מידי לנפגעים בשדה הקרב בטרם הפינוי לעורף.

ביצועי צה"ל מרשימים גם בתחום הלוגיסטיקה. הדבר בא לידי ביטוי בהערכות המהירה לגיוס וקליטת מאות אלפי אנשי מילואים, באימונים ממושכים בתקופה שקדמה לתמרון הקרקעי ובהמשך באספקת דלק, מזון ותחמושת לכוחות הלוחמים הן דרך צירים יבשתיים מאובטחים או בהצנחה מהאוויר.

במלחמה זו חיילי צה"ל ומפקדיו מפגינים מקצוענות, אומץ לב ודבקות עילאית במטרה. בפעם הראשונה, חיילות משתתפות באופן פעיל בשלבים השונים של הלחימה תוך הפגנת אומץ לב, תושיה ומקצוענות.

פעילות אוגדות של צה"ל בצפון, במרכז ובדרום הרצועה מתמקדת בהשמדת תשתיות, מרכזי שליטה ומודיעין, חיסול הכוח הלוחם של החמאס ופגיעה במנהיגיו. הדבר נעשה תוך מאמץ עילאי לאתר את החטופים ולהביאם בריאים ושלמים לישראל.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד