כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
דואג ליום שאחרי 

נשיא בלארוס חתם על חוק חסינות לכל החיים מפני העמדה לדין

נשיא בלארוס חתם על חוק המעניק לו חסינות לכל החיים מפני העמדה לדין. החוק של אלכסנדר לוקשנקו גם אוסר על מנהיגי אופוזיציה גולים מלהתמודד בבחירות לנשיאות

נשיא בלארוס חתם על חוק חסינות לכל החיים מפני העמדה לדין
מפגינים: אילוסטרציה צילום: Pixabay

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, חתם על חוק חדש המעניק לו חסינות לכל החיים מפני העמדה לדין פלילי ומונע מראשי אופוזיציה החיים בגלות להתמודד בבחירות עתידיות לנשיאות.

החוק חל באופן תיאורטי על כל נשיא לשעבר ובני משפחתו. במציאות, זה רלוונטי רק ללוקשנקו בן ה-69, ששולט בבלרוס ביד ברזל כבר כמעט 30 שנה.

נראה שהצעד החדש נועד לחזק עוד יותר את כוחו של לוקשנקו ולחסל את המתמודדים הפוטנציאליים בבחירות הבאות לנשיאות במדינה, שאמורות להתקיים ב-2025.

החוק מחמיר משמעותית את הדרישות למועמדים לנשיאות ואי אפשר להצביע למנהיגי אופוזיציה שברחו למדינות שכנות בשנים האחרונות מפני רדיפת לוקשנקו. רק אזרחי בלארוס שהתגוררו דרך קבע במדינה לפחות 20 שנה ומעולם לא היה להם אישור שהייה במדינה אחרת זכאים להתמודד.

כזכור בלארוס התמודדה עם הפגנות המוניות באוגוסט 2020 אז "ניצח" לקשנקו קדנציה שישית, האופוזיציה והמערב טענו כי היו זיופים המוניים. באותה תקופה עצרו השלטונות בבלארוס יותר מ-35,000 בני אדם, רבים מהם עונו במעצר או עזבו את המדינה.

לוקשנקו הואשם גם במעורבות בהעברה בלתי חוקית של ילדים מערי הכיבוש הרוסי באוקראינה לבלארוס.

על פי נוסח החוק החדש של לוקשנקו, הוא לא יהיה אחראי על פעולות שבוצעו בעבר עם הפעלת סמכויותיו הנשיאותיות.

החוק גם אומר שהנשיא ובני משפחתו יקבלו הגנה משפטית לכל החיים, טיפול רפואי וביטוח חיים ובריאות. לאחר התפטרותו, הנשיא יהפוך גם לחבר קבוע לכל החיים בבית העליון של הפרלמנט.

מנהיגת האופוזיציה, סבטלנה טיכאנובסקאיה, שברחה לליטא השכנה בשנת 2020, אמרה כי החוק החדש הוא תגובתו של לוקשנקו ל"פחד מעתיד בלתי נמנע", ואמרה כי לוקשנקו חייב להיות מודאג ממה שיקרה לו כשיעזוב את השלטון.

"לוקשנקו, שהרס את גורלם של אלפי בלארוסים, ייענש על פי החוק הבינלאומי, ושום חסינות לא תגן עליו מפני זה, זה רק עניין של זמן", אמרה.

האופוזיציה במדינה מבקשת לחקור את היעלמותם של פוליטיקאים מהאופוזיציה והרחקת ילדים אוקראינים מאוקראינה.

"אנחנו נדאג שהדיקטטור יועמד לדין", אמרה, והדגישה שעדיין כ-1,500 אסירים פוליטיים נמצאים מאחורי סורג ובריח בבלארוס, כולל חתן פרס נובל לשלום.

אלכסנדר לוקשנקו בלארוס ליטא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד