כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המתיחות תגדל

דיווח: בכירים בארה"ב נגד התנהלות נתניהו "מנסה להיחלץ מהכלא"

בארה"ב זועמים על נתניהו וטוענים כי הם מתמודדים עם מנהיג ישראלי שמאבד שליטה. ב'פוליטיקו' נכתב כי "נתניהו מנהל מלחמה תוך שהוא נאבק להימנע ממאסר, להציל את מורשתו ולשמור על שותפיו הפוליטיים מרוצים". האמריקאים גם זועמים על סמוטריץ ובן גביר 

דיווח: בכירים בארה"ב נגד התנהלות נתניהו "מנסה להיחלץ מהכלא"
בנימין נתניהו וג'ו ביידן צילום: לע"מ

האמריקאים צריכים לעבוד עם נתניהו בזמן שהם מנסים להכיל את מלחמת ישראל-חמאס, אבל חלקם מתחילים לתהות אם הוא באמת מתאים. על פי 'פוליטיקו', "נתניהו מנסה להישאר בתפקידו ולהימנע מכלא באשמת שחיתות".

השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר שמתנגדים להצעות אמריקאיות שלדעתן ידידותיות מדי לפלסטינים. מאיימים לנטוש את הקואליציה של נתניהו, זה גרם לנתניהו להסס לקבל עצות אמריקאיות לגבי המלחמה, וזה מצביע על כך שהמתיחות בין ארה"ב לישראל תגדל ככל שהמלחמה תימשך.

"לא תמיד ברור מי נוהג ברכבת בישראל", אמר בכיר אמריקאי הבקי בדיונים אמריקאים-ישראלים. "היו מקרים שבהם נתניהו רמז או אפילו היה יותר מפורש ואמר לנו, 'הידיים שלי כבולות'. אתם יודעים, יש לי את הקואליציה הזאת. זה לא אני. זו קואליציה. זה לא אני. אלו ההגבלות הפוליטיות שעומדות בפני".

על פי הדיווח ב'פוליטיקו', הניסיון לרצות את סמוטריץ' ובן-גביר מחליש את יכולתו לקבל החלטות קשות ברגע של סכנה חריגה לישראל.

חלקים בממשל ביידן זועמים על כך נתניהו הוא עדיין ראש ממשלת ישראל, והם מאמינים שחייו הפוליטיים שלו קצרים, הם לא שכחו כיצד נתניהו, לשיטתם, לא כיבד את ברק אובמה והתחכך עם יורשו דונלד טראמפ - תוך ניצול הפילוגים המפלגתיים של אמריקה עצמה.

כשהתבקשה להגיב על מעמדו של נתניהו בישראל והקשרים הנוכחיים עם ממשל ביידן, אמרה אדריאן ווטסון, דוברת המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, "לא נגיב על הפוליטיקה הפנימית של מדינה אחרת", אך ציינה כי בין ביידן ונתניהו מערכת יחסים ארוכת שנים.

גורם בכיר בממשלה דחה את הרעיון של נתניהו מוחלש. "הוא חזק כתמיד והוא מוביל את המלחמה הזו במיומנות ובשיקול דעת", אמר הבכיר הישראלי, שסירב להיחשף. "אנו מעריכים את התמיכה והידידות של הנשיא ביידן לישראל ולמנהיגה".

גורמים אמריקאים מאמינים גם כי הלחץ הפוליטי מסמוטריץ ובן גביר הוא אחת הסיבות לכך שנתניהו גורר רגליים בבקשות ארה"ב לאפשר סיוע הומניטרי נוסף להגיע לעזה והעברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית. "זה מתסכל להפליא" אמר בכיר אמריקאי.

עוד דווח, כי ארה"ב לא ניסתה לבנות מערכת יחסים עם בן-גביר וסמוטריץ', מחשש שהשניים ישתמשו בקשרים כאמצעי "להכשיר את רעיונות הימין הקיצוני שלהם".

בכירים אמריקאים אמרו ל'פוליטיקו' שזאת לא היתה טעות להחרים אותם. הם טענו שהשניים "נוקשים מדי בדעותיהם והרבה פחות מעשיים מנתניהו".

"אלה לא חילוקי דעות טקטיים המבוססים על תפיסות או אפילו אינטרסים", אמר מקור אמריקני, "הם עושים את זה מתוך אידיאולוגיה ואפילו קנאות. אז אני לא קונה את הטיעון שאם היינו יושבים איתם ושותים כוס יין כשר, היינו מוצאים דרך לגשר על חילוקי הדעות שלנו - בכלל לא".

"הם גרעין קשה", הוסיף בכיר אמריקני נוסף. "ביבי, למרות שהוא חלש ובעייתי מבחינה אישית, הוא לא אידיאולוג מטורף כמו החבר'ה האלה".

עוזרו של סמוטריץ' סירב להגיב, ואילו עוזרו של בן-גביר לא הגיב לבקשת תגובה.

גורם נוסף משפיע על גישתו של ממשל ביידן: ארה"ב מסכימה שיש לעקור את חמאס ככל האפשר, לא רק כי ארה"ב רואה בחמאס ארגון טרור, אלא גם כי חמאס מהווה מכשול מרכזי לפתרון שתי המדינות. זו הסיבה שארה"ב לא תקרא להפסקת אש. במקום זאת, הממשל רוצה שישראל תשנה את אופן ניהול המלחמה.

גורמים אמריקאים טוענים שככל שהמלחמה תימשך זמן רב יותר, כך יהיה לנתניהו קל יותר לעכב הקמת ועדת חקירה מדוע ישראל לא הצליחה למנוע את התקפת חמאס. ניצחון על חמאס עשוי גם להפחית את הכעס הציבורי הישראלי כלפיו. אבל כידוע, הפוליטיקה הישראלית היא בלתי צפויה.

בנימין נתניהו איתמר בן גביר בצלאל סמוטריץ' ג'ו ביידן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד