ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
גנץ מפריך את הדברים

חשש בארה"ב: נתניהו רוצה מלחמה בלבנון כדי לשרוד בתפקיד

הדיבורים של ישראל על הרחבת המלחמה עם לבנון מדאיגים את ארה"ב. הערכת מודיעין אמריקאית קבעה כי יהיה קשה לישראל להצליח במלחמה נגד חיזבאללה על רקע הלחימה המתמשכת בעזה

חשש בארה"ב: נתניהו רוצה מלחמה בלבנון כדי לשרוד בתפקיד
מחבל חיזבאללה בגבול עם ישראל צילום: כאן 11

הנשיא ביידן שלח את עוזריו הבכירים למזרח התיכון במטרה קריטית: למנוע מלחמה בין ישראל לחיזבאללה לאחר שישראל הבהירה כי היא עשויה לצאת בקרוב למבצע צבאי גדול בלבנון.

"אנחנו מעדיפים את הדרך של הסדר דיפלומטי מוסכם", אמר ביום שישי שר הביטחון יואב גלנט, "אבל אנחנו מתקרבים לנקודה שבה שעון החול יתהפך".

בכירים אמריקאים מודאגים מכך שנתניהו עשוי לראות מלחמה בלבנון מפתח להישרדותו הפוליטית על רקע הביקורת הפנימית על כישלונה של ממשלתו למנוע את התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, שבה נהרגו כ-1,200 בני אדם ונחטפו כ-240 לעזה, כך דיווח ה'וושינגטון פוסט'.

בשיחות פרטיות הזהיר הממשל את ישראל מפני הסלמה משמעותית בלבנון. הערכה סודית חדשה של המודיעין האמריקאי כי יהיה קשה לצה"ל להצליח במערכה בלבנון, מכיוון שרוב התחמושת מופנה בעזה.

יותר מ-12 פקידי ממשל ודיפלומטים דיברו עם ה'וושינגטון פוסט' על הדיווח הזה.

חיזבאללה, רוצה להימנע מהסלמה גדולה, כך לפי גורמים אמריקאים, נסראללה, מבקש להתרחק ממלחמה רחבה יותר. בנאום שנשא ביום שישי, נשבע נסראללה להגיב תוך שהוא רומז כי הוא עשוי להיות פתוח למשא ומתן על תיחום הגבול עם ישראל.

מזכיר המדינה, אנטוני בלינקן, אמור להגיע לישראל מחר, כאן ידון בצעדים ספציפיים כדי "להימנע מהסלמה", כך אמר דוברו, מאט מילר, לפני שעלה על המטוס למזרח התיכון.

"זה לא אינטרס של אף אחד - לא של ישראל, לא של האזור, לא של העולם - שהסכסוך הזה יתפשט מעבר לעזה", אמר מילר. אבל דעה זו אינה קיימת באופן אחיד בממשלת ישראל.

גורמים רשמיים חוששים שמלחמה בין ישראל ללבנון תהיה קשה יותר ממלחמת לבנון השניה ב-2006 בגלל הארסנל הגדול יותר של חיזבאללה של נשק ארוך טווח ומדויק. "מספר ההרוגים בלבנון יכול להיות בין 300,000 ל-500,000 וכרוך בפינוי מסיבי של כל צפון ישראל", אמר בילאל סעב, מומחה ללבנון במכון המזרח התיכון, צוות חשיבה בוושינגטון.

חיזבאללה עשוי לפגוע בישראל עמוק יותר מבעבר, לפגוע ביעדים רגישים כמו מפעלים פטרוכימיים וכורים גרעיניים, ואיראן עשויה להפעיל מיליציות ברחבי האזור.

גורם במועצה לביטחון לאומי אמר לעיתון שממשל ביידן היה "מאוד ישיר וקשוח" עם ישראל בנוגע לתקיפת צבא לבנון, ואמר כי פציעות והרוגים של הכוחות הלבנוניים אינם מקובלים.

הבכיר אמר גם כי בראש סדר העדיפויות יש לשמור על הכוחות של לבנון וכי על הקהילה הבינלאומית לעשות כל שביכולתה כדי לחזק אותם ולתמוך בהם, שכן הם יהיו מרכיב חיוני בכל תרחיש "יום שאחרי" בלבנון שבו חיזבאללה נחלש ויהווה פחות איום על ישראל.

הבכיר הדגיש עם זאת, כי חיזבאללה הוא "איום לגיטימי" על ישראל ואמר שלישראל יש זכות להגן על עצמה. גורם רשמי ישראלי אמר ל'ווושינגטון פוסט' כי ישראל אינה מכוונת בכוונה לעמדות צבא לבנון והאשים את חיזבאללה בהגברת המתיחות.

"חיזבאללה החל לירות לעבר שטח ישראל ב-8 באוקטובר והמשיך לעשות זאת על בסיס יומיומי, ישראל נאלצה להגיב מתוך הגנה עצמית", אמר הבכיר הישראלי.

"כתוצאה מהתוקפנות של חיזבאללה, נאלצו עשרות אלפי ישראלים לעזוב את בתיהם. מדינת ישראל לא תחזור לסטטוס קוו שלפני המלחמה שבו חיזבאללה מהווה איום צבאי ישיר ומיידי על ביטחוננו לאורך גבול ישראל-לבנון", הוסיף הבכיר.

גורם אמריקני אחר אמר כי ניתן להעביר את הכוחות שישראל הסיגה מעזה צפונה, לאחר שיהיה להם מספיק זמן לנוח ולהתכונן לגל נוסף של לחימה. אבל גם חיל האוויר של ישראל עמוס יתר על המידה, לאחר שביצע תקיפות רבות מאז תחילת המלחמה באוקטובר, אמר הגורם. "הטייסים עייפים, ויש לתחזק ולתקן מטוסים, אמר" "הם יתמודדו עם משימות מסוכנות יותר בלבנון מאשר בעזה, שם לחמאס יש מעט אמצעים נגד מטוסים בניגוד לחיזבאללה".

גורמים רשמיים אמריקאים וצרפתים נמצאים בדיונים עם ממשלת לבנון על הצעה שתגרום לממשלת לבנון להשתלט על חלק מגבול לבנון-ישראל, כדי לעזור לשכך את החששות הישראלים, כך לפי שני אנשים המכירים את השיחות. הבית הלבן סירב לפרט את התוכנית.

"אנחנו ממשיכים לחקור ולמצות את כל האפשרויות הדיפלומטיות עם שותפינו הישראלים והלבנוניים", אמר גורם במועצה לביטחון לאומי. "להחזיר אזרחים ישראלים ולבנונים לבתיהם".

פקידים אמריקאים מודים כי אין סיכוי שחיזבאללה יסכים לעסקה כזאת, בעוד עשרות פלסטינים בעזה נהרגים או נפצעים כתוצאה מהמערכה הצבאית של ישראל שם.

בתוך הממשל קיימות תפיסות שונות לגבי האינטרס של נתניהו בפתרון משא ומתן לסכסוך עם חיזבאללה. פקיד אמריקני בכיר אמר שההבטחה של נתניהו ליצור "שינוי יסודי" כדי להתמודד עם הלחימה בגבול עם חיזבאללה היא רק מטרה להוציא ויתורים מחיזבאללה. אחרים אמרו שאם מלחמת עזה תסתיים מחר, הקריירה הפוליטית של נתניהו תסתיים, ותמריץ אותו להרחיב את הסכסוך.

כשנשאל אם תמריצים פוליטיים מניעים את שאיפותיו הצבאיות של נתניהו, אמר גורם בכיר בממשלה רק כי "ראש הממשלה ימשיך לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת ישראל ועתידה".

השר בני גנץ הגיב על הדיווחים הללו: "המצב שבו תושבי גבול הצפון לא יכולים לשוב לבתיהם - מצריך פתרון דחוף. העולם צריך לזכור, מי שהחל בהסלמה הוא ארגון הטרור חיזבאללה. ישראל מעוניינת בפתרון מדיני. אם זה לא יקרה, מדינת ישראל וצה"ל יסירו את האיום. כל חברי קבינט המלחמה שותפים לעמדה הזו. השיקול היחיד הוא ביטחון ישראל. זוהי חובתה של כל מדינה לאזרחיה".

בנימין נתניהו לבנון חיזבאללה חמאס מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד