כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

תפילת הסבירות ופסוקי ההתגברות // דעה

עת צרה היא, רבבות יהודים מחרפים את נפשם, אך ברור הוא כי על כל יהודי מוטלת חובת ההשתדלות | מה המעט שבידינו כיהודים פשוטים, הכמהים להצטרף ולפעול? | רוני פאלוך בטור דעה

תפילת הסבירות ופסוקי ההתגברות // דעה
תפילה על טנק בגבול לבנון צילום: אייל מרגולין/פלאש90

אך טבעי הוא כי כל מומחה ופרשן מצד עצמו גם סיפק פרשנות בימים שאחרי שמחת תורה, האם "מדינת ישראל בסכנה קיומית" והאם צריכים "להפעיל את האמצעים המיוחדים".

אנחנו כיהודים מאמינים שומרי תורה ומצוות, שרדנו החל מבריאת העולם, מצרים, רומאים, יוונים, מסעות הצלב, מרד הפלאחים, חמלינצקי, תרפ"ט, שואה ועדו רשימה ארוכה ואינסופית. רדיפות איומות ל"ע, לא למרות - אלא בגלל היותנו יהודים, ורק בגלל כך.

שרדנו, ולא באמצעות מערכת "רואה יורה" לא "8200" לא "מעיל רוח" ולא כל "יחידה מיוחדת" ועוד שמות יצירתיים ובומבסטיים בעלי רהב וזחיחות כאלו ואחרים.

המשכיותינו, הישרדותינו והתפתחותינו כעם יהודי לדורותיו עמדה בזכות קיום לימוד ושמירת תורה ומצוות, הלפיד המועבר מדור לדור, מאב ואם לבן ובת, הם ורק הם אלו ששמרו עלינו באופן אישי וכעם.

עוד בטרם יחלו כאלו של"ע אינם מבינים ואולי ח"ו אינם מאמינים בסודו של עם הנצח, זכותו וחובתו לקיום ולימוד תורה ומצוות, לטעון ולצקצק. אך ברור הוא כי על כל יהודי מוטלת חובת ההשתדלות, ואכמה"ל.

בימים שאחרי ארועי שמחת תורה תשפ"ד, בבתי הכנסת והמדרש היו מסיימים תפילה באמירת תהילים ותחינת "אחינו כל בית ישראל", - המופיעה בסדר רב עמרם גאון ומחזור ויטרי – ואם כן נתחברה בימי הגאונים - שעיקרה תחינה לפדיון שבויים.

הגדילו קהילות רבות לפחות פעם בשבוע לעשות תפילת רבים.

השיגרה והשחיקה היא לרועץ פעמים רבות - בחלוף תקופה, הגם שרבבות ממשיכים בכל כחם בנשק המגן האמיתי – לימוד תורה וצעקה ותחינה להשי"ת, הרי לא נכחד כי במקומות רבים השתנה המצב, ופעמים בסוף התפילה חלק מהמתפללים התקשו להישאר לאמירת תהילים.

המשנה ברורה תקע"ו, מביא את דברי הרמב"ם אודות החובה בעת צרה לזעקה בעת צרה, אולם הרמב"ן מוסיף ואומר – כי בשעת צרה יש חובת תפילה מן התורה, כלומר- לשיטת הרמב"ן זהו מדאוריתא.

עת צרה היא, רבבות יהודים מחרפים את נפשם ומסכנים את חי'י'הם למען שאר אחי'הם. פשיטא כי הם בסכנת נפשות , חטופים שוהים במחיצת מרצחים כשכל רגע הם במצב של סיכון חיים, עשרות אלפים פונו מבתיהם בשל נסיבות ביטחוניות של סכנת חי'ים, שלא להזכיר את האבלים, והפצועים ה"י.

המעט שבידינו כיהודים פשוטים, הכמהים להצטרף ולפעול, היא באותה תפילה שאנו קובעים לעת צרה, אמירת תהילים יש בה משום תפילה זו.

נראה שהנמנע מדבר זה, מלבד שמבטל מצוות עשה, גם מפסיד בכך שאינו מצער עצמו עם הציבור (תענית י"א ע"ב).

בימים אלו, "הסבירות" הגבוהה ביותר, ו"ההתגברות" הוודאית ביותר, הינה הנשק האפקטיבי ביותר שהגן עלינו במשך כל הדורות.

כל אחד יאיר לעצמו, איזו זכות והגנה עצומה כי מדי יום יתווספו למערכה מיליוני פסוקי תהילים לזכות ולמען עם ישראל על כל שדרותיו.

המאמר פורסם בעיתון "המבשר".

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד