כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
בגיל 103

השורד האחרון: הלך לעולמו הנווט שהדריך חיילים בדרכם לפוצץ מטוסי נאצים

מייק סאדלר, נווט מדברי במלחמת העולם השנייה, הלך לעולמו בגיל 103. הלוחם הנועז היה כמו ג'י פי אס אנושי, הוא הדריך את הכוחות המיוחדים הראשונים של בריטניה ברחבי מדבר סהרה העצום בדרכם לפוצץ בסיסי אויב - בקרב נגד קורפוס אפריקה של רומל

השורד האחרון: הלך לעולמו הנווט שהדריך חיילים בדרכם לפוצץ מטוסי נאצים
מייק סאדלר צילום: צילום מסך Blind Veterans UK

מייק סאדלר, נווט במלחמת העולם השנייה במדבר סהרה בצפון אפריקה, הדריך את הכוחות המיוחדים הראשונים של בריטניה על פני חול בלתי נגמר בפשיטות לילה נועזות מאחורי קווי האויב, החיילים פוצצו מטוסי אויב על הקרקע וחיסלו חיילים נאצים. מייק הלך לעולמו ביום חמישי האחרון בקיימברידג', אנגליה והוא בן 103.

סאדלר היה מראשוני המתגייסים והאחרון ששרד מיחידת SAS המיוחדת משנת הקמתה ב-1941. כמו נווט בים, הוא השתמש בכוכבים, שמש ומכשירים כדי לחצות מרחבים במדבר.

חיילי הקומנדו נסעו בשיירות משאיות וג'יפים תוך שהם מתגנבים לשדות תעופה נאציים, הצמידו פצצות למטוסי אויב ולמאגרי דלק ולמגורי טייסים, ונמלטו תוך שהם שומעים פיצוצים מאחור, משמע המטרות הושגו. סאדלר לא היה גיבור במובן הרגיל. חברים אמרו שאולי הוא לא ירה ולו ירייה אחת לעבר האויב בצפון אפריקה.

אבל הוא הביא את החיילים אל המטרות, המתין להם, והחזיר אותם במדבר ליחידותיהם. בלעדיו הקומנדו לא היה יכול לחצות מאות קילומטרים של מדבר, למצוא בסיסי אויב בחוף הים התיכון, להשמיד יותר מ-325 מטוסים, לפוצץ את מצבורי התחמושת והאספקה, להרוג מאות חיילים וטייסים גרמנים, ולחזור חזרה לבסיסים נסתרים.

"כישורי הניווט שלו היו אגדיים", כתב שון ריימנט, מחבר הספר "סיפורים מהכוחות המיוחדים: הסיפור של מייק סאדלר". לדבריו, כישוריו של סאדלר "עזרו להבטיח את הצלחתן של כמה מהמשימות המורכבות ביותר של ה-SAS במהלך הלחימה בצפון אפריקה".

סאדלר, שגדל באנגליה, עבד בחווה במושבה בריטית בזימבבואה, כשהחלה המלחמה הוא הוצב ביחידת נ"ט של הצבא הבריטי במדבר ליד גבול מצרים עם לוב, וחיכה עם החיילים להגעת הגנרל הנאצי ארווין רומל.

בקהיר, פגש סאדלר חיילים נועזים שערכו סיורים מעבר לקווי האויב, סאדלר ביקש וקיבל אישור להצטרף לקבוצת המדבר.

חיילי ה-SAS ניסו לצנוח מאחורי הקווים אך מטוסיה זוהו, אלמנט ההפתעה אבד, והמשימה נכשלה עם אבדות כבדות. למפקד ה-SAS דיוויד סטירלינג, הייתה תוכנית אחרת, לבצע פשיטות עם משאיות.

סטירלינג האמין שכוח קטן שיצא במדבר בלילה יכול להפתיע את האויב - בתנאי שימצא את דרכו, כך דיווח ה'ניו יורק טיימס'.

סאדלר למד במשך שבועות טכניקות ניווט, לסאדלר הייתה יכולת מדהימה לדעת היכן הוא נמצא, לאן הוא הולך ומתי הוא יגיע למקום היעד.

משימת ההתקפה הראשונה של סאדלר הייתה להוביל שיירת משאיות בדצמבר 1941. "זה היה המבצע הקרקעי הראשון של ה-SAS לאחר המשימה הקודמת שנכשלה" סיפר סאדלר. "התפקיד שלי היה לנווט לשדה תעופה גרמני". נדרשו יומיים ולילה נוסף כדי לחצות יותר מ-400 קילומטרים של מדבר. הצוות הגיע ליעדו מבלי שזוהה.

הם התגנבו לשדה התעופה והצמידו פצצות ל-30 מטוסים. לאחר מכן, הם הטמינו פצצות במחסני תחמושת ודלק ובבניין שבו היו 30 טייסים איטלקים שפעלו בשיתוף פעולה עם הנאצים, ומספר לא ידוע של טייסים גרמנים, הפיצוצים החלו כשהחיילים הבריטים התרחקו משם. 24 מטוסי אויב הושמדו וכי למעשה כל הטייסים הגרמנים והאיטלקים נהרגו במגוריהם.

ביולי 1942, ה-SAS, עם כוח של 100 איש, רכש משלוח של ג'יפים אמריקאים. מכל ג'יפ הורדו חלקים לא חיוניים, כולל השמשה הקדמית, והם הותאמו לשאת יותר דלק, מים ותחמושת למשימות ארוכות יותר. כל אחד מהם נשא זוג מקלעים 

המפקדים היו מודעים כעת לסכנה מצד הגרמנים שהגבירו את השמירה על בסיסיהם. קולונל סטירלינג החליט לוותר על התגנבות למען התקפה המונית של ג'יפים עם מקלעים שירו ​​1,200 כדורים בדקה.

סאדלר שלט בניווט, אנשי הקומנדו הגיעו ליעדם: שדה התעופה גרמני למטוסי תובלה לא הרחק מחוף הים התיכון, אזור היערכות מרכזי של רומל להגיע למצרים. 18 ג'יפים של ה-SAS שעטו לעבר שדה התעופה פתחו באש קטלנית לעבר מטוסים חונים משני הצדדים.

השומרים הגרמנים אמנם לא היו המטרה העיקרית, אך גם הם מתו מהאש שירו החיילים ומהשריפות שפרצו במטוסים. הפשיטה לא נמשכה יותר מ-10 דקות בערך. רק אחד מהבריטים נהרג. כל השאר יצאו בשלום, בין 20 ל-30 מטוסים הושמדו. "הטקטיקה של 'פשיטת הג'יפים ההמונית' נחשבה כהצלחה על ידי סטירלינג וה-SAS".

אבל ההתקפה בספטמבר 1942 בבנגאזי הייתה אסון עבור ה-SAS, שאיבדה רבע מאנשיה ושלושה רבעים מכלי הרכב שלה. בינואר 1943, הוא הדריך את משימת ה-SAS האחרונה שלו, חצה את לוב לתוניסיה, שם כל קבוצתו בת 15 איש, נתפסה על ידי סיור גרמני.

סאדלר ושני סמלים נמלטו מהגרמנים, הם חצו ברגל 170 קילומטרים של מדבר תוך חמישה ימים. בדואים רגמו אותם באבנים, וגנבו את בגדיהם החמים, והותירו אותם לרעוד בלילות קפואים. כשהגיעו לבסוף לצרפת החופשית, הם נראו חצי מתים בסמרטוטים.

"היה לנו שיער ארוך וזקן ונראינו מאוד לא שפויים", נזכר סאדלר. "הרגליים שלנו היו מרוסקות - אני לא חושב שהיינו כמו חיילים".

חיילים צרפתים הביאו אותם הועברו לידי האמריקאים, שחשבו שאולי הם מרגלים גרמנים. אך קבוצת כתבי חדשות מערביים שנקלעו לשם, כולל איי.ג'יי ליבלינג, העיתונאי האמריקני של ה"ניו יורקר", הריחו סיפור טוב וראיינו את החיילים. המאמר שלו במגזין של 17 בנובמבר 1943, הציג לאמריקאים סוג חדש של לוחמה ואת הדיווחים הראשונים על מעללי SAS בצפון אפריקה.

לאחר הרפתקאותיו בצפון אפריקה כנווט במדבר, חזר סאדלר לאנגליה ובשנת 1944 צנח לתוך צרפת לאחר פלישת בעלות הברית לנורמנדי. הוא השתתף בפעולות חבלה נגד כוחות הכיבוש הגרמניים וזכה באותות גבורה על פעולות מעבר קווי האויב.

סאדלר התגורר בסאדלר התגורר בצ'לטנהאם, במחוז גלוסטרשייר, כ-160 קילומטרים מערבית ללונדון.

יהי זכרו ברוך.

גרמניה נאצים מלחמת העולם השניה בריטניה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד